Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Recreatievakbeurs 2019: dit zijn de 4 marketingtrends voor ondernemers

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Op de Recreatievakbeurs, afgelopen week in Hardenberg, werd tijdens een zogeheten kennissessie uit de doeken gedaan wat op dit moment dé trends zijn op het gebied van (online) marketing in de recreatiewereld. Janine Messelink, marketingdeskundige bij recreatieadviesbureau Prosuco, zette de vier trends op een rij. “Gasten willen zich aangesproken voelen.”
Janine Messelink komt al twintig jaar over de vloer bij recreatiebedrijven in Nederland, en kent de sector zodoende als geen ander. Op de laatste dag van de Recreatievakbeurs deelde ze haar kennis met het publiek. Dit zijn volgens haar de vier marketingtrends waar ondernemers in de recreatiebranche goed aan doen zich in te verdiepen.
 

Trend 1: Dynamic Pricing

 
De eerste trend is eentje die is komen overwaaien uit de vliegtuigbranche: dynamic pricing. Hierbij gaat het erom dat er niet meer één vaste prijs wordt gehanteerd voor diensten en producten, maar dat deze wordt aangepast aan de situatie. Helemaal nieuw is het ook in de recreatiebranche niet, daar zie je nu ook al dat er verschillende prijzen worden gehanteerd, bijvoorbeeld door hotels. (Denk ook aan het Eurovisiesongfestival dat volgend jaar in Rotterdam plaatsvindt; aanbieders van accommodaties spelen daar nu al op in met flink hogere prijzen dan normaal). Nieuw is wel dat er op het gebied van dynamisch prijzen steeds meer geautomatiseerd wordt.
 

Trend 2: Marketing Automatisation

 
Het wordt steeds belangrijker om op het juiste moment de juiste boodschap aan je gast mee te geven, aldus Messelink: “Een gast bedenkt vaak niet vandaag dat hij morgen naar je toegaat, daar is vaak een veel langere aanlooptijd voor mee gemoeid.” Vraag is dus: Op welk moment laat jij je bedrijf zien? Op welk moment zend je de boodschap naar je gast? Messelink: “Hier kun je veel sturing aan geven, door bijvoorbeeld op het juiste moment nieuwsbrieven met het juiste thema te versturen, of door op het juiste moment een Facebook-post voorbij te laten komen; dat is iets waar je van te voren goed over na kunt denken. Het belangrijkste om in het achterhoofd te houden is dat gasten zich aangesproken willen voelen; dat lukt het beste wanneer je ze op het goede moment met de passende boodschap aanpreekt.”
 

Trend 3: Social messaging

 
Social messaging is een term die steeds meer op marketingsites voorbij komt. Het gaat hierbij om directe interactie via social media. Messelink: “Je ziet dat steeds meer bedrijven benaderbaar zijn via WhatsApp: zo kan er een-op-eencontact worden gelegd, en wordt het mensen makkelijk gemaakt snelle vragen te stellen: ‘Mag de hond mee?’, ‘Is er volgende week nog plek?’.” Snelheid is dus cruciaal bij social messaging: één keer per dag Facebook Messenger checken is niet genoeg.
 

Trend 4: Voice search

 
Voice search gaat een vlucht nemen, zo voorspelt Messelink. “Het inspreken van zoekopdrachten voor Google, dat klinkt heel raar, gebeurt steeds vaker: steeds meer mensen gaan vragen stellen aan hun telefoon. Daarbij is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat op jouw website de antwoorden te vinden zijn; iets waar je bij het schrijven je teksten al rekening mee kunt houden.”
 

Bonus: “Trends zijn maar trends”

 
Als uitsmijter geeft Messelink nog één belangrijke boodschap mee: “Trends zijn heel leuk, maar het zijn maar trends. Uiteindelijk draait het allemaal om mensen.” Het is het menselijke contact dat ervoor zorgt dat je een duurzame band met gasten kunt opbouwen: “Gasten aan je binden, dat doe je niet in een jaartje tijd. Dat lukt je alleen door voortdurend interactie te blijven zoeken met je gasten, en ze ervan te overtuigen dat ze terug moeten komen.” Messelink besluit: “Trends: hou ze in de gaten, maar laat je er niet gek door maken.”
 
