Concurrent neemt tenten en stacaravans van failliete Vacansoleil over

Door Nationale Recreatiegids
4 min
Alle tenten en stacaravans die de failliete touroperator Vacansoleil uit Eindhoven in bezit had, zijn nu in handen van de Franse concurrent Homair. Veel campings en vakantiegangers zijn hier blij mee. Zij waren namelijk bang dat de staplekken, tenten en caravans van Vacansoleil ongebruikt zouden blijven. Nu deze zijn overgenomen is dat voor velen een opluchting. De leegstand had flinke gevolgen kunnen hebben. Een kleiner aanbod betekent namelijk hogere prijzen en volle campings. Dat is nu zoveel mogelijk vermeden, meldt Omroep Brabant.

Afgelopen september werd duidelijk dat touroperator Vacansoleil failliet was. Ondanks dat het bedrijf positieve resultaten behaalde, waren de schulden als gevolg van de coronapandemie en het ontbreken van succes bij de geopende campings teveel.

Volgens de curatoren was een volledige doorstart niet mogelijk. In oktober nam het online reisbureau Maeve, dat onderdeel is van Center Parcs, de naam, klantenbestand en enkele duizenden medewerkers over. Nu neemt de Franse Homair de tenten, stacaravans en huisjes van het failliete bedrijf over. Homair hoort bij de European Camping Group, wat ook de namen Eurocamp, Vacanceselect en het Bredase Roan in handen heeft.

Tijdsdruk

Met deze overname lijkt het erop als de artikelen van Vacansoleil nog een tweede leven krijgen. Volgens de curator, Lodewijk Hox, is het doel van Homair om de accommodaties dit seizoen weer aan te beiden, onder hun eigen naam. Hij denkt wel dat dit een uitdaging kan worden. Januari is een moment dat veel mensen een vakantie boeken en dan moet alles wel klaar zijn.

Ook de curatoren voelden die tijdsdruk. Zo moest alles winterklaar worden gemaakt. “Denk aan tenten afbreken, caravans en huisjes schoonmaken en het gas afsluiten.”

Vakantiegangers

Niet alleen de curator is blij dat de accommodaties van Vacansoleil zijn overgenomen. Ook onder de vakantiegangers klinkt een geluid van opluchting. Er verandert niets aan het vakantieaanbod. Vacansoleil had in totaal duizenden accommodaties op zo’n zeshonderd campings. Om een goed overzicht te krijgen is een bureau ingehuurd. Daarnaast moest er worden uitgezocht wat de schuld bij elke camping was. De curator stelt dat dit ook nog een prijskaartje van zo’n 14 miljoen euro had.