Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ABN AMRO: vakantiebestedingen Nederlanders neemt met 30 procent toe

Door Nationale Recreatiegids
schedule 8 min
location_on [xx]km
ABN AMRO: vakantiebestedingen Nederlanders neemt met 30 procent toe
Er wordt veel onderzoek gedaan naar de vakanties van Nederlanders. Eerder deze week publiceerde het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen hun onderzoek omtrent vakantiebestemmingen van Nederlanders. Nu heeft de ABN AMRO een onderzoek gepubliceerd over de gemiddelde vakantiebestedingen van Nederlanders. Hierin wordt verwacht dat de jaarlijkse uitgaven aan vakanties voor zowel jongeren als ouderen met zo’n 30 procent zullen stijgen tot 2027. Dat meldt ABN AMRO.

Er zijn een aantal factoren die meespelen in de stijging van vakantiebestedingen. Zo verwacht de bank dat de vakantie-bestedingen van Gen Y – Nederlanders tussen 25 en 35 jaar – met 32 procent zullen stijgen naar een bedrag van 5,75 miljard euro. Ook de vakantie-uitgaven van Nederlanders tussen 45 en 55 jaar zullen de komende vijf jaar naar verwachting stijgen met 30 procent tot 7,62 miljard euro. Daarbij kunnen uitbaters van vakantieparken, campings en glampings deze omzetgroei naar zicht toehalen als zij zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar buiten de schoolvakanties. Hiermee kunnen zij namelijk óók andere groepen bereiken. De vakantie-uitgaven van jonge gezinnen stijgen de komende jaren minder hard dan de andere groepen, met zo’n 20 procent. Dat blijkt uit het onderzoek van ABN AMRO. In het rapport is ook rekening gehouden me de vergrijzing, prijsniveaus van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen.

Aandacht voor soloreiziger

Voor de groep van Nederlanders tussen 25 en 35 jaar oud valt op dat zij voornamelijk op zoek zijn naar bijzondere ervaringen en daarbij het comfort van een ‘glamping’ waarderen. Een glamping is kamperen in luxe tenten, die ook doen denken aan een hotel of vakantiehuis. Aanbieders die dit kunnen combineren met de mogelijkheid voor sociaal contact, zoals gemeenschappelijke kook- en eetruimtes en avonden met livemuziek, kunnen deze doelgroep aanspreken. Jonge reizigers boeken of wijzigen vaak spontaan hun vakantie. Het bieden van flexibele annuleringsvoorwaarden kunnen de drempel verlagen om een vakantie te boeken. Bij de groep van 45- tot 55-jarigen is de behoefte aan luxe en comfort in de natuur ook aanwezig. Daarbij zijn rust en ontspanning de belangrijkste reismotieven.

Ook blijkt uit het rapport dat er weinig aandacht is voor alleenstaande reizigers, terwijl hun aandeel in beide leeftijdsgroepen flink toeneemt. Daarom doen aanbieders er goed aan om informatie te verstrekken over attracties, wandelroutes en activiteiten die bij uitstek geschikt zijn voor soloreizigers.

Ecotoerisme

Uit het rapport blijkt verder dat vakantiegangers van alle leeftijden op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat hierdoor de beschikbare locaties in Nederland onder druk komen te staan. Er is extra ruimte nodig voor meer recreatie, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor de mens – maar vooral de natuur – behouden kan blijven. Er moet dus en balans tussen groen en toerisme worden gevonden. “Om bezoekers bij grote drukte te verleiden meer rustige gebieden te bezoeken kunnen aanbieders alternatieve routes en uitjes op hun websites plaatsen. Ook investeren in biodiversiteit kan en manier zijn om toeristen aan te trekken en bij te dragen aan natuurherstel. Zo geeft maar liefst 85 procent van de vakantiegangers aan de natuur rondom de accommodatie belangrijk te vinden en wil 62 procent graag meer leren over de lokale natuur tijdens de vakantie”, aldus Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Een andere mogelijkheid is gasten te laten meeprofiteren als zij tijdens hun verblijf duurzaam handelen. Gasten kunnen bijvoorbeeld worden beloond in de vorm van korting op een volgende reservering als zij hun afval goed scheiden en water besparen.”

