Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

FNV hamert op aanpak machtsstructuur in media- en cultuursector

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 4 min
location_on [xx]km
FNV hamert op aanpak machtsstructuur in media- en cultuursector
De machtsstructuur op de werkvloer in de media- en cultuursector moet flink worden verbeterd. Dat stelt vakbond FNV Media & Cultuur vrijdag naar aanleiding van een enquête onder een deel van zijn eigen leden. Daaruit blijkt dat de helft van de medewerkers het afgelopen jaar wel eens te maken heeft gehad met pesten of intimidatie. Volgens de bond is dat zeven keer vaker dan het landelijk gemiddelde.

FNV Media & Cultuur stuurde 4000 leden een uitnodiging om de enquête in te vullen, 370 gaven daar gehoor aan. Bijna twee derde (64 procent) geeft aan te maken hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag. Ruim de helft (47 procent) van de ondervraagden geeft aan gepest te zijn en bijna vier op de tien ervoeren intimidatie.

Volgens de vakbond spelen machtsverhoudingen een nadrukkelijke rol bij de oorzaak van grensoverschrijdend gedrag. In de helft (51 procent) van de gevallen is een leidinggevende de oorzaak. Als het om intimidatie gaat is dat percentage 66 procent.

Structureel

Een kwart van de vrouwen (23 procent) had daarnaast te maken met seksuele intimidatie of seksueel geweld. Volgens de ondervraagden werd in de helft van de gevallen niets gedaan met een melding van grensoverschrijdend gedrag.

Andrée Ruiters, bestuurder FNV Media & Cultuur, is geschrokken van de resultaten. Zij zegt dat de omvang van ongewenst gedrag in de sector "veel groter" is dan verwacht. Volgens haar kan je niet meer van incidenten spreken en is er "iets structureel mis". "Tijd dus om dit snel en adequaat aan te pakken."

Sanctiebeleid

De FNV vindt onder meer dat er meer vaste contracten moeten komen, minder tijdelijk werk en dat er een stevigere positie komt voor zzp'ers. Bovendien wil de vakbond dat er meer en beter toezicht komt door bijvoorbeeld de Arbeidsinspectie of een raad van toezicht op het naleven van afspraken. Ook moet er "een helder sanctiebeleid" komen.

De FNV presenteert het onderzoek vrijdag, exact een jaar na de onthullingen over ongewenst gedrag achter de schermen van het RTL 4-programma The Voice of Holland. Afgelopen jaar kwamen ook nog verhalen over mogelijk wangedrag bij De Wereld Draait Door en NOS Sport naar buiten.

Door: ANP

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.