Aanpak Nederlandse pretparken wereldwijd geliefd

Door Redactie Nationale Recreatiegids
4 min
In de Amsterdamse RAI is gisteren de grootste pretparkbeurs van Europa van start gegaan. Dat blijkt geen onlogische keuze te zijn: "Wereldwijd is er veel aandacht voor hoe wij onze pretparken inrichten en managen", aldus pretparkdeskundige Goof Lukken. Essentieel voor het succes van een pretpark: een goed verhaal. Dit meldt actualiteitenrubriek EenVandaag van de AVROTROS op zijn website.

Tulpen, kaas en klompen, ze blijven onlosmakelijke verbonden met Nederland, maar voeg hier gerust pretparken aan toe: ons land telt niet minder dan 338 dagattracties, waarvan er zestien zijn die jaarlijks één miljoen bezoekers of meer ontvangen. Dit lijkt moeilijk te rijmen met de calvinistische inborst die ook zo kenmerkend is voor Nederland, maar er lijkt een logische verklaring te zijn: Nederlanders hebben altijd plezier gehad in handel, en dat kan ook handel in plezier zijn.

De fundamenten van een succesvol pretpark rusten op emotie en een goed verhaal. Peter Holsteijn, een van Nederlands succesvolste attractiebouwers: "Je moet mensen het gevoel geven dat zo’n park er al duizend jaar staat en dat begint bij een goede tekening en een goed verhaal." Pretparkdeskundige Goof Lukken beaamt dit: "De succesvolle pretparken hebben geïnvesteerd in een verhaal. En blijven dat doen. De Efteling begon met een sprookjesbos met de al bestaande figuren van Grimm, Perrault en Anderson, maar is daarna ook eigen figuren gaan bedenken, zoals Pardoes en het volk van Laaf." Het bezorgde het sprookjespark uit Kaatsheuvel een Thea Award (de Oscar voor de attractieparken).

Maar niet alle dagattracties in Nederland kennen succes: Het Land van ooit ging in 2007 failliet, Wildlands in Emmen worstelt met tegenvallende bezoekersaantallen en Witchworld Almere lijkt maar niet van de grond te komen. Lukken: "Ik zeg niet voor niks: pretpark ontwerpen is een echt vak. We zijn er goed in, maar het belangrijkste is de doelgroep te snappen en een goed verhaal te hebben dat verkoopt."

Door: redactie Nationale Recreatiegids