Coca-Cola Suite in Efteling Hotel valt niet goed bij Foodwatch

Door Redactie Nationale Recreatiegids
4 min
De Coca-Cola Suite in het Efteling Hotel bestaat al bijna een kwarteeuw, maar is nu in het vizier gekomen van Foodwatch Nederland. Die ziet in de samenwerking tussen frisdrank- en pretparkgigant een vorm van kindermarketing die haaks staat op de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord. Dit meldt het Brabants Dagblad.

Het Nationaal Preventieakkoord werd eind november ondertekend door meer dan zeventig organisaties vanuit alle gelederen van de samenleving. Attractieparken hebben in dit akkoord toegezegd te 'zullen inzetten op een gezonder en bewuster voedingsaanbod'. Dat gaat in de Efteling nog niet helemaal goed, zo stelt Foodwatch Nederland, dat gisteren een bezoek bracht aan de Coca-Cola Suite: "Er is geen ontsnappen aan hier", zegt Foodwatch-woordvoerder Corinne Cornelisse. "Het begint al bij de deur. Als je die opendoet klinkt het het geluid van een flesje dat open gaat. Overal staat cola en snoepgoed. Er is zelfs een kinder-wc-bril met Coca-Cola. Kinderen krijgen hier alles wat ze wensen."

En dat is volgens Cornelisse een misstap van zowel het pretpark als de frisdrankfabrikant: "Obesitas bij kinderen is een steeds groter probleem. Daarom zijn er afspraken gemaakt met onder meer Coca-Cola om zich in reclames niet meer te richten op kinderen jonger dan twaalf jaar. Zowel de Efteling als Coca-Cola houdt zich niet aan deze afspraken."

Volgens de Efteling is er niet zoveel aan de hand: "Wij zien het zelf niet als pure kindermarketing. De suite kun je alleen boeken als volwassene. Daar kies je bewust voor", meldt Efteling-woordvoerder Femke van Es. De suite, die sinds 1994 bestaat, is volgens haar dan ook geen onderwerp van discussie binnen de organisatie. Ook Coca-Cola ziet weinig kwaad in de kamer. Woordvoerder Regine Crombach: "De kamer wordt niet actief gepromoot richting kinderen en is alleen te boeken door volwassenen." Toch geeft de fabrikant aan 'alles nog eens onder de loep te nemen': "Het is goed dat er partijen zijn zoals Foodwatch, die ons scherp houden."

Door: redactie Nationale Recreatiegids