Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Mooie Boules, Bunk en Weelde: dit zijn de winnaars van de Entree Awards

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 13 min
location_on [xx]km
De belangrijkste horecaprijzen van het jaar zijn uitgereikt: de Entree Awards. Een vakjury van gastvrijheidsexperts boog zich over de vijftig genomineerde horecaondernemingen, allen afgelopen jaar geopend of vernieuwd. In dertien categorieën werden er prijzen uitgereikt: we doen een greep uit de winnaars, van een jeu de boule-attractie tot culturele vrijstaat, en van capsuleslapen in de kerk tot surrealistisch doolhof.
De Entree Awards werden maandagavond uitgereikt in Theater Amsterdam onder leiding van gastheer Ruben Nicolai. De organisatie had kleine aanpassingen gedaan in de categorieën: er waren een paar verdwenen (Best Barista en Best Coffee Concept) en een paar nieuwe bijgekomen (Best New Cocktailbar en Bierspecialist). Daarnaast heet de categorie Best Nightlife nu Best Nightlife & Entertainment. En dat wordt meteen de eerste prijswinnaar die we uitlichten.
 

Best Nightlife & Entertainment

 
De eerste die deze Entree Award-met-nieuwe-naam heeft mogen ontvangen is Weelde in Rotterdam. Een stadsboerderij op twee hectare grond, waar een lunchroom, restaurant, bar, drie loodsen en enorme kas te vinden zijn. Initiatiefnemers Kim Peters en Kelly Vincent noemen het een culturele vrijstaat. Weelde voorziet in een mix van kunst, muziek, eten, drinken, theater, performances en landbouw.  
 

Best Restyling

 
Nog een naamsverandering (en -uitbreiding): NH Carlton Amsterdam heet sinds kort NH Collection Amsterdam Flower Market; de nieuwe naam onderstreept een nieuwe episode voor het hotel dat om de hoek bij de bekende Amsterdamse Bloemenmarkt zit. Niet alleen het hotel zelf, ook het bijbehorende hamburgerrestaurant Ter Marsch & Co werd flink onder handen genomen, en heropend recent eveneens met een compleet vernieuwt interieur. Zowel hotel als restaurant hebben verwijzingen naar hun ‘bloemenbuur’ verwerkt in hun nieuwe look. Zo heeft de hotelreceptie een groot floraal wandkleed gekregen (een ontwerp van Marcel Wanders voor Moooi) en is er in het restaurant een eilandbar te vinden volledig omringd door bloemen.
 

Best Hospitality Concept

 
Een nieuw concept in horecaland waar vermoedelijk iedereen die wel eens in Frankrijk op vakantie is geweest blij van opkijkt: Mooie Boules. Momenteel alleen nog in Amsterdam en Rotterdam te vinden, maar er zijn al plannen om uit te breiden naar meer grote steden in Nederland. De locaties in de hoofd- en Maasstad laten al zien wat er bij Mooie Boules is te doen: eten, drinken, dansen én jeu de boulen uiteraard. Allemaal indoor.
 

Best Hotel Concept

 
Ook in de hotelwereld een bijzonder nieuw concept: BUNK Hotel, gevestigd in de Westerkerk in Utrecht, op een steenworp afstand van het Centraal Station en Tivoli Vredenburg. Binnen de kerk zijn  45 compacte kamers plús 60 pods: een soort capsules die vooral vooral populair zijn onder backpackers. Naast verblijfsaccommodaties zijn er in de kerk aan de Catharijnekade ook een café en restaurant te vinden; op die manier wil Bunk de oorspronkelijke buurtfunctie van de kerk weer in ere herstellen. Extra bijzonder: aan de bar wordt zelfgebrouwen bier geschonken; Bunk Bier.
 
 
Het interieur van BUNK in Utrecht
 

Daredevil

 
Tot slot een welbekende van de Nationale Recreatiegids: Doloris Rooftop & Meta Maze in Tilburg, dat de Entree Award in de categorie Daredevil heeft gewonnen. Het surrealistische doolhof van 400 vierkante meter, gevestigd in een voormalig postkantoor in de Tilburgse Spoorzone, ging medio mei open, en werd toen door de pers bestempeld als een ‘apenkooimuseum, een tripervaring zonder drugs en 'alsof Museum de Pont samen met Alice in Wonderland en Esscher een kind hebben gebaard'’. Dat smaakte naar meer, dus testten we Doloris ook zelf en interviewden we Joep van Gorp, de drijvende kracht achter wat nu het enige kunstdoolhof ter wereld is. 
 
 
De ingang van Doloris
 
Voor een overzicht van alle Entree Award-winnaars en een impressie van de uitreiking, zie entreeawards.nl/winnaars2019.
 
Door: Nationale Recreatiegids
23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.