Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederlands cosmeticamerk Rituals eist 20 miljoen euro van The Body Shop vanwege na-aperij

Door Nationale Recreatiegids /Femke van Arendonk
schedule 4 min
location_on [xx]km
Nederlands cosmeticamerk Rituals eist 20 miljoen euro van The Body Shop vanwege na-aperij
Cosmeticamerk Rituals uit Nederland eist een schadevergoeding van The Body Shop wegens merkinbreuk. The Body Shop krijgt een rekening van 20 miljoen euro van Rituals. The Body Shop kreeg eerder al eens tijdens een rechtszaak te horen dat ze een assortiment verzorgingsproducten jarenlang na-aapte van hun concurrent. Dat meldt RTL Nieuws.

Of Rituals die 20 miljoen krijgt, is nog maar de vraag. The Body Shop Nederland ging in november 2024 failliet. Het Britse moederbedrijf raakte daarvoor al in de financiële problemen. Het bedrijf maakte in december 2024 wel een doorstart, maar die zal niet het geclaimde bedrag van Rituals hoeven te betalen.

Schadevergoeding

In het eerste faillissementsverslag van The Body Shop Nederland stond de schadevergoeding al genoteerd. Daar werd de naam van Rituals echter niet bij genoemd. Curator Cedric de Breet schreef in het verslag dat 54 ‘gewone’ schuldeisers 3,8 miljoen euro van het failliete bedrijf eisen.

Na-aperij

Begin 2024 sleepte Rituals The Body Shop voor de rechter vanwege het na-apen. The Body Shop werd uiteindelijk veroordeeld omdat ze jarenlang het woord Ritual gebruikten voor een verzorgingslijn. Rituals had waarschijnlijk schade geleden en The Body Shop moest dat vergoeden, aldus het oordeel van het hof.

20 miljoen euro

Rituals zei destijds niets over hoe groot de schadevergoeding zou zijn. Inmiddels is duidelijk dat The Body Shop 20 miljoen euro moet gaan betalen. Of Rituals dat bedrag uit de failliete boedel kan binnenslepen. Ook is niet duidelijk of Rituals het bedrag van andere partijen wil hebben. De Duitse investeerder die vorig jaar met acht Nederlandse winkels een doorstart maakte, hoeft dit bedrag zeer waarschijnlijk niet te betalen.

Rituals heeft mogelijk wel een eis neergelegd bij het de Britse vennootschap van The Body Shop. 

06 februari '25 ( 8:30)

Nederlandse fietsbranche pleit voor keurmerk e-bikes

Nu het kabinet niets ziet in een wettelijke minimumleeftijd en helmplicht die alleen voor fatbikes geldt, pleit de Nederlandse fietsbranche voor een keurmerk voor e-bikes. Zo'n keurmerk zou direct duidelijk moeten maken of consumenten en handhavers te maken hebben met een legale of illegale e-bike, denkt brancheorganisatie RAI Vereniging.

05 februari '25 (11:48)

Modewinkel Vanilia failliet verklaard

Modewinkelketen Vanilia is door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. Het van oorsprong Nederlandse merk met zijn hoofdkantoor in het Noord-Hollandse Wormerveer heeft zeventien winkels, een webshop en verkooppunten in enkele winkels van de Bijenkorf.

05 februari '25 ( 9:05)

Medewerkers distributiecentrum Albert Heijn protesteren

Medewerkers van het distributiecentrum van Albert Heijn in Hoorn gaan woensdag voor de poort van het bedrijf protesteren. Volgens FNV weigert het supermarktbedrijf om met de werknemers en vakbonden afspraken te maken over een sociaal plan. Volgens de vakbond doen tientallen medewerkers mee aan de protestactie.

05 februari '25 ( 8:35)

Opnieuw meer abonnees en omzet voor Spotify

Spotify heeft in de laatste drie maanden van 2024 weer meer nieuwe abonnees erbij gekregen en de omzet zien stijgen. In totaal hadden 263 miljoen mensen een premium-abonnement op de muziekstreamingdienst, 11 procent meer dan in de laatste drie maanden van 2023. Mede hierdoor en door hogere opbrengsten uit advertenties is de omzet van het bedrijf uit Zweden toegenomen.

03 februari '25 (10:00)

Recordaantal nieuwe molenaars en mensen die opleiding starten

Een recordaantal van 110 mensen is vorig jaar geslaagd voor de opleiding tot molenaar, melden het Gilde van Molenaars en de vereniging De Hollandsche Molen. De 95 nieuwe windmolenaars en 15 watermolenaars namen zaterdag hun getuigschrift in ontvangst.

31 januari '25 (11:39)

Supermarkten waarschuwen voor nog duurdere boodschappen

In de supermarkten zullen de prijzen van bepaalde A-merken ook in 2025 stijgen. Dat verwachten de topmannen van Jumbo en PLUS. Producten, zoals koffie van A-merken, stijgen nu harder qua prijs dan de koffie van huismerken. Dat komt omdat fabrikanten hogere inkopprijzen vragen. Dat meldt Hart van Nederland.

31 januari '25 ( 8:40)

Flitsbezorgers Flink en Getir beboet voor bijna half miljoen euro

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft voor bijna een half miljoen euro aan boetes verstuurd aan flitsbezorgers Getir en Flink. Eerder constateerde de inspectie in anderhalve maand meer dan 180 overtredingen bij de bedrijven en een platform dat zij gebruikten. In vrijwel alle gevallen was er sprake van illegale arbeid.

31 januari '25 ( 8:32)

Belgische uitgever Mediahuis neemt onlineplatforms ZorgKiezer, EnergieKiezer en DeGoedkoopsteNotaris over

De Belgische uitgever Mediahuis, het bedrijf achter kranten als De Telegraaf en NRC, wil onlineplatforms als ZorgKiezer, EnergieKiezer en DeGoedkoopsteNotaris inlijven. Het concern neemt daarvoor het bedrijf achter die vergelijkingssites, DGN Groep, over.

28 januari '25 (12:29)

Peter Gillis moet 50.000 euro achterstallig salaris betalen aan ex-medewerker

Nederlands bekendste recreatieondernemer Peter Gillis is door de rechtbank in Den Bosch veroordeeld tot het betalen van 50.694,90 euro aan achterstallig salaris aan zijn voormalig horecamanager Samir. De uitspraak volgt nadat Samir in februari 2023 een rechtszaak aanspande vanwege 1632 niet-betaalde overuren. Dit meldt Omroep Brabant.

27 januari '25 (14:38)

Meerdere blikjes en flesjes Coca-Cola teruggeroepen vanwege te veel chloraat

Coca-Cola roept meerdere blikjes en glazen flesjes frisdrank van het bedrijf terug omdat er te veel chloraat in zit. Het gaat om bepaalde verpakkingen van Coca-Cola en een aantal andere merken die onder The Coca-Cola Company vallen, namelijk Fuze Tea, Fanta Cassis, Minute Maid en Hawai Tropical. De frisdranken zijn verkocht in winkels en automaten. Consumenten krijgen hun geld terug als ze het product terugbrengen naar de winkel waar ze het hebben gekocht.