Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

De mooiste treinroutes in Nederland – Deel twee!

Door Nationale Recreatiegids / Tijn Jansen
schedule 22 min
location_on [xx]km
De mooiste treinroutes in Nederland – Deel twee! - Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor
Door het ganse land zijn er mooie treinroutes te vinden. In dit artikel ga je van zee naar bos en van weiland naar stad. Sprinters (SPR), Intercity’s (IC) en stoptreinen komen aan bod. Dit is een tweede reeks met toppers van het railvervoer die wij voor jou hebben geselecteerd.

Nijmegen --> Zwolle (IC)

Welkom aan boord de 3600-serie. Treinen in deze treinserie rijden van Zwolle naar Roosendaal en vice versa. Dit deel van de route is interessant vanwege de variatie aan uitzichten.

We starten onze reis in Havana Aan De Waal. Juist, Nijmegen dus. Dit historische station gaat vanaf 2025 op de schop, dus wees er snel bij. Anders moet je misschien door allerlei bouwwerken stappen. Deze rit wordt vaak gereden met een Verlengd InterRegio Materieel (VIRM) of Dubbel Dekker Zonnering (DDZ). Je hebt dus de keuze of je boven of beneden gaat zitten. Voor een rit als deze is het leuk om boven te zitten.

Na vertrek uit Nijmegen rijd je de Nijmeegse Spoorbrug over. Deze brug begeleidt je over de Waal, richting Arnhem. Je bent nog niet alle rivieren overgestoken, want je hebt de Neder-Rijn nog in het vooruitzicht. Vlak voordat je aankomt in Arnhem, bereik je de Spoorbrug Oosterbeek. Dit is een 132 meter lange brug die het treinverkeer mogelijk maakt tussen Nijmegen en Arnhem. Je komt aan op station Arnhem Centraal, dat bekendstaat als een van de mooiste moderne stations van Nederland.

Dit stuk tussen Nijmegen en Arnhem heeft een mooie afwisseling tussen weiland en rivier. De bruggen zijn absoluut ingenieus. Met een zomerse zonsondergang is het nog mooier om even naar buiten te kijken wanneer de zon plaatsmaakt voor het duister en zichzelf onderdompelt in de rode waterige horizon.

Na Arnhem komt het bosrijke gedeelte van deze reis aan bod. De trein zet zich voort in de richting Dieren, waarna je langs de dorpjes Velp en Rheden scheurt. Dit zijn mooie dorpen, waar menig natuurliefhebber woont. Wandeltip: neem de sprinter naar Rheden en je bent binnen 10 minuten in het bos. De intercity rijdt echter verder en passeert deze kleine stations. In Dieren stopt de trein weer. Ook hier kun je uitstappen voor wandelroutes langs het mooiste groen.

De trein hobbelt vervolgens verder naar Zutphen. Een authentiek stadje met een enorm leuk festival: Het Dickens Festijn. Hierna volgt op het traject nog meer fijne natuur en omgeving, waarna je aankomt in Deemter, ofwel, Deventer. Het stuk na Deventer is zelfs bekend van internationale televisie. Rail Away (!) heeft tijdens winterse omstandigheden een trein tussen Zwolle en Zutphen gevolgd. Dat onderbouwd onze keuze des te meer.

De trein volgt de IJssel tot eindpunt Zwolle. Onderweg kijk je uit op de uitgestrekte vlaktes en de idyllische plattelandshuizen van Salland. Wanneer je via Ittersum Zwolle binnenrijdt, is het op het hoofdstation tijd om over te stappen op de volgende mooie rit.

Deze route vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.   

Zwolle --> Hardenberg (Stoptrein)

Ben je net aangekomen in Zwolle en heb je trek in meer mooie treinritjes? Dan val je met je neus in de boter, want deze route naar Hardenberg sleept je weer mee door de mooiste landschappen. Wat nog eens meespeelt zijn de comfortabele GTW-treinen van Arriva.

Helaas is deze trein vaak in opspraak, omdat dit de lijn is naar het AZC in Ter Apel. Er is echter genoeg beveiliging en er vindt regelmatig controle plaats op het station en in de trein.

Genoeg negativiteit, laten we het hebben over de mooie dingen op deze route. Wij hebben deze route gekozen vanwege de vele bossen, venen en zandverstuivingen die passeren. De route begint zoals gezegd in Zwolle. Na vertrek uit Zwolle sprint de trein door de Fly-under bij Herfte, speciaal aangelegd voor deze lijn. Je rijdt al gauw door het buitengebied van Zwolle. De mooiste gedeeltes beginnen na Dalfsen, als je richting het natuurgebied bij Ommen komt.

