Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Overijssel: herstel recreatiesector centraal bij investeringen vrijetijdseconomie

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Vlak voor de corona-uitbraak presenteerden Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel een groot investeringsprogramma in de vrijetijdseconomie van Overijssel. In samenspraak met de sector “Gastvrij Overijssel” zijn de plannen nu aangepast om de horeca-, toerisme- en recreatiebedrijven die zwaar zijn geraakt door de crisis beter te kunnen helpen. Dit meldt de provincie Overijssel. 

De extra maatregelen worden binnenkort voorgelegd aan de Provinciale Staten, zodat ze ,kunnen worden betrokken bij de behandeling van het voorstel Overijssel, een bewuste en gastvrije bestemming 2020-2023 op 20 mei en 3 juni.

Maatregelen

De in het investeringsprogramma gestelde doelen en maatregelen blijven overeind staan, maar worden aangepast. De provincie blijft bedrijven stimuleren te innoveren, waarbij ze nu ook worden ondersteund om in te spelen op de anderhalvemetersamenleving. Voor arbeidsmarktvraagstukken zoeken we de verbinding met het Ontwikkelfonds Regio Zwolle en het Twents fonds voor Vakmanschap. Er worden scenario’s ontwikkeld voor de marktwikkeling in de komende periode. De aanpak om toeristen en recreanten beter te spreiden over de provincie wordt versneld uitgevoerd, en campagnes om toeristen en recreanten naar Overijssel te halen worden geschrapt en omgezet in campagnes om dicht bij huis te recreëren.

MarketingOost

Evelyn Borgsteijn, directeur van MarketingOost: "Aan de hand van data en onderzoek heeft MarketingOost scenario’s uitgewerkt op basis waarvan de vrijetijdseconomie zich kan voorbereiden op de toekomst en te nemen strategische beslissingen. Daarnaast werken we met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen aan een nationaal hersteloffensief om onze gasten weer het vertrouwen te geven op vakantie te gaan in Nederland. Het programma van de provincie zal dit in belangrijke mate ondersteunen."

Taskforce Gastvrij Overijssel

Een speciale Taskforce Vrijetijdseconomie Overijssel ondersteunt de ondernemers in de vrijetijdseconomie tijdens de coronacrisis. Op initiatief van Provincie Overijssel en Marketing Oost bundelen overheden en organisaties de krachten. Via een speciale website bij MarketingOost worden Rijks- en regionaal (veiligheids-) beleid gebundeld en ondernemers met het coördinatiepunt corona geholpen bij vragen. Ook werkt de Taskforce scenario’s uit die helpen om de sector op langere termijn te herstellen.

Brede instemming

De voorgestelde aanpassingen kunnen rekenen op instemming van de recreatiesector, zijn over het algemeen budgetneutraal en de cofinanciering van bedrijven en gemeenten bij het plan blijft gehandhaafd. Voorzitter Jan Ybema van de Taskforce Gastvrij Overijssel: “De afgelopen periode was hectisch en dat zal nog even zo blijven. Ik ben blij dat het college van Gedeputeerde Staten de ruimte heeft geboden om het investeringsprogramma aan te passen. Dit programma is echt nodig om te gaan werken aan herstel en innovatie”.

Door: Nationale Recreatiegids

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.