Mogelijk duizenden dakloos door aanpak verloederde vakantieparken

Door Redactie Nationale Recreatiegids
5 min
Er is een nationaal actieplan in de maak om iets te doen aan vakantieparken die kampen met veel achterstallig onderhoud, illegale bewoning en criminaliteit. Probleem is dat zo’n 160.000 mensen permanent onderdak vinden in accommodaties die staan op dit soort plekken. Dit meldt het Financieele Dagblad.

De achtergrond van deze mensen is zeer divers. Het zijn arbeidsmigranten uit Oost-Europa, asielzoekers, maar ook pensionado's en mensen die vanwege de oververhitte woningmarkt geen huis kunnen vinden in het reguliere circuit. Het komt allemaal naar voren in het onderzoek dat ZKA Leisure Consultants deed in opdracht van het Financieele Dagblad.

"Gemeenten weten zich geen raad met deze groepen en wenden zich tot parkeigenaren. Zij kunnen zo hun kas vullen en het einde van hun bedrijf nog jaren uitstellen", reageert voorzitter Cees Slager van de Vereniging van Recreatieondernemers Nederland (Recron) op het onderzoek. Volgens Slager is de sloop van tientallen vakantieparken en campings "onvermijdelijk", maar brengt het meteen een nieuw probleem met zich mee: "Je kunt de mensen wel wegjagen, maar waar gaan ze naar toe?" Daarbij is volgens de Recron-voorzitter de groep waar het om gaat veel groter dan uit het onderzoek naar voren komt: "Wij denken dat het om veel meer mensen dan 160.000 personen gaat."

Eind deze maand organiseert het ministerie van Binnenlandse Zaken een landelijke top, waar samen met provincies, gemeenten en bedrijfsleven zal worden gesproken over een nationaal actieplan. Dat is geen overbodige luxe, zo stelt ZKA-adviseur Merlijn Pieterse: "34 procent van de campings en vakantieparken in Nederland is 'niet vitaal'. Dat wil zeggen: te weinig toekomstperspectief en te lage kwaliteit in de recreatiesector. Als we dat vertalen naar een landelijk beeld betekent het dat er bijna 1.500 parken niet vitaal zijn in Nederland."

Slager somt de oorzaken op van de teloorgang van deze parken: ze zijn te traag geweest met zich aanpassen aan de tijd, waardoor ze steeds onaantrekkelijker zijn geworden voor vakantiegangers, en kampen daarnaast met het feit dat veel Nederlanders tegenwoordig simpelweg veel liever op vakantie gaan in het buitenland: "We hebben onze concurrentiepositie op prijs verloren. Je kunt tegenwoordig voor drie tientjes naar Barcelona vliegen."

Door: redactie Nationale Recreatiegids