11 juli '25 (15:25)

Paradiso laat niets los over aangifte banner Bob Vylan

Paradiso geeft "geen antwoord" op de vraag van het ANP tegen wie aangifte is gedaan naar aanleiding van een banner over Bob Vylan die voor het Amsterdamse poppodium hing. Op het doek stond "If Bob Vylan plays that night, Amsterdam will stand and fight". Het Britse rapduo speelt op 12 september in het voorprogramma van Gogol Bordello en kwam onlangs in het nieuws omdat het tijdens een optreden op Glastonbury "dood, dood aan het Israëlische leger" riep.

11 juli '25 ( 9:13)

Gemeenteraad Hoogeveen wil verbod fatbikes

De gemeenteraad van Hoogeveen heeft donderdagavond voor een plan gestemd om fatbikes uit het stadscentrum te weren. De Drentse gemeente treedt daarmee in de voetsporen van Enschede, waar eerder deze week een vergelijkbare motie werd aangenomen.

11 juli '25 ( 8:52)

Ben & Jerry's krijgt voor het eerst een Nederlandse topman

Ben & Jerry's krijgt voor het eerst een Nederlandse topman. Jochanan Senf komt aan het roer te staan van het ijsmerk dat onderdeel is van de binnenkort af te splitsen ijsdivisie van Unilever. Dat maakt The Magnum Ice Cream Company (TMICC) donderdag bekend.

11 juli '25 ( 8:29)

Blokker niet verrast dat zelfstandige filiaalhouders zich niet aansluiten bij doorstart winkel

Blokker noemt het geen verrassing dat sommige zelfstandige filiaalhouders zich niet aansluiten bij het doorgestarte winkelbedrijf. Een aantal van deze ondernemers zei tegen De Telegraaf niets te zien in een franchisesamenwerking met het nieuwe Blokker van ondernemer Roland Palmer.

10 juli '25 (14:00)

Dak winkelcentrum Arnhem stort in, 1 gewonde

Bij werkzaamheden aan winkelcentrum Kronenburg in Arnhem is een persoon gewond geraakt toen een deel van het dak instortte. De schade is aanzienlijk, meldt de veiligheidsregio. De gewonde is naar een ziekenhuis overgebracht. Hoe de persoon eraan toe is, is niet bekend.

10 juli '25 ( 8:40)

Radio Veronica gaat voetbalclub Telstart sponsoren

Radio Veronica gaat voetbalclub Telstar sponsoren. Dat heeft de zender woensdag bekendgemaakt. Het logo van Radio Veronica prijkt op het uit- en thuisshirt en de broek van de club.

10 juli '25 ( 8:35)

'Poederbrieven' bezorgd bij gemeenten afkomstig van Conferentiehotel Villa Heidebad: 'het was heel onhandig'

Het Conferentiehotel Villa Heidebad in Epe heeft spijt van de 'poederbrief' die het aan meerdere gemeenten heeft gestuurd met daarin meel en een recept voor koekjes. De brief zorgde in onder meer het Drentse Tynaarlo voor onrust, omdat niet direct duidelijk was wat de substantie in de brief was. "Het was heel onhandig", zegt Bjarne Pechler, eigenaar van het conferentieoord.

09 juli '25 ( 9:43)

Abonnees van De Telegraaf ontvangen onvolledige versie van krant

Abonnees van De Telegraaf krijgen woensdag een onvolledige versie van hun krant. In sommige delen van het land wordt de krant helemaal niet bezorgd. Oorzaak is een langdurige netwerkstoring die de redacties van verschillende Mediahuis-kranten dinsdagavond heeft getroffen.

08 juli '25 (14:45)

Henk Westbroek in rechtbank: Universal 'goochelt' met royalties

Henk Westbroek vindt dat Universal "goochelt" met wat een marktconform percentage royalties is. Dat stelde de 73-jarige zanger in de rechtbank in Amsterdam, waar een zaak diende tegen het platenlabel. De Kunstenbond en BAM! Popauteurs klaagden namens Westbroek, Arriën Molema (Room Eleven) en Marinus de Goederen (a balladeer) Universal aan. Zij stellen dat er sprake is van "een oneerlijke verdeling van inkomsten uit muziekstreaming".

08 juli '25 ( 8:28)

Consumenten schaffen meer goederen en diensten dan vorig jaar

Consumenten hebben in mei meer goederen en diensten aangeschaft dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De totale consumptie van huishoudens lag in de vijfde maand van het jaar 1,1 procent hoger dan in mei 2024. In april gaven consumenten 0,3 procent meer uit.