Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Henk Westbroek: “De domste term die ooit bedacht is, is Nederlandstalige pop”

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 22 min
location_on [xx]km
Henk Westbroek: “De domste term die ooit bedacht is, is Nederlandstalige pop”
Met hits zoals Vriendschap, België en Sinterklaas (Wie kent hem niet?) behoorde Henk Westbroek met zijn band Het Goede Doel tot één van de grootste Nederlandse popacts uit de jaren tachtig. Volgens sommigen is Henk het toonbeeld van een veelzijdige liedjesschrijver, volgens anderen is hij een scherpe criticus van maatschappelijke ontwikkelingen. Westbroek is vooral een betrokken Utrechter van bescheiden komaf. Hij sprak over de omstandigheden waarin hij opgroeide en zijn kennismaking met de muziekindustrie. Daaruit volgde een interessante dialoog over de vele thema’s die hem bezighouden, zoals het omgaan met kritiek maar ook het werken in de muziekindustrie. Daarmee bood hij een kijkje in een veranderende culturele wereld.     

Geschapen door bescheiden zuilen

Henk groeide op in de Utrechtse arbeiderswijk Zuilen. De ouders van Henk hadden een grote afkeer jegens het geloof. Zijn vader kwam uit een protestants gezin en zijn moeder uit een katholiek gezin. Ze lieten beiden hun geloof vallen om samen te zijn. Westbroek beschrijft hoe zijn vader tegenover religieuze symboliek stond: “Als kind wilde ik graag een levende kerststal zien. Dat is de enige keer dat mijn vader mij iets verbood. Jij zet geen voet in een kerk, dat zijn allemaal opvreters.” In een gezin met vier kinderen kwam Westbroek er later achter dat hij geadopteerd was. Achteraf gezien vielen de puzzelstukjes op hun plaats toen hij realiseerde wat zijn voogd voor hem had betekend.

Onderwijsverheffing 

Henk kreeg vanuit thuis mee dat je beter met je hoofd kan werken dan met je handen. Hij werd de eerste van zijn lichting op de Prinses Ireneschool die de middelbare school betrad. Dankzij grote inspanningen van zijn vader en zijn voogd kon hij een toelatingsexamen voor de HBS doen. Zijn slagen maakte de weg vrij voor een toekomst aan de universiteit. Desalniettemin hekelt hij de manier waarop er vanaf jongs af aan al onderscheid werd gemaakt tussen ‘hoge beroepsschool’ en ‘lage beroepsschool’, tussen hooggeletterd en laaggeletterd. Na de middelbare school ging Westbroek sociologie studeren aan de Universiteit Utrecht.

Muziek en kunst 

De toegang tot een volwaardige culturele vorming blijft doorgaans weggelegd voor de gelukkige minderheid. Muzieklessen zijn duur en vind maar eens de tijd om Bach te studeren naast zwaar en slecht betaald werk. Huize Westbroek was hierbij geen uitzondering, al speelde een zus van Henk accordeon en een broer op virtuoze wijze orgel als bijverdienste naast zijn baan als spuiter. Henk herinnerde dat vooral de bescheiden muziek van het schlagersduo De Selevera’s thuis aanstond. 

Toch kwam een afgestudeerde, werkloze Westbroek alsnog in aanraking met muziek. Na zijn studie werd hem een baan aangeboden door een vriendelijke professor bij de Universiteitsbibliotheek. Zijn taak was het schrijven van bibliografieën voor de sociologie- en politicologiedepartementen. Volgens hemzelf was het de makkelijkste baan die hij ooit heeft gehad. Zodoende scherpte het werk zijn taalvaardigheid en begon hij liedjes te schrijven als hij tijd over had.

Vriend en medeoprichter van Het Goede Doel Henk Temming had destijds een bandje genaamd Lepel. Westbroek werd benaderd om te schrijven en te zingen voor een nieuwe Nederlandstalige band. Zuiver of ritmisch zingen was toen nog niet aan hem besteed maar zijn vlotte pen bleek complementair aan de meer muzikaal onderlegde Temming. Westbroek beschrijft hoe hij een vierkwartsmaat vanaf de basis moest aanleren: “In het begin kon ik echt helemaal niks. Dan zei hij dat ik moest letten op de klappen.”

Liedjesschrijver 

Toch ontwikkelde Westbroek zich ook op muzikaal gebied. Toen de band begon zong hij vooral voor de tel omdat “…ik altijd snel thuis wilde zijn na een optreden”. Gaandeweg ontdekte hij de kracht van een langzamere timing: “Later ben ik achter de tel gaan zingen, een luie zanger. Dat is veel mooier omdat de band dan een geweldige stuwende drive krijgt.” De meer mainstream teksten van het eighties popfenomeen Doe Maar beperkten zich tot gebruikelijke thema’s over relaties en het alledaagse. De welbespraakte teksten, van de creatieve onderwerpkeuze tot het rijmende vocabulaire, maakten van Het Goede Doel een unieke band binnen de Nederlandse popscene.

