Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

KHN: 'Horeca heeft kwijtschelding van kosten nodig, geen uitstel'

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Hotels, restaurants en cafés in Nederland hebben kwijtschelding van kosten nodig om door de coronacrisis te komen. Dat zegt algemeen directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Volgens hem is uitstel geven voor bijvoorbeeld het overmaken van de huur een mooi gebaar, maar lost dat de financiële problemen waar bijvoorbeeld kroegbazen mee kampen niet op.

Het inhalen van omzet als de crisis voorbij is, zit volgens Beljaarts niet in het DNA van zijn branche. "Een hotelkamer die een nacht leeg blijft, zal die nacht altijd leeg blijven. Daar valt later niets meer aan te veranderen", legt hij uit. Vandaar de oproep aan leveranciers en huurbazen om hotels, restaurants en cafés tegemoet te komen. Beljaarts heeft al goede initiatieven gezien, bijvoorbeeld van Heineken. Die schold horecaondernemers die een pand huren van de brouwer onlangs een deel van hun huur kwijt. "Maar er zijn ook veel bedrijven waar zoiets nog niet is gebeurd. Er valt nog een hoop te winnen."

Horeca: enorme inkomstenderving

De horeca loopt veel inkomsten mis nu Nederlanders onder meer niet uit eten mogen gaan. Een precieze inschatting van de schade valt nog niet te maken. KHN houdt er rekening mee dat de branche dit jaar mogelijk maar zo'n 12 miljard euro kan omzetten, waar normaal gesproken circa 24 miljard euro verdiend zou worden.

Begrip voor maatregelen

Toch heeft Beljaarts er begrip voor dat het kabinet de sluiting van de horeca heeft verlengd tot en met 28 april. Ook de oproep van premier Mark Rutte aan Nederlanders om voorlopig nog maar even geen uitjes voor in de meivakantie te boeken, snapt de branchevoorman. "Wij schikken ons naar wat de overheid denkt dat het beste is om het coronavirus te bestrijden", zeg hij. "De volksgezondheid is nu het belangrijkst. Het zou toch gek zijn om voor economisch gewin de volksgezondheid in het geding te brengen."

Vertrouwen in kabinet

Over de steunmaatregelen van de overheid om loonkosten op te vangen is Beljaarts verder positief. "Wat de overheid heeft toegezegd is eigenlijk een-op-een waar wij om hadden gevraagd." Volgens KHN geeft dit horecaondernemers het vertrouwen dat het kabinet hen niet in de steek laat.

Door: ANP

Lees ook: Help de Horeca: steun nu je favoriete café of restaurant in ruil voor een waardebon.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.