Onderzoek: touroperators met name gekozen om aanbod

Door Nationale Recreatiegids / Fleur Zomer
2 min
Recentelijk heeft de Nationale Benchmark Touroperators, een onderzoek dat wordt georganiseerd door Multiscope, een grootschalig onderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de 7.000 onderzochte Nederlanders met name kiest voor een touroperator door het beschikbare aanbod. Daarbij overwegen Nederlanders een touroperator ook op prijs, kwaliteit en service. Dit meldt Multiscope.

Ook het gemak dat een touroperator een potentiƫle klant kan bieden, is een belangrijke overweging voor Nederlanders. Dit past bij de werkzaamheden en het beeld dat we hebben bij touroperators. Zo zijn ze op vakanties vaak het centrale aanspreekpunt en helpen ze bij het organiseren van uitjes of excursies.

Verschil tussen touroperators en vakantieplatformen

Eerder deed Multiscope eenzelfde soort onderzoek, alleen dan onder gebruikers van vakantieplatformen. Hieruit blijkt dat er wel degelijk een verschil zit tussen klanten van hotelketens en/of vakantieplatformen en die van touroperators. Daar waar het aanbod voor klanten van touroperators op 54% belang wordt geschat, is dit onder vakantieplatformen maar liefst 64%. Dit impliceert dus dat aanbod voor de gebruikers van vakantieplatformen nog belangrijker wordt geacht. De prijsoverweging is bij zowel touroperators als vakantieplatformen vrijwel gelijk. Gasten van hotelketens vinden daarentegen de prijs een minder belangrijke overweging.