Het station van Ommen is ook echt een ‘’one-of-a-kind’’. Het ligt verscholen in het noordelijke gedeelte van het bos dat bij het Beerzerveld hoort. Voor een wandeling is dit het perfecte station om uit te stappen. Loop bijvoorbeeld naar de Sahara, een mooie zandverstuiving in het midden van een bos.

Wij blijven voor nu in de trein van de Vechtdallijnen, die ons door het mooiste stukje van de route leidt: van venen tot bossen en van zand tot weiland, een hele variatie aan landschappen passeert terwijl je onderweg bent naar het traditionele en pittoreske dorpje Mariënberg. Hierna is het niet meer lang rijden naar Hardenberg, ook wel bekend als de ‘’Klepperstad’’. Het boemeltje zelf zal nog verder de Vecht volgen naar eindbestemming Emmen, maar voor ons is deze al bereikt.

Deze route vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Tim89 hier.

Maastricht Randwyck --> Heerlen (SPR)

Welkom op deze typisch Zuid-Limburgse spoorlijn: de Heuvellandlijn. Hier rijdt Arriva met tweedelige FLIRT-treinstellen. De spoorlijn omringt zich in een omgeving die bijna niet Nederlands te noemen is.

De rit met Arriva begint in Maastricht Randwyck en speelt vanaf hier eigenlijk een soort nog niet bestaande metro van Maastricht. Hij gaat nog langs het hoofdstation van Maastricht en maakt ook een stop op station Maastricht Noord. Vervolgens een laatste stop in Meerssen en dan begint het gedeelte dat deze route zo mooi maakt.

Laten we hopen dat de trein genoeg tractie op kan brengen, want deze route heet niet voor niks de Heuvellandlijn. Heuvels komen en gaan terwijl je op je wenken bediend wordt als je naar buiten kijkt.

Dit specifieke gedeelte van de lijn is ‘The Walk Of Fame’ van de treinstations. Bijna ieder jaar staan vier dezelfde stations in ProRails-lijstje van meest gewaardeerde stations. Klimmen-Ransdaal, Valkenburg en Schin op Geul krijgen allemaal hoger dan een acht op hun rapport.

Deze heuvels zijn een garantie voor een plezierige treinreis. Het is dat de omroepster Nederlands spreekt, anders zou het niet gek zijn als je zou denken dat je in Duitsland was. We blijven voor nu nog even doorrollen, want we zijn nog niet op de eindbestemming Heerlen. Voordat we in de Winkbülle zijn, komen we nog langs het enige station in Nederland dat vernoemd is naar een winkelgebied: Heerlen Woonboulevard. De trein zelf rijdt na Heerlen nog door naar Kerkrade, maar dat stukje van de route is minder de moeite waard.

Deze rit vanuit de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Machinist Mart hier (omgekeerde rijrichting).


Baarn --> Utrecht Centraal (SPR)

Eenieder die bekend is met de spoorwegen in Nederland zal niet verrast zijn door deze keuze. Deze route wordt geroemd vanwege zijn veelzijdigheid, rust en natuur. Van ‘Vorstelijk Baarn’ naar de huzzle and buzzle van de drukke stad Utrecht.

We beginnen dus in ‘Vorstelijk Baarn’. Deze naam heeft het dorp niet voor niks verkregen: Paleis Soestdijk ligt in de gemeente. De voormalige woonplaats van koningin Juliana en prins Bernhard en de geboorteplaats van voormalig koningin Beatrix. Het station van Baarn heeft een koninklijke wachtkamer. Beatrix ging nog weleens met de trein op wintersportvakantie vanaf dit station.

De trein die richting Utrecht gaat is niet koninklijk. Integendeel, het is een normale sprinter. De treinserie 5500 rijdt doordeweeks twee keer per uur en in het weekend één keer per uur. We beginnen gelijk in het mooie gedeelte. Na vertrek uit Baarn wijkt de sprinter af van het spoor richting Amersfoort en halteert deze drie keer in Soest: Soestdijk, Soest en Soest Zuid. Soestdijk vinden wij het mooiste station van de hele route. Hier kun je tevens ook uitstappen voor Paleis Soestdijk. Voor een mooie wandeling of een rondje lopen door het winkelcentrum kun je hier ook uitstappen.

Na Soestdijk mag het treintje maar 40 Km/h rijden, wat zorgt voor een relaxte sfeer. Voordat de trein bij station Soest aankomt, rijdt hij nog langs de Soester Eng, een groot veld in het midden van het dorp. Na het aandoen van Soest en Soest Zuid verlaat de sprinter deze omgeving en mag de snelheid wat omhoog. Als je maar lang genoeg door de bossen heenrijdt, kom je bij Den Dolder: een station met een nog ouderwets stationshuisje midden op het perron. Vanaf Den Dolder volgt de trein weer het hoofdrailnet, en stopt deze nog op station Bilthoven en Utrecht Overvecht voordat het drukste treinstation van Nederland de eindbestemming voor de trein vormt: Utrecht Centraal.

