Bij keuze hotel met name recensies andere hotelgasten doorslaggevend

Door Redactie Nationale Recreatiegids
4 min
Wanneer het om de keuze voor een hotel gaat is voor veel mensen de mening van gasten die dat hotel eerder hebben bezocht cruciaal. Vrijwel iedereen bekijkt eerst de recensies voor er geboekt wordt. Daarnaast beïnvloeden de reviewscores ook de groei van een hotel. Dit meldt ABN Amro.

De Insights-divisie van ABN Amro deed onderzoek naar de effecten van reviews op mensen die een hotel willen boeken. Uit gegevens van TrustYou, het grootste reviewplatform ter wereld, kwam naar voren dat 95 procent van alle reizigers eerst de reviews opzoekt, voor er wordt geboekt. Daarnaast blijkt uit meerdere onderzoeken dat voor ongeveer twintig tot veertig procent van de mensen de recensies van anderen doorslaggevend zijn bij de keuze voor een hotel. Daarmee zijn reviews van groter invloed op de beslissing voor een hotel dan social media.

Bovendien verwacht ABN Amro dat de invloed van reviews ook terug te vinden zal zijn in de groei van de bezettingsgraad en omzet per beschikbare kamer. Volgens de bank neemt het aantal hotelovernachtingen volgend jaar met 6,5 procent toe. Hotels doen er goed aan de reviews niet te laten voor wat ze zijn, maar er actief mee aan de slag te gaan. Uit onderzoek van het Center for Hospitality Research van de Cornell University uit Ithaca (New York) blijkt dat hotels die veertig procent van de reviews beantwoorden twee keer zoveel inkomsten uit boekingen halen dan hotels die niks met gastrecensies doen.

Een van de criteria die steeds belangrijker wordt in het keuzeproces is de mate van duurzaamheid van een hotel. Volgens beoordelingswebsite TripAdvisor scoren hotels die actief uitddragen dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel hebben zeven procent beter in reviews dan andere hotels. Voorbeelden van hotels die het op dit vlak goed doen zijn het Mercure hotel in het centrum van Amsterdam (dat zijn gasten honing serveert van bijen die op het dak van het hotel worden gehouden) en het eveneens in de hoofdstad gelegen QO Hotel, dat onder andere het handdoekgebruik van gasten probeert te beperken.

Door:  redactie Nationale Recreatiegids