Door: Nationale Recreatiegids
28 maart '24 ( 9:15)

Met Pasen wordt het druk op de weg, stelt ANWB

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

28 maart '24 ( 9:05)

Nederland vorig jaar weer grootste exporteur van bier

Nederland was vorig jaar wederom de grootste exporteur van bier binnen de Europese Unie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat de handel in bier, bevroren aardappelproducten als friet en chocolade heeft onderzocht. Ons land voerde vorig jaar voor 2 miljard euro aan bier uit. Dat was meer dan België, dat in 2023 voor 1,7 miljard euro aan bier exporteerde.

27 maart '24 (12:13)

Nieuwe pensioenregeling gaat jaar later in: januari 2026

De nieuwe regels voor de pensioenen in Nederland zijn vorig jaar ingegaan. Dat betekent dat ook het Pensioenfonds Recreatie verandert. In eerste instantie wilde de organisatie de nieuwe regeling vanaf 1 januari 2025 laten ingaan. Dat loopt enige vertraging op: d nieuwe regeling gaat een jaartje later in, vanaf 1 januari 2026. Dat meldt Pensioenfonds Recreatie.

26 maart '24 (14:08)

Minimumloon per 1 juli met 1,2 procent omhoog

Een amendement vanuit de Tweede Kamer is vandaag aangenomen. Dat houdt in dat de minimumlonen vanaf 1 juli 2024 met 1,2 procent zullen stijgen. Goed nieuws voor werknemers, maar voor werkgevers – en zeker in de arbeidsintensieve recreatiesector – toch slecht nieuws. Bovenop alle stijgende kosten moeten de werkgevers nu extra loon betalen. 

26 maart '24 (14:08)

Minimumloon per 1 juli met 1,2 procent omhoog

Een amendement vanuit de Tweede Kamer is vandaag aangenomen. Dat houdt in dat de minimumlonen vanaf 1 juli 2024 met 1,2 procent zullen stijgen. Goed nieuws voor werknemers, maar voor werkgevers – en zeker in de arbeidsintensieve recreatiesector – toch slecht nieuws. Bovenop alle stijgende kosten moeten de werkgevers nu extra loon betalen. 

26 maart '24 (12:51)

Vlieland wil langer toeristisch seizoen en ‘ander type gast’ trekken

Nieuw beleid op het Waddeneiland Vlieland moet ervoor zorgen dat het toeristische seizoen langer duurt. Ook wil het eiland een ander soort gast aantrekken, namelijk 55-plussers. Hiermee wil het eiland het horecapersoneel langer vasthouden. Wel heerst er de angst dat deze stap leidt tot ‘minder respectvolle’ gasten, meldt Omroep Friesland.

26 maart '24 ( 9:19)

Lenny Kuhr treedt weer op na concertverstoring door activisten

Lenny Kuhr treedt dinsdagmiddag weer voor het eerst op nadat haar concert zondag door pro-Palestijnse activisten werd verstoord. De 74-jarige songfestivalwinnares verzorgt een matineevoorstelling in Theater Geert Teis in Stadskanaal. De voorstelling begint om 14.00 uur.

26 maart '24 ( 8:56)

Muziek van Rob de Nijs populair bij uitvaarten

Het lied Zo zal het zijn van zanger Rob de Nijs is dit jaar als nieuwkomer te vinden in de jaarlijkse top 10 van meest gedraaide nummers op uitvaarten. Het nummer uit 1998 staat op de zesde plek in de lijst. Het is voor het eerst dat een lied van De Nijs in de top 10 is beland, maakte uitvaartorganisatie Monuta dinsdag bekend.

21 maart '24 (14:17)

Bijna kwart meer reizigers op Schiphol in februari dan een jaar eerder

Schiphol heeft in februari bijna een kwart meer passagiers verwerkt dan in diezelfde maand een jaar eerder. In totaal reisden vorige maand 4,6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een toename van 22 procent.

21 maart '24 ( 9:50)

Nederlanders kopen niet meer elektrische fietsen, scooters of steppen

Het percentage Nederlanders dat e-bikes of andere elektrische tweewielers bezit, stijgt niet meer. Het lijkt ook alsof de aanschaf van elektrische tweewielers niet toenam, zo stelt Multiscope na hun onderzoek.