Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nog veel winst te behalen voor recreatief fietsen in landelijk gebied

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Nog veel winst te behalen voor recreatief fietsen in landelijk gebied
Dé twee basis-ingrediënten voor het maken van een recreatieve fietstocht zijn een aantrekkelijke omgeving en aangename paden. Volgens koepelorganisatie Fietsplatform kunnen dijk- en plattelandswegen hiervoor prima geschikt zijn. Deze hebben vaak ook een hoge attractiewaarde. Maar de menging met gemotoriseerd verkeer maakt het op steeds meer plekken onveilig. Samen met ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU constateert het Fietsplatform dat er veel quick wins te behalen zijn, zoals het aanpakken van gevaarlijke kruispunten en opvullen van scheuren en gaten in fietspaden. Dat meldt Fietsplatform.  

Fietsen in het landelijk gebied wint aan populariteit. Maar de menging met gemotoriseerd verkeer zorgt voor steeds meer conflicten, onder andere bij gevaarlijke kruispunten en 60-kilometerwegen. Aanvaringen zijn er door druk bestemmingsverkeer, sluipverkeer, toeristisch auto- en motorverkeer en landbouwverkeer. Om veilig te kunnen blijven fietsen moeten de gevaarlijke knelpunten nu worden aangepakt. Dit kan door hoofdfietsroutes te scheiden van de belangrijke autoroutes en te investeren in fietstunnels en vrijliggende fietspaden. Maar veel belangrijker nog is het verkeersluw en fietsvriendelijk maken van binnenwegen. De verkeersbelasting is geleidelijk te hoog geworden. Dit komt onder andere door groeiend sluipverkeer, grootschalig landbouwverkeer en vestiging van logistieke bedrijven in het buitengebied. Het is eigenlijk heel simpel: als fietsers en gemotoriseerd verkeer elkaar niet tegenkomen kunnen ze ook niet met elkaar in botsing komen.

Fietspaaltjes 

Het wegnemen van hindernissen op fietspaden is eenvoudig en snel te realiseren. Paaltjes op of dicht langs het pad en gaten in de verharding geven veel ongelukken. Dat geldt ook voor een slechte aansluiting van paden en wegen op de berm. Fietsers komen hierdoor ten val. Of ze botsen op andere fietsers omdat ze op fietspaden de zijkanten mijden. Volgens Eric Nijland, directeur Fietsplatform is het vrij eenvoudig: verwijder die onnodige paaltjes en als het dan toch nodig is, pas de richtlijnen toe. Door het toevoegen van ribbelmarkering voelt de fietsers aan de trillingen in het stuur dat ze op een paaltje afkoersen. Voorkom schuine bermen en rechte stoepranden. En tot slot: vul scheuren en kuilen in het wegdek direct op. 

Het is één van de grootste ergernissen van Nederlandse fietsers, en ook een belangrijke oorzaak van (ernstige) verkeersongevallen: onnodige paaltjes op en rond de fietspaden. De Fietsersbond startte daarom een campagne om zoveel mogelijk gevaarlijke paaltjes weg te krijgen. “Duizenden paaltjes zijn door vrijwilligers, maar ook gewone fietsers gemeld bij wegbeheerders. Op veel plekken zijn paaltjes daarom aangepast of weggehaald. Veel gemeentes geven aan nog bezig te zijn met uitvoering”, aldus Ross Goorden, beleidsadviseur ruimte & mobiliteit Fietsersbond. Er zijn de laatste jaren 5000 ondoordachte paaltjes verdwenen. Daardoor zijn er veel ongelukken voorkomen. Maar er staan er nog veel te veel. Op fietspaden en bruggen staan nog steeds overbodige paaltjes die elke dag slachtoffers eisen. Bij noodzakelijke paaltjes -om sluipverkeer tegen te gaan-  is het belangrijk dat die aan de CROW-ontwerprichtlijn voldoen.

Veiligheid en comfort van fietspaden en wegen 

Het recreatieve fietsgebruik groeit al jaren. Fietsers ondervinden hinder van de drukte en willen graag meer veiligheid en comfort van fietspaden en wegen. Hier is een belangrijke rol voor de overheid weggelegd. Volgend jaar maart zijn er weer Statenverkiezingen. Dit biedt de mogelijkheid om nieuwe prioriteiten te stellen. Koepelorganisatie Fietsplatform stelde daarom samen met ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU een Top 10 voor het recreatieve fietsen op. Deze biedt concrete handvatten met aanbevelingen op weg naar de verkiezingen. Het gezamenlijke verzoek: neem de punten op in de verkiezingsprogramma’s en daarna in het komende collegeakkoord.

Top 10 recreatief fietsen 

Om het recreatief fietsen ook in de toekomst veilig en prettig te houden is er nu actie nodig. De volledige Top 10 recreatief fietsen met aanbevelingen op weg naar de Provinciale Statenverkiezingen is hier te downloaden.

Door: Nationale Recreatiegids 

26 april '24 (13:57)

Met de in Bataviastad gekochte zwemkleding neem je straks een duik bij Bataviastrand

De provincie Flevoland is aan het kijken naar een inrichting van het Bataviastrand om hier een zwemlocatie van te maken. Zo wil de gemeente een zone aanleggen voor watersporters en een zone voor zwemmers. Daarmee is er vanaf 1 mei een strand voor recreanten, zwemmers en watersporters bij Lelystad. En een bijkomend voordeel: ben je je zwemkleding vergeten, dan kun je zo naar Bataviastad om daar goedkoop andere zwemkleding op de kop te tikken. Dat meldt provincie Flevoland.

