Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Luchthavens willen in 2026 binnenlandse elektrische vlucht

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De regionale luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Groningen willen dat er in 2026 commerciële elektrische vluchten binnen Nederland plaatsvinden. Daar steken de luchthavens samen met de Schiphol Group geld in. Ze denken dat het over vijf jaar mogelijk moet zijn om die vluchten rendabel uit te voeren en dat er ook kansen zijn voor vluchten naar het buitenland.

Uit een eerste studie bleek dat door de lagere kosten voor elektrisch vliegen lijndiensten met kleinere vliegtuigen rendabel uit te voeren zijn. Dat komt goed uit, want in eerste instantie zullen elektrische vliegtuigen tot circa twintig passagiers kunnen vervoeren. Ook zal het bereik nog niet al te groot zijn.

Desondanks zien de initiatiefnemers kansen om regionale luchthavens te verbinden. Topman Roel Hellemons van Eindhoven Airport verwacht dat met name zakenreizigers in eerste instantie willen betalen voor dat soort verbindingen die nu nog niet per vliegtuig worden uitgevoerd omdat er niet genoeg vraag is om regelmatig een vliegtuig met zeventig plaatsen te vullen.

Kansen

Daarnaast biedt het project kansen voor de Nederlandse industrie. Rond Eindhoven zijn er bijvoorbeeld veel bedrijven in de autosector bezig met elektrisch rijden en oplaadmogelijkheden en is er de samenwerking met de TU/e en in Groningen wordt hard gewerkt aan een waterstofindustrie. Rotterdam The Hague Airport werkt nu al samen met onder meer de TU Delft en innovatieve bedrijven aan allerlei vliegtuigvernieuwingen.

De elektrische vluchten zullen in eerste instantie geen oplossing bieden voor de CO2-uitstoot, omdat korte vluchten maar goed zijn voor relatief weinig uitstoot. Toch denken de luchthavens dat het belangrijk is om nu te investeren. "Elektrische vliegtuigen zullen groeien en steeds verder kunnen vliegen. Ik ben heel benieuwd hoe ver we kunnen komen", aldus Schiphol-topman Dick Benschop. "Dit zijn belangrijke stappen op weg naar 2050 als we CO2-neutraal willen zijn als luchtvaart."

24 april '25 (13:28)

Ingang natuurgebieden geblokkeerd door 'asociale' automobilisten

In de natuur gedragen mensen zich niet altijd op de juiste manier. Boswachter Gjerryt Hoekstra en een handhaver van de FUMO wisten dit al lang, maar de laatste tijd loopt het de spuigaten uit. Voor de ingang van verschillende natuurgebieden zetten mensen hun auto’s veel te dicht voor de ingang. Dat is iets dat de beide mannen liever niet zien gebeuren. Dat meldt Omroep Friesland.

24 april '25 (13:13)

Minder dode dieren vanwege afgesloten weg Fochteloërveen

Op de Fochteloërveenweg is het aantal dode slangen flink gedaald sinds de weg voor een groot gedeelte is afgesloten. Natuurmomenten heeft dit onlangs onderzocht. Dat meldt Omroep Friesland.

24 april '25 (10:00)

Vlinderpopulatie daalt voor het tiende jaar op rij

De vlinderstand in Nederland is in 2024 voor het tiende jaar op rij gedaald, waarmee de laagste aantallen sinds het begin van de vlindertellingen in 1992 zijn bereikt. Volgens recente gegevens van het CBS en De Vlinderstichting zijn vlinderpopulaties tussen 1992 en 2024 met gemiddeld 56 procent afgenomen. Zelfs algemeen voorkomende soorten zoals het icarusblauwtje en het groot koolwitje worden steeds minder waargenomen. Dit melden Nature Today en BNNVARA.

22 april '25 (16:11)

Update: wolf overlijdt na aanrijding op A28 bij Tynaarlo

Een wolf is dinsdagmorgen op de A28 bij Tynaarlo aangereden door een auto. Het dier raakte daarbij zwaar gewond en overleed later aan zijn verwondingen. Dit meldt RTV Noord.

22 april '25 (11:53)

Wolf aangereden op A28 bij Tynaarlo, weg tijdelijk afgesloten

Op de A28 ter hoogte van Tynaarlo is vanochtend een wolf aangereden. Het incident gebeurde rond 11.15 uur in de rijrichting naar het zuiden. Als gevolg daarvan is de weg afgesloten, wat heeft geleid tot verkeersopstoppingen. Dit meldt RTV Drenthe.

22 april '25 ( 8:53)

Natuur & Milieu: milieu- en gezondheidsschade Nederlandse industrie loopt op tot minimaal 7 miljard euro

De milieu- en gezondheidsschade door de Nederlandse industrie loopt jaarlijks op tot minimaal 7 miljard euro, stelt Natuur & Milieu na eigen onderzoek. Daarvoor heeft de milieuorganisatie de uitstoot geanalyseerd van 483 bedrijven. Met een rekenmethode van onderzoeksbureau CE Delft kon de organisatie daar een kostenplaatje aan hangen.

17 april '25 (11:19)

Bezoekers Zaanse Schans moeten straks portemonnee trekken

Een bezoek aan de Zaanse Schans is nu nog gratis, maar als het aan het college van burgemeester & wethouders ligt is dat vanaf het hoogseizoen in 2026 wel anders. Dan moeten bezoekers van de toeristische trekpleister 17,50 euro per persoon betalen. Dit meldt Hart van Nederland. 

16 april '25 (14:21)

Wolf Hoge Veluwe laat al langer afwijkend gedrag zien

Eén van de wolven die rond het Nationaal Park de Hoge Veluwe leven, vertoont volgens provinciebestuurder Harold Zoet, afwijkend gedrag. Bij de aanval op een hardloopster van afgelopen weekend moet uit DNA-onderzoek nog blijken of het daadwerkelijk om een wolf ging. In het onderzoek wordt meegenomen dat de provincie Gelderland sinds kort weet dat een wolf rond het Nationaal Park afwijkend gedrag laat zien. Dat meldt Omroep Gelderland.

16 april '25 (13:45)

Elfstedentocht gaat er volgens onderzoekers nog een keer komen

Een Elfstedentocht in Nederland? De kans dat deze ooit nog wordt gereden ligt tussen de 3 en 7 procent. Voor de klimaatverandering lag deze kans nog op 25 procent. Nederlandse onderzoekers laten dat weten in het wetenschappelijke tijdschrift Climate Change. Dat meldt Hart van Nederland.

16 april '25 (10:32)

Zonnige lente zorgt voor hogere bijentelling in 2025

Tijdens de Nationale Bijentelling van 2025 zijn er opnieuw veel bijen waargenomen. In totaal telden zo’n 3500 deelnemers gezamenlijk 77.000 bijen. Dit is meer dan in de afgelopen twee jaren met kouder en natter weer, al blijft het aantal iets achter bij dat van 2022, toen er 82.000 bijen werden geteld. Dit meldt Weeronline.