Deze route via de ogen van een machinist zien? Bekijk de video van Meester Paul hier.

Deel 1 met de mooiste treinroutes van Nederland teruglezen? Dat kan hier!

Beeld: Tijn Jansen, HetDerdeSpoor

20 maart '25 (14:31)

Loetje: prijs van biefstuk minimaal omhoog ondanks forse prijsverhoging

Restaurantketen Loetje, beroemd om zijn biefstuk met jus, gaat voorlopig geen forse prijsverhogingen doorvoeren door de scherp gestegen prijs van rundvlees. "We streven ernaar om prijsveranderingen voor onze gasten zo beperkt mogelijk te houden. We maken scherpe afspraken met leveranciers, werken efficiënt en berekenen niet direct elke kostenstijging door", stelt een woordvoerster.

19 maart '25 (13:07)

Inbreker steelt kassa's van ijssalon en cafetaria

De kassa’s van IJssalon ICY en cafetaria ’t Smulhoekske in Werkendam zijn maandagnacht 17 maart gestolen tijdens inbraken. Bij de horecagelegenheden zijn de kassa’s, ramen en meerdere tafels vernield. Voor de 26-jarige eigenaar van de ijssalon, Kevin Rijken, is dit extra zuur. Zijn ijszaak is pas een jaar open. Dat meldt Omroep Brabant.

19 maart '25 (11:30)

Nederlandse Loterij daagt gokbedrijf Lalabet voor de rechter

De Nederlandse Loterij daagt gokbedrijf Lalabet voor de rechter. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving in Het Financieele Dagblad. De kansspelorganisatie, bekend van onder meer de Staatsloterij en TOTO, zegt miljoenen euro's omzet mis te lopen door concurrentie van illegale gokaanbieders, waaronder Lalabet.

18 maart '25 (12:33)

Tulpen bereiken hoogste prijs sinds jaren

Bij de bloemist betaal je voor een bosje tulpen al snel 12 euro. Goede bollen zijn schaars vanwege het kletsnatte voorjaar van 2023. Op de veiling brengen de bollen 0,70 à 0,80 cent per stuk op. Voor exclusies soorten betaalt men zelfs 1,50 euro per stuk. Dat meldt NH Nieuws.

18 maart '25 (11:32)

Doneeracties getroffenen brand Arnhem brengen 64.000 euro op

De inzamelingsacties voor de getroffenen van de brand in Arnhem hebben zo'n 64.000 euro opgehaald. De actie via de website Doneeractie.nl is inmiddels gesloten.

17 maart '25 (13:21)

Texel telt steeds minder schapen, 'het is twee voor twaalf'

Schapeneiland Texel telt steeds minder schapen. De schapenboeren zeggen dat het eiland net zoveel schapen heeft als inwoners. Op dit moment wonen er 15.000 mensen op Texel en zijn er nog maar 10.000 schapen. Volgens schapenboer Jan Willem Bakker is het al twee voor twaalf. Dat meldt NH Nieuws.

17 maart '25 ( 9:10)

Nieuwe nachttrein van Arriva uit Schiphol naar Zwolle voor het eerst in actie

Even na 04.00 uur zaterdagochtend is de nieuwe nachttrein van Arriva uit Schiphol met enkele minuten vertraging aangekomen in Zwolle. Eerder in de nacht reed de trein in omgekeerde richting van Zwolle naar Schiphol, waar deze om 02.41 uur op tijd arriveerde.

14 maart '25 ( 8:30)

Nederlandse wijnboer Ilja Gort 'geschokt' over mogelijke invoerheffing Amerika

De bekende Nederlandse wijnboer en schrijver Ilja Gort is "geschokt" over de mogelijke Amerikaanse invoerheffing van 200 procent op wijn uit de Europese Unie. Dit zei hij nadat de Amerikaanse president Donald Trump hiermee donderdag had gedreigd.

12 maart '25 ( 9:15)

Basic-Fit maakt na jaren verlies hogere omzet: meer leden, nieuwe locaties en meer webshopverkopen

Basic-Fit heeft vorig jaar meer leden verwelkomd. De sportschoolketen opende nieuwe locaties en profiteerde van hogere verkoopopbrengsten van zijn webshop en sportvoedingsmiddelen. Dit zorgde voor een hogere omzet en een nettowinst na jaren verlies.

12 maart '25 ( 9:05)

Meer bedrijven vorige maand failliet gegaan

Meer bedrijven zijn vorige maand failliet gegaan dan in januari, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Gecorrigeerd voor het aantal dagen gingen in februari 45 meer bedrijven bankroet, een stijging van 14 procent.