Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederland trekt steeds meer toeristen in de zomer, grootste groei in Noord-Holland

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Steeds meer mensen vieren hun zomervakantie in Nederland. Afgelopen juli en augustus overnachtten hier 10 miljoen toeristen, ruim 4 procent meer dan in de vorige zomer. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag op basis een nieuw rapport. In Noord-Holland, Noord-Brabant en Gelderland nam het aantal vakantiegangers het meest toe.

De meeste toeristen zijn Nederlanders die op vakantie gaan in eigen land. Maar het aantal buitenlandse toeristen neemt snel toe. In de zomer van 2019 kwam 44 procent van de toeristen uit het buitenland, terwijl dat nog geen 39 procent was in 2014. Afgelopen zomer kwam een derde van de buitenlandse toeristen uit Duitsland.

Meer overnachtingen

Toeristen brengen gemiddeld ook meer nachten door in Nederland. Het aantal overnachtingen stijgt namelijk sneller dan het aantal toeristen. In de zomermaanden bleven zij hier bij elkaar opgeteld 35 miljoen nachten slapen, bijna 8 procent meer dan een jaar eerder. Hotels, pensions en jeugdaccommodaties namen bijna een derde van de overnachtingen voor hun rekening.

Meeste toeristen voor Noord-Holland

Noord-Holland trekt de meeste toeristen. Zij overnachtten hier in juli en augustus 8,3 miljoen keer. Dat is een stijging van 13 procent, vergeleken met de andere provincies het meest. Ook in Noord-Brabant, Gelderland, Limburg en in mindere mate Drenthe nam het aantal overnachtingen bovengemiddeld snel toe.

Meer buitenlandse toeristen

Het aantal toeristen uit het buitenland groeit het snelst. Noord-Holland trekt de meeste gasten van over de grens. Twee derde van de overnachtingen komt hier voor rekening van buitenlandse toeristen. Ook Zuid-Holland, Zeeland en Flevoland trekken bovengemiddeld veel toeristen van over de grens.

Duitsers zijn de meest geziene gasten in Nederland. In Zeeland slaapt op vier van de tien vakantiebedden een Duitser en in Zuid-Holland op drie van de tien bedden.

Nederland als volwaardig vakantieland

In de zomermaanden bleven toeristen bij elkaar opgeteld 35 miljoen nachten slapen in Nederland, bijna 8 procent meer dan een jaar eerder."Buitenlandse toeristen gaan Nederland steeds meer als een echt vakantieland zien," zegt CBS-econoom Peter Hein van Mulligen in een reactie. "Dat is al langer aan de gang. De recessie kwam daar nog even tussen, maar de afgelopen jaren zien we het aantal gasten alleen maar toenemen."

Toe- en afname toeristische overnachtingen, zomer 2019

Noord-Holland: +12,9%

Noord-Brabant: +10%

Gelderland: +9,8%

Limburg: +9,8%

Drenthe: +7,8%

Overijssel: +5,8%

Zuid-Holland: +5,2%

Zeeland: +5,2%

Utrecht: +3,1%

Friesland: -1,1%

Groningen: -6%

Flevoland: -6,2%

Nederlands gemiddelde: +7,6%

 

Aantal toeristische overnachtingen, juli en augustus 2019

Noord-Holland: 8.323.000

Zeeland: 3.991.000

Gelderland: 3.907.000

Limburg: 3.370.000

Zuid-Holland: 3.159.000

Noord-Brabant: 3.142.000

Overijssel: 2.588.000

Friesland: 2.226.000

Drenthe: 2.185.000

Utrecht: 789.000

Flevoland: 650.000

Groningen: 490.000

 

Door: ANP

 

Het gehele Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 is terug te vinden via de website van het CBS.

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.