Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Vrijetijdssector Kop van Noord-Holland gaat krapte arbeidsmarkt aanpakken

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Onder de noemer De Kop Werkt! gaan lokale overheden en werkgevers in de Kop van Noord-Holland samenwerken om de krapte op de arbeidsmarkt van de vrijetijdssector in hun regio aan te pakken. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor onderwijs. Dit meldt HISWARECRON
De Kop werkt! maakt onderdeel uit van het regionale stimuleringsprogramma Match 2020. De vier gemeenten van de Kop van Noord-Holland – Texel, Den Helder, Schagen en Hollandse Kroon – werken in dit verband samen met de provincie Noord-Holland, de werkgevers in deze regio en onderwijsinstelling ROC Kop van Noord-Holland. 
 

Toerisme economische motor

 
In de Noordkop wordt de toeristische sector gezien als een van de belangrijkste pijlers van de economische groei in de regio. Er is de betrokken partijen daarom veel aangelegen om personeelstekorten in de vrijetijdssector te beteugelen. Tijdens een bijeenkomst eerder deze week werd inzichtelijk gemaakt hoe ze dat willen doen, en hoe het onderwijsaanbod beter op de arbeidsmarkt kan worden laten aangesloten.
 

Bijscholen tot barista

 
Zo kunnen medewerkers van recreatieondernemingen zich straks laten bijscholen tot barista of cursussen volgen die de wijn- en bierkennis verhogen. Daarnaast zullen er leerwerktrajecten worden aangeboden die mensen opleiden tot schoonmaker of servicemedewerker. Iedereen die een van deze opleidingen volgt kan vervolgens aan de slag bij een van de werkgevers die deelnemen aan het Match 2020-programma.  
 

Texel Academy

 
Op Texel worden er nu al goede resultaten geboekt met een programma waarbij werkgevers en onderwijsonderstellingen nauw samenwerken: Texel Academy. Onder deze vlag hebben werkgevers op het Waddeneiland en ROC Kop van Noord-Holland samen een koksopleiding opgezet, die binnenkort aan het tweede jaar begint. Daarnaast gaat Texel Academy vanaf februari een opleiding aanbieden waarbij gastvrijheid centraal staat. Uiteindelijk is het de bedoeling dat vergelijkbare initiatieven straks ook in andere gemeenten worden opgezet, waarbij Texel Academy als voorbeeld kan gelden.
 
Voor meer informatie, zie de website van De Kop Werkt!.
 
Door: Nationale Recreatiegids
23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.