Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Opvolgers wuppie en juichpak in de maak: winkels bereiden zich volop voor op EK

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Nu het Nederlands elftal voor het eerst sinds het WK van 2014 weer mee mag doen aan een eindtoernooi, kunnen we ons opmaken voor allerlei acties komende zomer. Winkels en bedrijven hopen deze keer de opvolger van de wuppie, het juichpak of het bierjurkje te hebben. Een succesvolle actie levert veel geld op.

Voor de supermarktsector leverde het WK in 2014, toen de Nederlandse mannen derde werden, ongeveer 54 miljoen euro extra inkomsten op. ING-economen hanteren een vuistregel van 10 miljoen euro per wedstrijd die Oranje speelt. Dan is het dus belangrijk om consumenten over te halen bij jouw winkel hun boodschappen te doen. Al is 50 miljoen euro extra niet veel op een jaaromzet van 37 miljard euro, toch willen supermarkten graag dat je dat geld bij hen besteedt.

Actie opzetten vergt lange aanloop

Aan de acties voor het EK werken de winkelketens nu al, weet Marco van Bilsen van BrandLoyalty. Dat bedrijf helpt winkels onder meer bij het bedenken en uitvoeren van dergelijke acties. "Het opzetten van een actie kost ongeveer een jaar. Bedrijven hebben hun plannen dus al klaar en geven daar nu het groene licht voor."

Albert Heijn

Albert Heijn bevestigt dat het deze zomer met een actie komt, maar houdt voor zich wat dat is. De supermarktketen is wel sinds dit jaar sponsor van de KNVB en viert de kwalificatie voor het EK al met oranje tompoucen.

Een succesvolle actie neemt concurrenten vaak de wind uit de zeilen weet Van Bilsen. "Er is vaak één actie die er met kop en schouders bovenuit steekt." Zo'n actie is vaak iets dat nog niet eerder gedaan is. "Er moet ook wat magie omheen ontstaan", omschrijft een woordvoerder van Albert Heijn het.

Veilige weg

Bedrijven kiezen volgens Van Bilsen soms voor de veilige weg door iets te doen wat bij een eerder toernooi succesvol was, "maar dat scoort zelden heel goed". Welke actie wel aanslaat, is moeilijk te voorspellen. "Je moet wat geluk hebben, ook met hoe goed Oranje het doet."

De acties bij supermarkten zijn overigens niet alleen een Nederlands fenomeen. "Dat denken we wel eens, maar het is echt wereldwijd", weet Van Bilsen. "Net als het sparen voor messen, pannen en glazen."

Door: ANP

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.

05 april '24 (12:57)

Winfried Baijens nieuwe presentator Met het Oog op Morgen

Winfried Baijens gaat het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen presenteren. Dat maakt de NOS vrijdag bekend. De 46-jarige presentator gaat afwisselend met Rob Trip de woensdagse editie presenteren.