Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Recreatievakbeurs 2019: dit zijn de 4 marketingtrends voor ondernemers

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Op de Recreatievakbeurs, afgelopen week in Hardenberg, werd tijdens een zogeheten kennissessie uit de doeken gedaan wat op dit moment dé trends zijn op het gebied van (online) marketing in de recreatiewereld. Janine Messelink, marketingdeskundige bij recreatieadviesbureau Prosuco, zette de vier trends op een rij. “Gasten willen zich aangesproken voelen.”
Janine Messelink komt al twintig jaar over de vloer bij recreatiebedrijven in Nederland, en kent de sector zodoende als geen ander. Op de laatste dag van de Recreatievakbeurs deelde ze haar kennis met het publiek. Dit zijn volgens haar de vier marketingtrends waar ondernemers in de recreatiebranche goed aan doen zich in te verdiepen.
 

Trend 1: Dynamic Pricing

 
De eerste trend is eentje die is komen overwaaien uit de vliegtuigbranche: dynamic pricing. Hierbij gaat het erom dat er niet meer één vaste prijs wordt gehanteerd voor diensten en producten, maar dat deze wordt aangepast aan de situatie. Helemaal nieuw is het ook in de recreatiebranche niet, daar zie je nu ook al dat er verschillende prijzen worden gehanteerd, bijvoorbeeld door hotels. (Denk ook aan het Eurovisiesongfestival dat volgend jaar in Rotterdam plaatsvindt; aanbieders van accommodaties spelen daar nu al op in met flink hogere prijzen dan normaal). Nieuw is wel dat er op het gebied van dynamisch prijzen steeds meer geautomatiseerd wordt.
 

Trend 2: Marketing Automatisation

 
Het wordt steeds belangrijker om op het juiste moment de juiste boodschap aan je gast mee te geven, aldus Messelink: “Een gast bedenkt vaak niet vandaag dat hij morgen naar je toegaat, daar is vaak een veel langere aanlooptijd voor mee gemoeid.” Vraag is dus: Op welk moment laat jij je bedrijf zien? Op welk moment zend je de boodschap naar je gast? Messelink: “Hier kun je veel sturing aan geven, door bijvoorbeeld op het juiste moment nieuwsbrieven met het juiste thema te versturen, of door op het juiste moment een Facebook-post voorbij te laten komen; dat is iets waar je van te voren goed over na kunt denken. Het belangrijkste om in het achterhoofd te houden is dat gasten zich aangesproken willen voelen; dat lukt het beste wanneer je ze op het goede moment met de passende boodschap aanpreekt.”
 

Trend 3: Social messaging

 
Social messaging is een term die steeds meer op marketingsites voorbij komt. Het gaat hierbij om directe interactie via social media. Messelink: “Je ziet dat steeds meer bedrijven benaderbaar zijn via WhatsApp: zo kan er een-op-eencontact worden gelegd, en wordt het mensen makkelijk gemaakt snelle vragen te stellen: ‘Mag de hond mee?’, ‘Is er volgende week nog plek?’.” Snelheid is dus cruciaal bij social messaging: één keer per dag Facebook Messenger checken is niet genoeg.
 

Trend 4: Voice search

 
Voice search gaat een vlucht nemen, zo voorspelt Messelink. “Het inspreken van zoekopdrachten voor Google, dat klinkt heel raar, gebeurt steeds vaker: steeds meer mensen gaan vragen stellen aan hun telefoon. Daarbij is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat op jouw website de antwoorden te vinden zijn; iets waar je bij het schrijven je teksten al rekening mee kunt houden.”
 

Bonus: “Trends zijn maar trends”

 
Als uitsmijter geeft Messelink nog één belangrijke boodschap mee: “Trends zijn heel leuk, maar het zijn maar trends. Uiteindelijk draait het allemaal om mensen.” Het is het menselijke contact dat ervoor zorgt dat je een duurzame band met gasten kunt opbouwen: “Gasten aan je binden, dat doe je niet in een jaartje tijd. Dat lukt je alleen door voortdurend interactie te blijven zoeken met je gasten, en ze ervan te overtuigen dat ze terug moeten komen.” Messelink besluit: “Trends: hou ze in de gaten, maar laat je er niet gek door maken.”
 
Door: Nationale Recreatiegids
19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.

05 april '24 (12:57)

Winfried Baijens nieuwe presentator Met het Oog op Morgen

Winfried Baijens gaat het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen presenteren. Dat maakt de NOS vrijdag bekend. De 46-jarige presentator gaat afwisselend met Rob Trip de woensdagse editie presenteren.