Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Verkoop traditionele kruidnoot beleeft opleving door hoge cacaoprijs

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
kruidnoten
Door de snel gestegen cacaoprijs beleeft de traditionele kruidnoot een opleving. De versies met chocolade hadden eerdere jaren nog de overhand in de verkopen van Bolletje, maar nu wordt de 'normale variant' weer het best verkocht. "De traditionele kruidnoot is maar iets in prijs gestegen, die met chocolade met 10 tot 15 procent. Het is nu 55 procent traditioneel en 45 procent chocola, dat was andersom", zegt commercieel directeur Geert-Jan Zandbergen tegen het ANP.

"Nieuwe smaken slaan nog wel aan, zoals dit jaar de mokka en dulce de leche. Maar het 'gewone' chocoladesegment heeft het zwaar en dat zal ook volgend jaar wel zo blijven door de nog altijd hoge cacaoprijs", aldus Zandbergen. Cacao werd dit jaar duurder dan ooit door tegenvallende oogsten in Ghana en Ivoorkust.

"Daarom zijn we aan het nadenken wat we nog meer kunnen met de normale kruidnoot, bijvoorbeeld door een ander formaat verpakking", zegt de directeur. Ook hield Bolletje dit voorjaar een 'kruidnotenreferendum' of het snoepgoed al eerder in de winkels zou moeten komen. "Maar de meeste mensen vinden het een prima najaarslekkernij en dat vinden wij ook, dus dat bijzondere gevoel willen we vasthouden."

Luxe of goedkoop

Ook bij fabrikant Van Delft is de traditionele kruidnoot het populairst, al zijn de varianten met chocola daar nog wel aan een opmars bezig. Dat komt ook door nieuwe smaken als pistache-witte chocolade en framboos-cheesecake. "Mensen blijken toch redelijk fan van chocolade, de consumptie is nauwelijks veranderd. Hele grote verpakkingen doen het iets minder, de kleinere iets beter", zegt directeur Oscar de Lange van Van Delft, dat met de fabriek in Harderwijk ook veel huismerken bedient.

Volgens Van Delft en Bolletje gaan mensen mede door de inflatie of voor luxe of voor goedkoop. "Het middensegment laten ze een beetje liggen. Bij huismerken zien we een lichte groei", aldus De Lange. Dat bevestigt branchevereniging VBZ.

Oubollig imago

Taaitaaipoppen zijn al langere tijd minder gewild. "Ik denk dat deze last hebben van een oubollig imago. En waar kruidnoten voor een algemeen publiek zijn, is taaitaai echt alleen een kinderproduct", zegt De Lange.

Verkade heeft bij de verkoop van chocoladeletters nog niet veel last van de hogere cacaoprijs, ook omdat het de gestegen kosten deels pas later doorberekent. "Dit kan er uiteindelijk wel voor zorgen dat sommige consumenten overstappen op goedkopere alternatieven, zoals koekjes met een chocoladelaagje of andere traktaties", zegt een woordvoerster.

05 december '24 ( 9:20)

Aantal pakket- en maaltijdbezorgers met 75% gestegen

Het aantal pakket- en maaltijdbezorgers is in vier jaar tijd met 75 procent gestegen. Vorig jaar werkten er naar schatting zo'n 124.000 bezorgers, vier jaar eerder waren dit er nog 71.000. Dat blijkt uit cijfers van het UWV.

05 december '24 ( 8:50)

Webwinkel bol legt verkoop zwaarden uit Harry Potter-franchise stil

Webwinkel bol heeft de verkoop van replica's van een zwaard uit de Harry Potter-franchise voorlopig stilgelegd, omdat ze in Japan zijn teruggeroepen. Dat bevestigt een woordvoerster van het bedrijf na berichtgeving door het AD. Het zwaard werd niet door de webwinkel zelf verkocht, maar door een partner die het product op bol aanbood.

