Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nog nooit was er zoveel horeca in Nederland als nu

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Op 1 januari 2020 had Nederland 68,7 duizend horecavestigingen, het hoogste aantal ooit. Zeeland was begin 2020 de provincie met de meeste horecavestigingen per duizend inwoners. Noord-Holland was de provincie met in absolute zin de meeste horeca en met de grootste toename van het aantal vestigingen vergeleken met 2010. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
De horeca omvat zowel logiesverstrekking (zoals hotels, campings, vakantiehuizen) als eet- en drinkgelegenheden (zoals cafés, restaurants, snackbars of cateraars). Begin 2020 waren er in Nederland 32,9 duizend eetgelegenheden, 15,1 duizend cateraars, 10,5 duizend logiesverstrekkers en 10,2 duizend cafés.
 

Ook Limburg en Friesland horecakoplopers

 
Na Zeeland hebben Noord-Holland, Limburg en Friesland de meeste horecavestigingen per duizend inwoners. In Zeeland (6,2 horecavestigingen per duizend inwoners) en Friesland (4,2) is relatief veel logiesverstrekking. Noord-Holland (5,4) en Limburg (4,6) hebben relatief veel eet- en drinkgelegenheden en dat geldt ook voor Zeeland. Het gemiddelde in Nederland is 3,9 horecavestigingen per duizend inwoners.
 

Meeste horeca in Noord-Holland

 
Noord-Holland heeft van alle provincies de meeste horecavestigingen. Het waren er 15,4 duizend op 1 januari 2020. Daarna volgen Zuid-Holland (12,7 duizend), Noord-Brabant (9,2 duizend) en Gelderland (7,3 duizend).
Bijna de helft van de horecavestigingen in Noord-Holland ligt in Amsterdam (7,6 duizend). Amsterdam is met dit aantal de stad met de meeste horeca in Nederland, fors meer dan nummer twee Rotterdam (3,0 duizend) en drie Den Haag (2,8 duizend).
 

Grootste groei horeca: ook in Noord-Holland

 
In Noord-Holland waren op 1 januari 2020 5,8 duizend horecavestigingen meer dan tien jaar eerder, een toename van 60 procent. In Zuid-Holland zijn er sinds 2010 3,7 duizend bedrijfsvestigingen bijgekomen, het hoogste aantal na Noord-Holland. Procentueel ligt de hoogste groei echter in Flevoland (73 procent). De groeipercentages waren het laagst in Zeeland (22 procent), Friesland (19 procent) en Limburg (17 procent). In heel Nederland groeide het aantal horecavestingen in tien jaar tijd met 38 procent.
 

Waddeneilanden gemeenten met hoogste horecadichtheid

 
De provincies met de hoogste horecadichtheid (Zeeland, Noord-Holland, Limburg en Friesland) komen ook terug op gemeenteniveau. Vooral gemeenten waar relatief veel toeristen komen, hebben relatief veel horeca. Zo hebben de vier bewoonde Friese Waddeneilanden (Terschelling, Ameland, Vlieland en Schiermonnikoog) van alle gemeenten de hoogste horecadichtheid per inwoner. Veere, Sluis, Schouwen-Duivenland en Noord-Beveland zorgen voor een hoge gemiddelde horecadichtheid in Zeeland. In Noord-Holland zijn vooral horecagelegenheden in Amsterdam, maar ook Texel, Zandvoort en Bergen staan in de top-20 gemeenten met relatief veel horeca. In Limburg geldt dat voor Valkenburg aan de Geul, Gulpen-Wittem, Vaals en Maastricht.
 
De meeste Waddeneilanden staan in de top met het aantal hotels, restaurants en cafés per inwoner. Na de Waddeneilanden scoren Valkenburg aan de Geul (met hotels en cafés), en Sluis (met restaurants) het hoogste. Ook Gulpen-Wittem, Veere en Zandvoort staan hoog in de rangschikking.
 
Door: Nationale Recreatiegids
 
23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.