De bandleden kozen doelbewust voor verhalen over interessante personen en onconventionele scenario’s. Zo is het nummer Brood En Spelen een pleidooi voor een menswaardig bestaan. Henk was tevens graag in de kroeg te vinden en deed zodoende inspiratie op uit de buitenwereld. Bij het schrijven van het nummer Nooduitgang vertelt hij over het uitbreken van een gevecht in zijn stamkroeg. Hierop zei een vreemdeling die naast hem zat: “Er wordt hier gevochten, waar is hier de Nooduitgang?” Zo was het liedje geboren, aldus Henk. Tijdens een ander kroegbezoek sprak hij eens met een stamgast die hem vertelde over zijn heteroseksuele liefdesgevoelens voor een lesbische vrouw. De onmacht van de man vormde de inspiratie voor het nummer Liefde Schijnt Zo Mooi Te Zijn.

Eigenzinnige weg 

De keuze voor een uniek perspectief werd de band niet altijd in dank afgenomen. Onder wat Henk beschrijft als ‘ironisch hypercynisme’ droeg Het Goede Doel ooit een lied voor over een man die vluchtte in erotische fantasieën. Hoewel het nummer opende met een bijzonder schunnige tekst was de clou dat de man eigenlijk heel erg eenzaam was. Voordat de band het lied uit kon spelen werden ze uitgejouwd door het publiek. De uitdaging aangaan met de luisteraar behoorde tot het visitekaartje van Het Goede Doel: “Wij gingen echt heel hard met gestrekt been erin. Maar, wij mochten altijd juist daarom optreden bij veel festivalletjes. In die tijd kreeg je daar zelfs nog keurig voor betaald ook.”

Henk heeft zich nooit geïdentificeerd met een uitgesproken Utrechtse muziekscene. “De domste term die ooit bedacht is, is Nederlandstalige pop”. Hij heeft altijd een afkeer gehad voor de manier waarop mensen Het Goede Doel in een muzikale categorie plaatsen. Want waar houdt zo’n definitie eigenlijk op? Liggen de polonaisekrakers van Frans Bauer nog steeds in dezelfde straat als de hoogdravende synthesizers van Het Goede Doel? Westbroek benadrukt dat de band zich nooit wilde binden aan één soort muziekstijl. Ze speelden kinderliedjes, complexe avantgardistische muziek of alles er tussenin.

Verdienen waar je recht op hebt 

In onze maatschappij is muziek maken voor maar weinig mensen een vetpot. Ook Henk vertelde dat je als muzikant niet gemakkelijk kon rondkomen eind jaren zeventig. Net als tegenwoordig moest je het zien als een vrijetijdsbesteding. Artiesten krijgen anno 2022 echter nog minder voor hun inspanningen: “Het was hobby, er moest iets bij, maar je kreeg in die tijd soms een klein salaris. Tegenwoordig krijg je helemaal niets meer. Je moet bij een optreden op een festival of op de televisie blij zijn dat je er mag staan. De promotie die je voor het optreden krijgt is de beloning.”

Een eerlijke beloning voor muzikanten is al decennia iets wat Henk aan het hart gaat. Niet voor niets richtte hij daarom met zangeres Jerney Kaagman en gitarist Bert Ruiter zo’n veertig jaar geleden de belangenorganisatie BV Pop op. Vijf jaar lang heeft hij zich als bestuurslid vrijwillig ingezet om de beloning en de arbeidsrechten van muzikanten op de eerste plaats te zetten. Later fuseerde de BV Pop met de FNV en kunstenaarsorganisaties als de NTB en VCTN.

Als liedjesschrijver heeft Henk altijd een gedeelte van de auteursrechten kunnen behouden waardoor hij een lucratieve carrière in de muziekindustrie heeft kunnen nastreven. Zijn verhaal is echter eerder de uitzondering dan de regel. Het is dankzij zijn kennis van en inspanningen voor de belangen van muzikanten dat hij de vruchten van zijn arbeid heeft mogen plukken. Ook zijn politieke inspanningen voor de gemeentelijke partij Leefbaar Utrecht heeft hij altijd uit eigen zak gefinancierd.

Nooit vergeten hoe het anders kan zijn 

De nog altijd levende aandacht voor hardwerkende mensen van bescheiden komaf is gezien de levensloop van Henk zeer begrijpelijk en aimabel. Henk zal altijd een gewone Utrechtse jongeman blijven die dankzij steun van zijn liefdevolle opvoeders en een pientere geest een redelijk bestaan heeft kunnen opbouwen met het schrijven van liedjes. Dit heeft hij niet te danken aan een riante culturele vorming of een aangereikte kunstopleiding. Westbroek heeft van muziek zijn werk kunnen maken omdat hij geïnteresseerd schreef over wat hij tegenkwam, ter discussie wilde stellen of belangrijk vond. 

