Bezorgdheid over gebruik staalslakken voor verharden wandelpaden in Amsterdamse Bos

Staalslakken worden vaak gebruikt als alternatief voor zand in de ondergrond van wegen of voor het vullen van geluidswallen. Hoewel het gecertificeerd is voor deze toepassingen, is er bezorgdheid ontstaan toen het materiaal in contact kwam met water, wat leidde tot een verhoging van de pH-waarde van het water en het vrijkomen van zware metalen. Dit kan schadelijk zijn voor het milieu, zoals recent werd vastgesteld door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die op verschillende locaties buiten Amsterdam de impact van staalslakken onderzocht.
In het Amsterdamse Bos zijn tussen 2021 en 2023 11 kilometer wandelpaden verhard met Duomix, een materiaal dat voor 85 procent uit staalslakken bestaat. Dit materiaal werd ook gebruikt in Den Haag, waar het werd verwijderd na gezondheidsklachten bij kinderen die hoestbuien en tranende ogen kregen door opwaaiend stof. De gemeente Amsterdam heeft echter aangegeven dat het niet nodig is om het materiaal van de wandelpaden in het bos te verwijderen. Volgens wethouder Zita Pels ligt het risico in het feit dat de staalslakken in Den Haag in de vorm van losse korrels werden gebruikt, wat leidde tot een hoog blootstellingsrisico.
In 2023 besloot de gemeente het gebruik van Duomix in het Amsterdamse Bos stop te zetten, op advies van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, die toezicht houdt op de milieu-effecten. Hoewel de gemeente geen direct bewijs heeft van schade in het bos, wordt er nu wel onderzoek gedaan naar de invloed van Duomix op de grond en het grondwater rondom de paden. Dit onderzoek wordt verwacht rond de zomer van 2025 en moet uitwijzen of aanvullende maatregelen nodig zijn.
Daarnaast is er sinds vorig jaar een meldplicht voor het gebruik van staalslakken in Amsterdam en Amstelveen, zodat de toepassing van dit materiaal vooraf kan worden gecontroleerd en het risico op milieuschade kan worden beperkt.
De gemeente benadrukt dat er op dit moment geen meldingen van gezondheidsklachten of milieuschade zijn binnengekomen, maar de situatie blijft onder toezicht.