Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ABN AMRO: vakantiebestedingen Nederlanders neemt met 30 procent toe

Door Nationale Recreatiegids
schedule 8 min
location_on [xx]km
ABN AMRO: vakantiebestedingen Nederlanders neemt met 30 procent toe
Er wordt veel onderzoek gedaan naar de vakanties van Nederlanders. Eerder deze week publiceerde het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen hun onderzoek omtrent vakantiebestemmingen van Nederlanders. Nu heeft de ABN AMRO een onderzoek gepubliceerd over de gemiddelde vakantiebestedingen van Nederlanders. Hierin wordt verwacht dat de jaarlijkse uitgaven aan vakanties voor zowel jongeren als ouderen met zo’n 30 procent zullen stijgen tot 2027. Dat meldt ABN AMRO.

Er zijn een aantal factoren die meespelen in de stijging van vakantiebestedingen. Zo verwacht de bank dat de vakantie-bestedingen van Gen Y – Nederlanders tussen 25 en 35 jaar – met 32 procent zullen stijgen naar een bedrag van 5,75 miljard euro. Ook de vakantie-uitgaven van Nederlanders tussen 45 en 55 jaar zullen de komende vijf jaar naar verwachting stijgen met 30 procent tot 7,62 miljard euro. Daarbij kunnen uitbaters van vakantieparken, campings en glampings deze omzetgroei naar zicht toehalen als zij zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar buiten de schoolvakanties. Hiermee kunnen zij namelijk óók andere groepen bereiken. De vakantie-uitgaven van jonge gezinnen stijgen de komende jaren minder hard dan de andere groepen, met zo’n 20 procent. Dat blijkt uit het onderzoek van ABN AMRO. In het rapport is ook rekening gehouden me de vergrijzing, prijsniveaus van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen.

Aandacht voor soloreiziger

Voor de groep van Nederlanders tussen 25 en 35 jaar oud valt op dat zij voornamelijk op zoek zijn naar bijzondere ervaringen en daarbij het comfort van een ‘glamping’ waarderen. Een glamping is kamperen in luxe tenten, die ook doen denken aan een hotel of vakantiehuis. Aanbieders die dit kunnen combineren met de mogelijkheid voor sociaal contact, zoals gemeenschappelijke kook- en eetruimtes en avonden met livemuziek, kunnen deze doelgroep aanspreken. Jonge reizigers boeken of wijzigen vaak spontaan hun vakantie. Het bieden van flexibele annuleringsvoorwaarden kunnen de drempel verlagen om een vakantie te boeken. Bij de groep van 45- tot 55-jarigen is de behoefte aan luxe en comfort in de natuur ook aanwezig. Daarbij zijn rust en ontspanning de belangrijkste reismotieven.

Ook blijkt uit het rapport dat er weinig aandacht is voor alleenstaande reizigers, terwijl hun aandeel in beide leeftijdsgroepen flink toeneemt. Daarom doen aanbieders er goed aan om informatie te verstrekken over attracties, wandelroutes en activiteiten die bij uitstek geschikt zijn voor soloreizigers.

Ecotoerisme

Uit het rapport blijkt verder dat vakantiegangers van alle leeftijden op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat hierdoor de beschikbare locaties in Nederland onder druk komen te staan. Er is extra ruimte nodig voor meer recreatie, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor de mens – maar vooral de natuur – behouden kan blijven. Er moet dus en balans tussen groen en toerisme worden gevonden. “Om bezoekers bij grote drukte te verleiden meer rustige gebieden te bezoeken kunnen aanbieders alternatieve routes en uitjes op hun websites plaatsen. Ook investeren in biodiversiteit kan en manier zijn om toeristen aan te trekken en bij te dragen aan natuurherstel. Zo geeft maar liefst 85 procent van de vakantiegangers aan de natuur rondom de accommodatie belangrijk te vinden en wil 62 procent graag meer leren over de lokale natuur tijdens de vakantie”, aldus Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Een andere mogelijkheid is gasten te laten meeprofiteren als zij tijdens hun verblijf duurzaam handelen. Gasten kunnen bijvoorbeeld worden beloond in de vorm van korting op een volgende reservering als zij hun afval goed scheiden en water besparen.”

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.