Daarbij is hij nooit vergeten hoe het ook anders kan zijn. Zelfs als nationale bekendheid blijft de muziekindustrie een onbetrouwbare inkomstenbron. Sinds het einde van de jaren zeventig is de beloning voor artiesten niet verbeterd. Maar de muzikale carrière van Westbroek demonstreert dat doen waar je zelf in gelooft en het bundelen van krachten met gelijkgestemde lotgenoten wel degelijk een verschil kunnen maken. Moge zijn levensloop een inspiratiebron zijn voor aspirerende muzikanten uit vergelijkbare milieus.

Interview afgenomen op 03-05-2022, Utrecht 

Door: Nationale Recreatiegids/ Mila Tukker

Beeld: Henk Westbroek, eigen website 

25 april '24 (13:33)

Directeur Groninger Museum vertrekt in november

GRONINGEN (ANP) - Andreas Blühm stopt eind november als algemeen directeur van het Groninger Museum. "Na 36 jaar werk bij vijf musea in twee landen, waarvan negentien jaar als directeur, is het moment gekomen om afscheid te nemen", verklaart hij. De 65-jarige Blühm vindt het ook tijd voor een nieuwe leiding in Groningen, afkomstig uit een jongere generatie.

25 april '24 (12:48)

Permanent eerbetoon aan Def Rhymz in Rotterdam, mogelijk muurschildering

De gemeente Rotterdam zoekt een plek in de stad voor een blijvend eerbetoon aan de onlangs overleden rapper Def Rhymz. Dat laat een woordvoerder donderdag aan het ANP weten, naar aanleiding van berichtgeving van Rijnmond. De gemeente denkt aan een muurschildering, zoals deze onlangs ook al werd aangebracht op de muur van een sporthal in Rotterdam-Crooswijk.

25 april '24 ( 8:44)

30 miljoen euro opbrengst voor schilderij Gustav Klimt bij veiling

Een schilderij van Gustav Klimt heeft 30 miljoen euro opgebracht op een veiling in Wenen. Het gaat om het onafgemaakte werk Bildnis Fräulein Lieser.

24 april '24 (15:59)

Nederlandse voetbaldocumentaire wint prijs op filmfestival in India

De Nederlandse documentaire I Am Somebody heeft een prijs gewonnen op het Lucknow International Children's Film Festival in India. Dat heeft regisseur Jamillah van der Hulst gemeld. De film werd bekroond als beste documentaire. Op het festival werden 500 producties uit 91 landen vertoond.

24 april '24 (12:33)

Rijksmuseum Twenthe wil eenzaamheid onder jongeren aanpakken met kunst

De digitale wereld brengt ons allemaal heel dicht bij elkaar, maar duwt ons ook verder van elkaar weg. Ook jongeren lijden hieronder, ziet Rijksmuseum Twenthe. Het museum wil daarom jongeren samenbrengen met kunst. Dat idee ontstond tijdens de museumnacht, meldt AD.

23 april '24 (14:58)

Richard Groenendijk hoofdrolspeler bij terugkeer musical Hairspray

De musical Hairspray keert volgend jaar oktober terug in de Nederlandse theaters. Voor de grote rol van Edna Turnblad is cabaretier Richard Groenendijk gecast, die daarmee gelijk ook viert dat hij dertig jaar in het vak zit. Dat maakte theaterproducent De Graaf & Cornelissen Entertainment dinsdag bekend.

23 april '24 ( 9:48)

14 de musical, over leven van Johan Cruijff, stopt na drie jaar

14 de musical, de muziekvoorstelling over het leven van voetballegende Johan Cruijff, stopt deze zomer. Dat heeft producent Wolter Lommerde maandag bekendgemaakt. De laatste uitvoering is te zien op zaterdag 6 juli. De voorstelling heeft dan drie jaar gespeeld in het AFAS Theater in Leusden.

23 april '24 ( 9:11)

Jandino gaat op tournee en dat weten zijn fans

De website van komiek Jandino Asporaat is maandagavond enige tijd uit de lucht geweest door het grote aantal bezoekers. Vele tienduizenden mensen bezochten de pagina nadat Asporaat had aangekondigd volgend seizoen weer op tournee te gaan. De problemen waren na pakweg een kwartier verholpen.

23 april '24 ( 8:56)

Alex Klaasen werkt aan nieuwe musical

Alex Klaasen en componist Peter van de Witte werken samen aan een nieuwe musical. Dat heeft de cabaretier gemeld in het radioprogramma Volgspot. Het tweetal won zondagavond de Annie M.G. Schmidtprijs voor het lied 152W96TH street uit de voorstelling No Ponies.

23 april '24 ( 8:41)

Jan Jaap van der Wal na 12 jaar weer op tournee door Nederland

Jan Jaap van der Wal gaat voor het eerst in twaalf jaar weer een theatertournee in Nederland doen. De 44-jarige cabaretier staat van september tot mei in de theaters met zijn voorstelling Mijn vlakke land. In de show bekijkt Van der Wal, die inmiddels zeven jaar in België woont en werkt, Nederland met "de blik van een buitenstaander".