26 april '24 (10:16)

Unieke wandeling met muziek over Rotterdams spoor

In Rotterdam is tussen 17 en 26 mei een unieke wandelroute te volgen met de ‘Over de Bogen’ wandeling. Het geeft een inkijkje in de oude Hofpleinspoorlijn, die volgend jaar wordt omgebouwd tot stadspark. Geïnteresseerden kunnen voor het eerst het traject bewandelen na de sluiting van de spoorlijn. En het is ook de laatste keer dat het kan, meldt Wandelnet.

25 april '24 (12:58)

Noord-Holland wil 150 maatregelen nemen voor natuurherstel

Met 110 miljoen euro van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wil de provincie Noord-Holland 150 maatregelen nemen voor natuurherstel. Hiervoor heeft de provincie een aanvraag ingediend bij het ministerie. Het geld moet ervoor zorgen dat de gevolgen van stikstofneerslag in kwetsbare natuurgebieden, zoals duinen, de Vechtplassen, het Gooi en de veenweidegebieden, ongedaan worden gemaakt. Dit meldt de provincie Noord-Holland.

24 april '24 (10:25)

Provincie Groningen zet in op de voetganger

De provincie Groningen heeft een nieuw beleid opgesteld voor mensen te voet. In de ‘loopagenda 2024-2027’ staat beschreven hoe de provincie de komende jaren met onderzoeken, samenwerkingen en subsidies gaat bijdragen aan een veilige en aantrekkelijke provincie voor voetgangers. Daar is 1 miljoen euro voor uitgetrokken, meldt de provincie.

23 april '24 (12:44)

Gemeente Utrecht zet subsidie Verkeerstuin stop: petitie gestart

Per 1 januari 2025 wordt het voortbestaan van de Verkeerstuin Utrecht een stuk lastiger. Vanaf dat ontvangt de verkeerstuin namelijk geen subsidie meer. Die bijdrage van 40.000 euro is cruciaal om de deuren open te kunnen houden, aldus RTV Utrecht.

23 april '24 (11:54)

Na grondige restauratie is Jachtslot Mookerheide weer open voor publiek

Bezoekers van de Mookerheide bij Nijmegen kunnen vanaf afgelopen weekend hun wandeling door het natuurgebied weer uitbreiden met een bezoekje aan het jachtslot. Die is de afgelopen jaren door Natuurmonumenten weer in oorspronkelijke stijl herteld en heropende afgelopen weekend weer haar deuren. Aan het interieur en exterieur van het hoofdgebouw en de zijvleugel van het slot zijn in de kenmerkende Jugendstil gerestaureerd, meldt Natuurmonumenten.

22 april '24 (12:31)

‘Meer Nederlanders vergroenen hun tuin’

Het klinkt lekker makkelijk: je tuin volgooien met tegeltjes en er nooit meer naar omkijken. Ongeveer de helft van de tuinen in Nederland is betegeld of ligt vol met stenen of grind. Maar dat lijkt af te nemen: steeds meer mensen wippen de tegels en stenen uit de grond om plaats te maken voor groene planten, bloemen en struiken, meldt NOS.

22 april '24 (12:11)

Excursie voor het bestuderen van eetbare planten

De Hengelose Karin de Vries wil graag haar passie voor de natuur delen met anderen. Daarom volgt zij de natuurgidsenopleiding bij IVN Hengelo. Voor het afronden van deze opleiding moest De Vries eerst haar eindopdracht uitvoeren. Samen met twee collega’s van het IVN heeft zij een excursie georganiseerd. Tijdens deze excursie werden eetbare planten bestudeerd, aldus Huis aan Huis Enschede.

19 april '24 ( 9:54)

Gemeente Amsterdam wil aantal riviercruiseschepen in de stad halveren

Amsterdam moet leefbaar zijn en blijven, voor bewoners én bezoekers. Vanwege deze insteek heeft de gemeente besloten om maatregelen te nemen tegen overtoerisme. De gemeente wil dit doen door het aantal riviercruiseschepen de komende vijf jaar halveren tot maximaal 1.150 in 2028. Het moet zorgen voor een vermindering van de drukte en meer leefbaarheid, aldus de gemeente Amsterdam.

17 april '24 (11:03)

‘Natuurgebieden in zee ondermaats beschermd’

Nederlandse natuurgebieden in zee worden veel meer met sleepnetten bevist dat die in Duitsland, Denemarken en Spanje. Nederland is verantwoordelijk voor bijna de helft van het totaal aantal visuren: 2,1 miljoen van de 4,4 miljoen visuren gemeten tussen 2015 en 2023. In Nederland wordt ook het grootste oppervlak van de beschermde zeebodem bevist, namelijk 71 procent. Die resultaten staan in een internationaal onderzoek naar visserijdruk binnen Natura 2000-gebieden in zeven Europese landen, dat deze week is gepubliceerd door Seas At Risk en Oceana. Dat meldt Stichting De Noordzee.