Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NBTC: inflatie en extreem weer hebben invloed op vakantieplannen

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
NBTC: inflatie en extreem weer hebben invloed op vakantieplannen
DEN HAAG (ANP) - Vakantiegangers die deze zomer extreem weer hebben meegemaakt, denken de volgende keer wel beter na over hun bestemming. 65 procent van hen geeft aan dat zij de kans op een hittegolf, bosbrand of extreme regenval zullen meenemen in hun beslissing, tegenover 42 procent van de groep mensen die niet is getroffen door extreem weer. Dat meldt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op basis van representatief onderzoek onder Nederlanders, Duitsers, Belgen, Britten, Fransen en Amerikanen.

Een derde van de vakantiegangers kreeg afgelopen zomer te maken met extreem weer, zoals de bosbranden op het Griekse Rhodos en overstromingen in Slovenië. "Een flink aantal geeft aan daar rekening mee te gaan houden bij een volgende bestemmingskeuze", stelt directeur Jos Vranken. Tot zijn verbazing leidt dat tot nu toe nauwelijks tot het boeken van een duurzamere reis. In vergelijking met vorig jaar (52 procent) vinden nu minder mensen (48 procent) het belangrijk rekening te houden met klimaatverandering bij het kiezen van een bestemming.

Er is aandacht nodig om deze ontwikkeling om te draaien, bepleit Vranken. "Uit eerder onderzoek komt naar voren dat het gemakkelijk kunnen vinden en boeken van duurzaam aanbod hierbij helpt. Ondernemers en bestemmingen kunnen daarin een verschil maken. En overheden kunnen dat een handje helpen met stimuleringsmaatregelen."

De hoge inflatie zorgt ook nog altijd voor veranderingen in de vakantieplannen. Dit geldt voor iets minder dan de helft van de ondervraagden, wel een afname ten opzichte van de vorige twee metingen. De meeste mensen (46 procent) denken er daarom aan om af te zien van een volgend uitstapje. Fransen laten zich het meest tegenhouden door de gestegen kosten (54 procent), Nederlanders het minst (39 procent).

11 september '24 (14:39)

HISWA-RECRON: mkb-bedrijven in grensregio’s zullen veel merken van btw-verhoging

Veel Nederlanders verwachten met de voorgenomen btw-verhoging dat zij voortaan minder in Nederland op vakantie gaan. In opdracht van branchevereniging HISWA-RECRON heeft onderzoeksinstituut Ipsos I&O hier onderzoek naar gedaan. Hun conclusie: de btw-verhoging kan ervoor zorgen dat vakantiegangers naar het buitenland wijken. 

11 september '24 (10:14)

Scheveningse pier mogelijk op de schop: wellness, hotel en congrescentrum

Herontwikkelingsplannen voor de Scheveningse pier moeten ervoor zorgen dat het weer rendabel wordt. In de plannen die gisteravond zijn gepresenteerd komen onder andere een hotel, wellnesscentrum en congrescentrum aan bod. Wel blijft het iconische reuzenrad staan en moet in de toekomst energiezuinig worden, meldt NOS.

10 september '24 ( 9:26)

Artiesten spannen rechtszaak aan tegen Universal om streaminggeld

De Kunstenbond/Ntb en BAM! Popauteurs hebben namens Henk Westbroek, Arriën Molema (Room Eleven) en Marinus de Goederen (a balladeer) rechtszaken aangespannen tegen platenmaatschappij Universal Music. De vakbond en beroepsvereniging claimen dat er oneerlijke afspraken in de contracten met deze artiesten staan over de verdeling van inkomsten uit streaming.

09 september '24 (11:05)

Steeds minder werknemers lid van vakbond

Vorig jaar was 15 procent van de werknemers tussen 15 en 75 jaar aangesloten bij een vakbond. De daling van het aantal leden zet hiermee dus door. In 2018 was nog 18 procent van de werknemers lid van een vakbond. Mannen zijn vaker lid dan vrouwen: 17 procent tegenover 14 procent. Dat meldt CBS.

06 september '24 ( 9:58)

Subsidie voor duurzaam toerisme in Zuid-Holland geopend

De provincie Zuid-Holland hecht waarde aan het verduurzamen van de toerismesector in de provincie en wil ondernemers tegemoetkomen. Daarom stelt het een subsidie open voor duurzaam toerisme, meldt Zuid-Holland.

06 september '24 ( 9:45)

ABN AMRO: shoppende jongere hecht waarde aan winkelervaring

Bijna de helft van de jongeren bezoekt steeds minder vaak een winkel dan voorheen. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien. Desondanks zegt een op de vijf generatie Z'ers, geboren tussen 2001 en 2015, juist vaker naar een winkel te gaan. Zij zien een winkelbezoek als vorm van ontspanning, waarbij de 'experience' vooropstaat.

05 september '24 ( 8:30)

ABN AMRO: ‘Overheid raakt toerismesector met btw-verhoging en rekent zichzelf rijk’

De coalitie is van plan om het btw-tarief voor overnachtingen in hotel en logiesverstrekkers vanaf 2026 van 9 naar 21 procent te verhogen. Hiermee hoopt de overheid extra belastinginkomsten te genereren. Helaas lijkt deze maatregel niet goed doordacht. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn voor ondernemers binnen én buiten de hotellerie. Dit leidt ertoe dat die extra belastinginkomsten weleens aardig kunnen tegenvallen, meldt ABN AMRO. 

04 september '24 (14:01)

Versterkte samenwerking tussen Recreatie Vakbeurs en HISWA-RECRON

Om koers te zetten naar een nog succesvollere editie van de Recreatie Vakbeurs gaan de organisator en brancheorganisatie HISWA-RECRON hun samenwerking versterken. De vakbeurs is van 12 tot en met 14 november 2024 te bezoeken in Evenementenhal Hardenberg. Dit jaar is HISWA-RECRON prominent aanwezig op het evenement, met een stand op de grootste editie van de vakbeurs tot nu toe, meldt HISWA-RECRON.

04 september '24 (11:13)

Duitsland meest populaire vakantiebestemming in 2023

Nederlanders gingen vorig jaar het vaakst op vakantie naar Duitsland. Meer dan drieënhalf miljoen Nederlanders gingen op vakantie bij onze oosterburen. Andere populaire buitenlandse bestemmingen waren Frankrijk (2,9 miljoen) en Spanje (2,1 miljoen). Gemiddeld gingen Nederlanders vorig jaar 2,5 keer op vakantie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

03 september '24 (13:57)

Domtoren in Utrecht wordt komende maand een tattoostudio

In oktober kun je in de Utrechtse Domtoren terecht voor een nieuwe tatoeage. Artiesten zetten daar een plaatje van het iconische Utrechtse gebouw op het lichaam van liefhebbers, meldt RTV Utrecht.