Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

#verspillingsvrij-logo geïntroduceerd op Horecava in strijd tegen voedselverspilling

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De horeca gaat iets doen aan de voedselverspilling in de branche, en komt daarvoor met een speciaal #verspillingsvrij-logo. Horecagelegenheden met dit logo achter hun raam of op hun menukaart maken duidelijk dat zij zich inzetten tegen voedselverspilling. Wat de klant niet opeet, mag mee naar huis. Het logo, gisteren gelanceerd op de Horecava door minister Schouten (LNV), moet van het vragen om een foodybag de normaalste gang van zaken maken. Dit meldt de Rijksoverheid.
Dit initiatief is, samen met het #verspillingsvrij-logo en de foodybag-campagne, onderdeel van de grootschalige aanpak in de horecasector om voedselverspilling tegen te gaan. Met deze horeca-aanpak komt Nederland dichterbij het doel om in 2030 de voedselverspilling te halveren. Volgens Rabobank levert dit halveringsdoel in 2030 voor de horecasector een potentiële kostenbesparing op van 291 miljoen euro (30,5 kilo) en een reductie van 60.500 ton CO2-uitstoot
 

#verspillingsvrij-resultaat getoond op Horecava

 
Tijdens de Horecava presenteerde de Rabobank samen met minister Schouten en de stichting Samen Tegen Voedselverspilling het resultaat dat honderd restaurants in zes weken tijd maar liefst 21 procent minder voedsel hebben verspild. Horecaondernemers hebben bijvoorbeeld geprobeerd kleinere porties aan te bieden of porties om te delen.
 

Wereldwijd grote voedselverspilling

 
Wereldwijd wordt ongeveer een derde van al het voedsel verspild. De Nederlandse horecasector verspilt 14 procent voedsel per jaar van het totaal (2 miljoen ton) in Nederland. Dat is niet alleen zonde van het lekkere eten, maar ook gaan hiermee veel waardevolle grondstoffen zoals water en energie verloren. Volgens minister Schouten brengt de Food Waste Challenge-restaurants in de voorhoede van de strijd tegen voedselverspilling. Minister Schouten: “Alles waarvan jij genoten hebt tijdens een avondje in een restaurant, maar wat je niet meer op kan, mag je natuurlijk gewoon meenemen. Met de foodybag hebben we thuis nog een genietmomentje van het lekkere eten. Zo zorgen we er allemaal voor dat we met respect omgaan met ons voedsel, de mensen die het geproduceerd hebben, de mensen die het hebben klaargemaakt en onze leefomgeving.”
 

Foodybag

 
Horecagelegenheden kunnen het #verspillingsvrij-logo op hun raam plakken en op hun menukaart afdrukken. Hiermee laten ze zien dat ze voedselverspilling tegengaan. Met het logo nodigen  deze plekken hun gasten uit om het eten dat zij niet op krijgen te laten inpakken en mee naar huis te nemen. Minister Schouten trapte het initiatief af door op de Horecava 2020 het eerste #verspillingsvrij-logo te plakken op een reusachtige foodybag. Het logo en de foodybag zijn onderdeel van een bredere aanpak van het tegengaan van voedselverspilling in de horeca.
 
Door: Nationale Recreatiegids
18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.

05 april '24 (12:57)

Winfried Baijens nieuwe presentator Met het Oog op Morgen

Winfried Baijens gaat het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen presenteren. Dat maakt de NOS vrijdag bekend. De 46-jarige presentator gaat afwisselend met Rob Trip de woensdagse editie presenteren.

05 april '24 (11:20)

Lenny Kuhr beperkt publieke optredens voorlopig tot concerten vanwege 'online bagger'

Lenny Kuhr doet de komende tijd geen optredens in de media meer. De 74-jarige songfestivalwinnares heeft hiertoe volgens haar echtgenoot en manager besloten nadat zij de afgelopen twee weken veel doodsbedreigingen, haatmails en "online bagger" over zich heen had gekregen. Dit gebeurde nadat pro-Palestijnse activisten haar optreden in Waalwijk hadden verstoord.