Fel fietslicht zorgt voor gevaarlijke situaties in verkeer
Fietsverlichting wordt steeds krachtiger, maar dat leidt ook tot problemen. Steeds meer weggebruikers klagen dat ze verblind worden door te felle koplampen van fietsen. Uit een peiling van de ANWB blijkt dat bijna twee derde van de ondervraagden hier regelmatig last van heeft. Vooral automobilisten (67 procent) en fietsers zelf (61 procent) ervaren hinder, maar ook voetgangers worden soms verblind. Dit meldt Metro.
Oproep tot controle
De Fietsersbond in Apeldoorn waarschuwt dat slecht afgestelde lampen gevaarlijke situaties veroorzaken. Zij roepen fietsers op hun verlichting te controleren, zeker nu de dagen korter en donkerder zijn. Het probleem is dat er geen duidelijke regels bestaan over de felheid van fietslichten. De huidige wetgeving schrijft wel voor welke kleur lampen verplicht zijn en waar ze moeten zitten, maar zegt niets over de lichtsterkte.
Juiste afstelling
Volgens fietsspecialisten is vooral de positie van de koplamp cruciaal. Een lamp die recht vooruit schijnt kan anderen verblinden, terwijl een te laag afgestelde lamp onvoldoende zicht geeft. De beste afstelling is dat het licht iets naar beneden gericht is en de grond raakt. Zo kan de fietser zelf goed zien en blijft hij tot op 200 meter afstand zichtbaar voor anderen.
Verouderde regels
De ANWB wijst erop dat de huidige regels stammen uit 1990, toen dynamo’s nog de standaard waren. Inmiddels zijn fietsen en hun verlichting sterk veranderd. De organisatie pleit daarom voor modernisering van de wetgeving, zoals al in Frankrijk en Duitsland is gebeurd.
Elektrische fietsen en fatbikes
Vooral elektrische fietsen en fatbikes zorgen voor extra problemen. Bij deze modellen zit de verlichting vaak in het frame, waardoor de lampen moeilijker correct zijn af te stellen. Dat vergroot de kans op verblinding van andere weggebruikers.
Gevolgen voor weggebruikers
Uit het ANWB-onderzoek blijkt dat mensen die verblind worden vaak wegkijken (62 procent), hun ogen dichtknijpen (49 procent) of vaker knipperen (11 procent). Een kleine groep van 2 procent geeft zelfs aan de ogen volledig te sluiten bij fel licht. Daarmee vormt te sterke fietsverlichting een reëel gevaar op de weg.