kinepolis
22 augustus 2024 om 11:10
< 1 min lezen

Stakingen in Hollywood zorgen voor minder bezoekers biscoopketen Kinepolis

De Belgische bioscoopketen Kinepolis, met negentien vestigingen ook een grote speler in Nederland, trok in de eerste helft van dit jaar minder bezoekers door de lange stakingen van acteurs in Hollywood. Hierdoor was er volgens de organisatie een "pover aanbod van blockbusters".

Kinepolis ontving in totaal nog geen 14 miljoen bezoekers in alle landen waar de keten actief is, 16,7 procent minder dan in de eerste helft van vorig jaar. De omzet daalde hierdoor met bijna 15 procent tot 242,8 miljoen euro. De nettowinst verschrompelde tot 100.000 euro, vergeleken met 20,8 miljoen euro in de eerste jaarhelft van vorig jaar, wat een daling van 99,4 procent betekent.

“De staking heeft het herstel van het Hollywoodaanbod verder vertraagd, waarbij we vaststellen dat de impact hiervan vooral voelbaar is in de periode tot en met mei”, zegt Eddy Duquenne, topman van Kinepolis in een toelichting op de resultaten. De filmkalender voor het najaar ziet er volgens hem echter beter uit, met grote nieuwe releases zoals Joker: Folie à Deux, Gladiator II en Moana 2.

Relevante artikelen

Alles van ondernemen
    • Ondernemen

    Schulden in recreatiebedrijven vaak problematisch

    5 december 2025 om 15:50
    • Ondernemen

    Nieuw project stimuleert natuurinclusief ondernemen in Zeeuwse vrijetijdssector

    4 december 2025 om 10:46

Aankomende evenementen

02 Jan
Vakantiebeurs Amsterdam
  • Noord-Holland
07 Jan
Va­kan­tie­beurs 2026
  • Overijssel
10 Feb
Recreatie Next Level 2026
  • Zuid-Holland