Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Koninklijke stadsroute in Den Haag nu toegankelijk voor rolstoelgebruikers

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 8 min
location_on [xx]km
The Hague Marketing Bureau, Stichting Voorall en de gemeente Den Haag hebben hun krachten gebundeld en een stadsroute samengesteld die mensen met een mobiliteitsbeperking langs en in koninklijk getinte bezienswaardigheden brengt. Een primeur in Nederland. Dit meldt The Hague Marketing Bureau. 
Den Haag is de eerste Nederlandse stad waar een dergelijke route, aangevuld met informatie over de rolstoeltoegankelijkheid voor het bezoeken van de highlights, voor mensen met een mobiliteitsbeperking gratis te verkrijgen is.
 

Koninklijke rolstoelroute

 
Met deze rolstoelroute profileert Den Haag, dé koninklijke stad aan zee, zich meer en meer als inclusieve stad waar iedereen meedoet en men op een gastvrije manier ontvangen wordt. Gisteren gaven de gemeente Den Haag wethouder Zorg, Jeugd en Volksgezondheid Kavita Parbhudayal, Marco Esser (directeur The Hague Marketing Bureau) en Wim Carabain (directeur Voorall) op het Plein het startschot door met genodigden in gouden rolstoelen de route langs te gaan, aangekleed met historische verhalen over koninklijk Den Haag, verteld door cityhost Remco Dörr.
 

Zorgvuldig samengesteld

 
De route is zorgvuldig samengesteld door The Hague Marketing Bureau en Stichting Voorall. Twee personen in een rolstoel zijn gevraagd de ‘rolroute’ te testen. Zij hebben gelet op zaken als de mate van begaanbaarheid van de route voor mensen die minder mobiel zijn, hoe het gezichtsveld is op een lager niveau en of bezienswaardigheden die zeggen rolstoelvriendelijk te zijn ook echt goed toegankelijk zijn met een rolstoel. Routetester Ed Boonstoppel: ”Ik heb gelet op of je overal makkelijk bij kon. Het is een oude binnenstad, maar ondanks dat zijn een hoop dingen goed toegankelijk. Deze route maakt het voor mensen in een rolstoel mogelijk om nieuwe plekken in de stad te ontdekken. Dankzij de uitgebreide beschrijving op de website krijg je achtergrond informatie mee wat de ervaring compleet maakt”. Routetester Inge van de Vooren: “Er zijn veel stadswandelingen te doen in de stad, maar als je afhankelijk bent van een rolstoel kan je nooit mee, omdat er altijd wel een punt tussen zit waar je met een rolstoel niet langs kan. Met deze route wordt er rekening gehouden met ons! Ik kan het met mijn kinderen doen. Met een standaard wandelroute kan dat niet”.
 

Den Haag en de week van de toegankelijkheid

 
Naast de koninklijke rolstoelroute lanceert The Hague Marketing Bureau in samenwerking met Stichting Voorall in de week van de toegankelijkheid 5 tot en met 9 oktober de website denhaag.com/toegankelijk. Naast deze koninklijke rolstoelroute is er een begeleide wandeling voor mensen met een visuele beperking ontwikkeld. 
 
Met een smartphone is de koninklijke rolstoelroute te allen tijde te ondernemen. Ga daarvoor naar de website denhaag.com/koninklijk. Voor mensen die liever de informatie in handen hebben, is de flyer gratis op te halen in de The Hague Info Store, de vestiging van VVV Den Haag op het Spui 68.
 
Door: Nationale Recreatiegids
 
 
 
25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.