Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

8 op de 10 Nederlands shopt online

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
online winkelen
Steeds meer Nederlanders shoppen via internet. In de eerste helft van 2024 hebben ruim 8 op de 10 Nederlanders van 12 jaar of ouder iets online gekocht. Dat is het hoogste aantal ooit gemeten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op Black Friday, het Amerikaanse koopjesfestijn dat ook in Nederland wordt gebruikt om consumenten met kortingsacties naar winkels en webshops te lokken.

Het online kopen van producten steeg sterk in 2020 en 2021, toen mensen tijdens de coronapandemie meer aan huis gebonden waren. Na een lichte daling in 2022 nam het in 2023 en 2024 weer toe. Consumenten kopen online echter niet alleen producten, maar ook steeds meer diensten. Zo is volgens het CBS het online kopen van bus- of treinkaartjes, vliegtickets en een taxirit sterk toegenomen.

Ook het online boeken van een vakantieaccommodatie van een particulier zoals via Airbnb of Huizenruil.com is sterk toegenomen. Daarnaast boekten meer mensen een hotelkamer of andere vakantieaccommodatie online bij een hotel, reisbureau of Booking.com.

Online maaltijden

Kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden waren net als in voorgaande jaren de meest gekochte producten online. Daarnaast bestelde 40 procent van de mensen online maaltijden bij restaurants, fastfoodketens of cateraars, net zoveel als in 2023.

Vooral onder 25- tot 45-jarigen is het kopen via internet populair. In 2024 kocht 94 procent van hen online goederen of diensten. Van de 75-plussers kocht 41 procent online, vergelijkbaar met een jaar eerder. De toename was het grootst onder 65- tot 75-jarigen. In 2023 winkelde 64 procent van hen online, in 2024 was dat 73 procent.

Het CBS houdt deze gegevens sinds 2014 bij. De jaarlijkse enquête werd gehouden van april tot juli onder ongeveer 6000 mensen van 12 jaar of ouder. In de aanloop naar de feestdagen laten de aankopen vaak een piek zien in november en december. ABN AMRO meldde onlangs dat Black Friday en Cyber Monday steeds populairder worden in Nederland. Bijna zes op de tien consumenten verwachten volgens de bank deze periode een aankoop te doen. Vorig jaar was dat nog bijna vier op de tien. De meeste Nederlanders gaan volgens de bank voor koopjes in de categorieën kleding, schoenen en elektronica. Maar ook speelgoed, games en drogisterij- en parfumerieartikelen zijn in trek.

05 december '24 ( 9:20)

Aantal pakket- en maaltijdbezorgers met 75% gestegen

Het aantal pakket- en maaltijdbezorgers is in vier jaar tijd met 75 procent gestegen. Vorig jaar werkten er naar schatting zo'n 124.000 bezorgers, vier jaar eerder waren dit er nog 71.000. Dat blijkt uit cijfers van het UWV.

05 december '24 ( 8:50)

Webwinkel bol legt verkoop zwaarden uit Harry Potter-franchise stil

Webwinkel bol heeft de verkoop van replica's van een zwaard uit de Harry Potter-franchise voorlopig stilgelegd, omdat ze in Japan zijn teruggeroepen. Dat bevestigt een woordvoerster van het bedrijf na berichtgeving door het AD. Het zwaard werd niet door de webwinkel zelf verkocht, maar door een partner die het product op bol aanbood.

04 december '24 ( 8:45)

Vakbond CNV maakt zich zorgen over doorstart Stella Fietsen

Vakbond CNV maakt zich grote zorgen over de positie van medewerkers van failliete e-bikefabrikant Stella, na de aangekondigde doorstart in afgeslankte vorm. Volgens CNV-bestuurder Kaj Gründemann is er nog steeds geen duidelijkheid over wat de heropening van Stella op 1 maart 2025 betekent voor het personeel.

03 december '24 (15:30)

Poppodium Paradiso gaat samenwerken met Ticketswap: dooverkoop kaartjes met winst niet meer mogelijk

Mensen die een kaartje hebben gekocht voor een concert in Paradiso in Amsterdam kunnen hun kaartje voortaan niet meer met winst doorverkopen. Het poppodium is een samenwerking aangegaan met Ticketswap, waardoor kaartjes alleen nog voor de originele prijs verkocht mogen worden.

03 december '24 ( 9:00)

DPG Media test weigeren persoonlijke data tegen betaling

De Belgische uitgeverij DPG Media, het bedrijf dat in Nederland achter onder meer het AD, de Volkskrant en NU.nl zit, test in Nederland en België of onlinebezoekers van de nieuwswebsites van het bedrijf willen betalen om geen persoonlijke data te hoeven delen. Dit bevestigt een woordvoerster van DPG Media na berichtgeving door de Belgische krant De Tijd.

03 december '24 ( 8:55)

Campers vliegen de deur uit: 2024 op een na beste jaar voor de sector

De verkoop van nieuwe campers in Nederland is tot en met november met 11 procent gestegen tot 2413 stuks. Daarmee stevent 2024 af op het op een na beste jaar ooit voor de sector, zo meldt brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Naar verwachting worden er in december nog ongeveer zestig campers geregistreerd. Alleen in het coronajaar 2021 werden er met ruim 3000 exemplaren meer nieuwe campers verkocht.

03 december '24 ( 8:35)

Vestigingen van e-bikemerk Stella Fietsen gaan pas 1 maart weer open

De vestigingen van e-bikemerk Stella Fietsen gaan pas op 1 maart weer open, omdat de onderneming "aanzienlijk zal worden afgeschaald", maakte het bedrijf maandag bekend. Tot die tijd zal er geen verkoop en service plaatsvinden. Ook werd bekend dat de noodlijdende onderneming wordt overgenomen door investeringsmaatschappij Scheybeeck.

03 december '24 ( 8:30)

Deel van filialen The Body Shop maakt doorstart

Een deel van de filialen van cosmeticawinkelketen The Body Shop maakt een doorstart. Dat meldt curator Cedric de Breet. De Duitse ondernemer Stefan Herzberg neemt met zijn bedrijf SHG Retail ten minste vijf vestigingen over. Ook zelfstandige ondernemers, die buiten het faillissement vielen, kunnen verder met hun zaak.

02 december '24 (12:05)

E-bikemerk Stella Fietsen maakt doorstart

E-bikemerk Stella Fietsen maakt een doorstart in "afgeslankte vorm". Dat heeft curator Frans van Oss maandag bekendgemaakt. Welk bedrijf Stella Fietsen overneemt en hoe deze vorm er precies uitziet, is nog niet bekend. "De overnemende partij zal nadere informatie verstrekken op de website van Stella zelf", aldus de curator.

02 december '24 ( 9:00)

Consumenten hebben minder met pin betaald tijdens Black Friday

Consumenten hebben op Black Friday minder vaak gepind aan de winkelkassa dan vorig jaar. Dat meldt de Betaalvereniging Nederland. Het aantal pintransacties bedroeg bijna 19 miljoen, een daling van 5 procent in vergelijking met Black Friday een jaar terug. Dat cijfer ligt ook 5 procent lager dan het aantal pinbetalingen op een gewone vrijdag in oktober, aldus de Betaalvereniging.