04 december '24 ( 8:45)

Vakbond CNV maakt zich zorgen over doorstart Stella Fietsen

Vakbond CNV maakt zich grote zorgen over de positie van medewerkers van failliete e-bikefabrikant Stella, na de aangekondigde doorstart in afgeslankte vorm. Volgens CNV-bestuurder Kaj Gründemann is er nog steeds geen duidelijkheid over wat de heropening van Stella op 1 maart 2025 betekent voor het personeel.

03 december '24 (15:30)

Poppodium Paradiso gaat samenwerken met Ticketswap: dooverkoop kaartjes met winst niet meer mogelijk

Mensen die een kaartje hebben gekocht voor een concert in Paradiso in Amsterdam kunnen hun kaartje voortaan niet meer met winst doorverkopen. Het poppodium is een samenwerking aangegaan met Ticketswap, waardoor kaartjes alleen nog voor de originele prijs verkocht mogen worden.

03 december '24 ( 9:00)

DPG Media test weigeren persoonlijke data tegen betaling

De Belgische uitgeverij DPG Media, het bedrijf dat in Nederland achter onder meer het AD, de Volkskrant en NU.nl zit, test in Nederland en België of onlinebezoekers van de nieuwswebsites van het bedrijf willen betalen om geen persoonlijke data te hoeven delen. Dit bevestigt een woordvoerster van DPG Media na berichtgeving door de Belgische krant De Tijd.

03 december '24 ( 8:55)

Campers vliegen de deur uit: 2024 op een na beste jaar voor de sector

De verkoop van nieuwe campers in Nederland is tot en met november met 11 procent gestegen tot 2413 stuks. Daarmee stevent 2024 af op het op een na beste jaar ooit voor de sector, zo meldt brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Naar verwachting worden er in december nog ongeveer zestig campers geregistreerd. Alleen in het coronajaar 2021 werden er met ruim 3000 exemplaren meer nieuwe campers verkocht.

03 december '24 ( 8:35)

Vestigingen van e-bikemerk Stella Fietsen gaan pas 1 maart weer open

De vestigingen van e-bikemerk Stella Fietsen gaan pas op 1 maart weer open, omdat de onderneming "aanzienlijk zal worden afgeschaald", maakte het bedrijf maandag bekend. Tot die tijd zal er geen verkoop en service plaatsvinden. Ook werd bekend dat de noodlijdende onderneming wordt overgenomen door investeringsmaatschappij Scheybeeck.

03 december '24 ( 8:30)

Deel van filialen The Body Shop maakt doorstart

Een deel van de filialen van cosmeticawinkelketen The Body Shop maakt een doorstart. Dat meldt curator Cedric de Breet. De Duitse ondernemer Stefan Herzberg neemt met zijn bedrijf SHG Retail ten minste vijf vestigingen over. Ook zelfstandige ondernemers, die buiten het faillissement vielen, kunnen verder met hun zaak.

02 december '24 (12:05)

E-bikemerk Stella Fietsen maakt doorstart

E-bikemerk Stella Fietsen maakt een doorstart in "afgeslankte vorm". Dat heeft curator Frans van Oss maandag bekendgemaakt. Welk bedrijf Stella Fietsen overneemt en hoe deze vorm er precies uitziet, is nog niet bekend. "De overnemende partij zal nadere informatie verstrekken op de website van Stella zelf", aldus de curator.

02 december '24 ( 9:00)

Consumenten hebben minder met pin betaald tijdens Black Friday

Consumenten hebben op Black Friday minder vaak gepind aan de winkelkassa dan vorig jaar. Dat meldt de Betaalvereniging Nederland. Het aantal pintransacties bedroeg bijna 19 miljoen, een daling van 5 procent in vergelijking met Black Friday een jaar terug. Dat cijfer ligt ook 5 procent lager dan het aantal pinbetalingen op een gewone vrijdag in oktober, aldus de Betaalvereniging.