7 oktober 2025 om 10:28
2 minuten lezen

Nederlandse kust populairder dan ooit, maar dat heeft ook gevolgen voor de prijs

Door: Nationale Recreatiegids / Johanne Levinsky

De Nederlandse kust is steeds populairder voor vakantiegangers. In tien jaar steeg het aantal overnachtingen met bijna 40 procent, van 21,8 miljoen in 2014 naar 30,2 miljoen in 2024. Vooral Groot-Rijnmond, Zeeuws-Vlaanderen en de Kop van Noord-Holland lieten opvallende groei zien. Texel, Domburg en andere Zeeuwse badplaatsen trekken veel Nederlanders, maar ook Duitsers en Belgen komen er graag naartoe. Inmiddels behoort de Nederlandse kust hierdoor tot een van de duurste bestemmingen van ons land. Dit meldt  ABN AMRO.

De economische impact is groot, vooral in Zeeland. Die provincie registreerde in 2023 ruim 15,6 miljoen overnachtingen, wat 810 miljoen euro aan bestedingen opleverde. Dagtoeristen uit Nederland, België en Duitsland gaven daar samen 2,6 miljard euro uit, waardoor de totale vrijetijdssector van de provincie uitkomt op 3,4 miljard euro en bijna 18.000 banen.

De populariteit heeft echter een keerzijde. Inwoners vrezen namelijk meer drukte en spanningen als gevolg. Inmiddels ligt het draagvlak voor toerisme daar ook lager dan in het binnenland. ABN AMRO stelt daarom ook dat het belangrijk is dat gemeenten draagvlak creëren. Bijvoorbeeld door uit te leggen wat toerisme bewoners oplevert en dat toerisme hogere lokale belastingen en krimp van voorzieningen tegengaat.

Flexibel parkeren

Gemeenten aan de kust hebben vaak een flexibel parkeerbeleid om bezoekers naar het strand te sturen. Ook krijgen bewoners vaak goedkope parkeervergunningen om de toestroom van strandgasten te beperken. Belangrijk zijn met name de flexibele tarieven om te parkeren. Zo experimenteerde Den Haag met een dagkaart van 50 euro en Scheveningen met oplopende uurtarieven, wat de parkeerdruk in woonwijken verlicht. Experts van ABN AMRO pleiten daarnaast voor voorlichting over bijvoorbeeld files op een dag, zodat strandgangers een weloverwogen keuze kunnen maken om wel of niet te komen.

Omdat er onder toeristen ook vergrijzing plaatsvindt, ziet ABN AMRO daar kansen: 55-plussers kunnen bijvoorbeeld in de herfst en winter extra genieten van comfort, natuur en gastronomie. Ofwel: zorg voor betere spreiding buiten het zomerseizoen om. Op Terschelling is hier slim op ingespeeld met het Dark Sky Park; een trekpleister voor mensen die op rustige momenten willen genieten van een donkere nachtelijke hemel.

Slimmere groei

“De kustregio’s groeiden de afgelopen tien jaar sneller dan gemiddeld, maar dat succes brengt drukte en spanningen met zich mee. De uitdaging ligt niet in méér groei, maar in slimmere groei: spreiding over seizoenen, doelgroepen en regio’s. Alleen zo blijft de kust zowel een economisch anker als leefbaar”, aldus ABN AMRO.

Relevante artikelen

Alles van outdoor
    • Accommodaties

    Toerismesector groeit, maar btw-verhoging remt vooruitzicht

    Gisteren om 10:51
  • brandweerwagens
    • Accommodaties

    Twee chalets verwoest door brand op vakantiepark Peter Gillis

    3 december 2025 om 16:06

Aankomende evenementen

02 Jan
Vakantiebeurs Amsterdam
  • Noord-Holland
07 Jan
Va­kan­tie­beurs 2026
  • Overijssel
10 Feb
Recreatie Next Level 2026
  • Zuid-Holland