Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ProRail: Langzamere en minder extra treinen door slappe spoorbodem

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De slappe bodem onder het Nederlandse spoor zorgt in een deel van het land voor mogelijke problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er kunnen minder extra treinen rijden dan gepland, bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Treinreiziger.nl.

"Treinen gaan steeds harder rijden, steeds vaker en zijn ook steeds zwaarder. Het spoor kan maar een bepaald gewicht hebben en de sporen zijn op veel plaatsen al meer dan honderd jaar oud. Met name in het westen van het land, waar veel zachte veengrond is, kan dat leiden tot een spoorverzakking", aldus de woordvoerder van ProRail. Ongeveer een derde van het Nederlandse treinspoor ligt op dergelijke slappe grond.

Op tientallen plekken zorgt dat voor hinder voor de geplande dienstregeling. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters kunnen worden ingezet tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, aldus ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

Langzamere treinen

Ook mogen treinen op sommige plekken minder hard rijden. Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem, waardoor treinen minder hard mogen rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden in plaats van 160 kilometer. Ook nachttreinen, zoals de nieuwe nachttrein naar Zürich, mogen tussen Utrecht en Arnhem niet harder rijden dan 100 kilometer per uur omdat deze treinen relatief zwaar zijn.

ProRail is een groot onderzoek gestart om te inventariseren op welke plekken er bodemproblemen zijn en welke maatregelen daarvoor moeten worden genomen. Naar verwachting is dat onderzoek eind 2022 afgerond. Ook werkt ProRail samen met onderzoeksinstituut Deltares en de TU Delft aan een ander langdurig onderzoek naar de bodemverzakking. "Dit komt echt niet als een verrassing, wij zijn hier al jaren mee bezig', aldus de woordvoerder van ProRail.

Door: ANP

25 april '25 (13:35)

Zomerweer komt eraan met temperaturen tot 25 graden

Volgende week gaat de zon veel schijnen en worden er hoge temperaturen verwacht. Zelfs de korte broek kan weer aan, want woensdag 30 april en donderdag 1 mei zou het zomaar 25 graden kunnen worden. Dat meldt Hart van Nederland.

25 april '25 (12:57)

Koningsnacht is fris, maar Koningsdag erg zonnig

Nederland staat, na een frisse Koningsnacht, een droge en zonnige Koningsdag te wachten. Vrijmarkten en feesten kunnen gehouden worden met temperaturen die richting de twintig graden gaan en een rustige oostenwind. Komende nacht de drank alvast koud zetten? De flessen kan je gerust buiten laten staan. Dat meldt Hart van Nederland.

25 april '25 (12:13)

Noord-Brabant past subsidieregelingen natuur en landschap aan

De provincie Noord-Brabant heeft per eind april 2025 wijzigingen doorgevoerd in haar subsidieregelingen voor natuurbeheer en landschapsontwikkeling. Er komt opnieuw ruimte voor het aanvragen van subsidies voor de aanleg van landschapselementen, en een extra gebied is aangewezen voor het nemen van maatregelen tegen schade door wolven. Dit meldt provincie Noord-Brabant op hun site.

25 april '25 ( 9:50)

Onderhoud en aanvullend onderzoek in Natura 2000-gebieden Overijssel

De provincie Overijssel start met nieuwe onderhoudsmaatregelen en onderzoeken in veertien Natura 2000-gebieden. Aanleiding is het zogeheten Veegbesluit van het Rijk uit 2022, waarmee extra natuurdoelen zijn vastgelegd voor specifieke planten en diersoorten. Voor 49 plantengemeenschappen en 5 diersoorten in Overijssel moeten nu mogelijke herstelmaatregelen worden beoordeeld en uitgevoerd. Dit meldt de provincie Overijssel.

24 april '25 (13:28)

Ingang natuurgebieden geblokkeerd door 'asociale' automobilisten

In de natuur gedragen mensen zich niet altijd op de juiste manier. Boswachter Gjerryt Hoekstra en een handhaver van de FUMO wisten dit al lang, maar de laatste tijd loopt het de spuigaten uit. Voor de ingang van verschillende natuurgebieden zetten mensen hun auto’s veel te dicht voor de ingang. Dat is iets dat de beide mannen liever niet zien gebeuren. Dat meldt Omroep Friesland.

24 april '25 (13:13)

Minder dode dieren vanwege afgesloten weg Fochteloërveen

Op de Fochteloërveenweg is het aantal dode slangen flink gedaald sinds de weg voor een groot gedeelte is afgesloten. Natuurmomenten heeft dit onlangs onderzocht. Dat meldt Omroep Friesland.

24 april '25 (10:00)

Vlinderpopulatie daalt voor het tiende jaar op rij

De vlinderstand in Nederland is in 2024 voor het tiende jaar op rij gedaald, waarmee de laagste aantallen sinds het begin van de vlindertellingen in 1992 zijn bereikt. Volgens recente gegevens van het CBS en De Vlinderstichting zijn vlinderpopulaties tussen 1992 en 2024 met gemiddeld 56 procent afgenomen. Zelfs algemeen voorkomende soorten zoals het icarusblauwtje en het groot koolwitje worden steeds minder waargenomen. Dit melden Nature Today en BNNVARA.

22 april '25 (16:11)

Update: wolf overlijdt na aanrijding op A28 bij Tynaarlo

Een wolf is dinsdagmorgen op de A28 bij Tynaarlo aangereden door een auto. Het dier raakte daarbij zwaar gewond en overleed later aan zijn verwondingen. Dit meldt RTV Noord.

22 april '25 (11:53)

Wolf aangereden op A28 bij Tynaarlo, weg tijdelijk afgesloten

Op de A28 ter hoogte van Tynaarlo is vanochtend een wolf aangereden. Het incident gebeurde rond 11.15 uur in de rijrichting naar het zuiden. Als gevolg daarvan is de weg afgesloten, wat heeft geleid tot verkeersopstoppingen. Dit meldt RTV Drenthe.

22 april '25 ( 8:53)

Natuur & Milieu: milieu- en gezondheidsschade Nederlandse industrie loopt op tot minimaal 7 miljard euro

De milieu- en gezondheidsschade door de Nederlandse industrie loopt jaarlijks op tot minimaal 7 miljard euro, stelt Natuur & Milieu na eigen onderzoek. Daarvoor heeft de milieuorganisatie de uitstoot geanalyseerd van 483 bedrijven. Met een rekenmethode van onderzoeksbureau CE Delft kon de organisatie daar een kostenplaatje aan hangen.