Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Zo ziet het nieuw NMO Kijkonderzoek eruit

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Zo ziet het nieuw NMO Kijkonderzoek eruit
De manier waarop kijkcijfers van tv-programma's worden gemeten, gaat veranderen. Door het vernieuwde NMO Kijkonderzoek verschijnen de cijfers voortaan niet één dag later, maar pas een week na de uitzending. Op deze manier kunnen naast de livekijkers ook de mensen die uitgesteld en online kijken worden meegenomen in het overzicht. Ook wordt het kijkerspanel uitgebreid. Zo komt het kijkgedrag op alle mogelijke apparaten en platformen beter in beeld.

Dat maakte het Nationaal Media Onderzoek (NMO) dinsdag bekend bij een presentatie van de nieuwe methode. Volgens NMO wordt er met de vernieuwde meting gehoor gegeven aan een verzoek van NPO, RTL en Talpa.

De nieuwe meetmethode van het NMO wordt maandag gelanceerd en verloopt in drie fasen. In de eerste fase wordt het kijken naar lineaire tv-zenders op tv-toestellen gemeten. Daarbij gaat het om live en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzending. Deze fase gaat maandag van start.

Onlinekijkgedrag

In de tweede fase wordt ook het onlinekijkgedrag op andere schermen dan het tv-toestel gemeten. Denk aan het kijken via apps, zoals NPO Start en Kijk, maar ook op streamingdiensten als Netflix en Videoland. De lancering hiervan wordt in het tweede kwartaal van 2024 verwacht.

In de derde fase worden kijkdata van de panelhuishoudens verrijkt met het individuele kijkgedrag van het Multimedia Panel van Ipsos. Zij hebben een app op hun smartphone die via audiomatching registreert wat er via zenders geluisterd en gekeken wordt, waarmee ook het kijkgedrag buitenshuis wordt gemeten.

Compleet beeld

Volgens Patricia Sonius, directeur onderzoek NMO, is het straks mogelijk om "het kijkgedrag op álle denkbare apparaten en platformen" te meten. "In ons vernieuwde kijkonderzoek zijn we straks, als een van de eerste landen ter wereld, in staat om het complete beeld te meten en te rapporteren", zegt Sonius. "Alleen livekijkgedrag rapporteren is allang niet meer toereikend en kan leiden tot verkeerde interpretaties van de cijfers. We zouden programma’s écht tekortdoen als we geen rekening houden met al het kijkgedrag na het moment van uitzending of met het kijken op andere devices en platforms."

Het kijkonderzoek van het NMO is voortaan gebaseerd op een panel van ongeveer 3500 personen. Dat is een derde meer dan het 'oude' panel. De komende maanden komen daar nog zo'n 400 mensen bij. Later worden er nog zo'n 2800 panelleden uit het Multimedia Panel van Ipsos toegevoegd. Dat panel is ook de bron voor de luistercijfers van de radiostations.

13 september '24 ( 9:02)

CNV wil loonsverhoging tot 6 procent en kortere werkweek

CNV zet in op een loonsverhoging tussen de 3,5 procent en 6 procent in het komende cao-seizoen. Daarnaast pleit de vakbond voor een arbeidsduurverkorting van twee uur per week. Ook wil CNV afspraken maken over meer zekerheid voor werknemers en dienen ze na een jaar dienstverband een vast contract te krijgen.

12 september '24 (11:11)

Bewoners Prinsenmeer woest op Peter Gillis

Eigenaar Peter Gillis van vakantiepark Prinsenmeer heeft van de laatste bewoners geëist dat ze vóór zaterdag vertrokken zijn. Anders wordt de politie ingeschakeld. Bewoners voelen zich in de steek gelaten, door Gillis en door de gemeente Asten. De eigenaar van het park had hen lang geleden op de onzekere toekomst van Prinsenmeer moeten attenderen. De nieuwste bewoners zijn van mening dat Gillis nog even snel geld heeft binnengehaald door hen op het park toe te laten. En nu zijn zij straks thuisloos. Dit meldt Omroep Brabant. 

11 september '24 (14:39)

HISWA-RECRON: mkb-bedrijven in grensregio’s zullen veel merken van btw-verhoging

Veel Nederlanders verwachten met de voorgenomen btw-verhoging dat zij voortaan minder in Nederland op vakantie gaan. In opdracht van branchevereniging HISWA-RECRON heeft onderzoeksinstituut Ipsos I&O hier onderzoek naar gedaan. Hun conclusie: de btw-verhoging kan ervoor zorgen dat vakantiegangers naar het buitenland wijken. 

11 september '24 (10:14)

Scheveningse pier mogelijk op de schop: wellness, hotel en congrescentrum

Herontwikkelingsplannen voor de Scheveningse pier moeten ervoor zorgen dat het weer rendabel wordt. In de plannen die gisteravond zijn gepresenteerd komen onder andere een hotel, wellnesscentrum en congrescentrum aan bod. Wel blijft het iconische reuzenrad staan en moet in de toekomst energiezuinig worden, meldt NOS.

10 september '24 ( 9:26)

Artiesten spannen rechtszaak aan tegen Universal om streaminggeld

De Kunstenbond/Ntb en BAM! Popauteurs hebben namens Henk Westbroek, Arriën Molema (Room Eleven) en Marinus de Goederen (a balladeer) rechtszaken aangespannen tegen platenmaatschappij Universal Music. De vakbond en beroepsvereniging claimen dat er oneerlijke afspraken in de contracten met deze artiesten staan over de verdeling van inkomsten uit streaming.

09 september '24 (11:05)

Steeds minder werknemers lid van vakbond

Vorig jaar was 15 procent van de werknemers tussen 15 en 75 jaar aangesloten bij een vakbond. De daling van het aantal leden zet hiermee dus door. In 2018 was nog 18 procent van de werknemers lid van een vakbond. Mannen zijn vaker lid dan vrouwen: 17 procent tegenover 14 procent. Dat meldt CBS.

06 september '24 ( 9:58)

Subsidie voor duurzaam toerisme in Zuid-Holland geopend

De provincie Zuid-Holland hecht waarde aan het verduurzamen van de toerismesector in de provincie en wil ondernemers tegemoetkomen. Daarom stelt het een subsidie open voor duurzaam toerisme, meldt Zuid-Holland.

06 september '24 ( 9:45)

ABN AMRO: shoppende jongere hecht waarde aan winkelervaring

Bijna de helft van de jongeren bezoekt steeds minder vaak een winkel dan voorheen. Dat meldt ABN AMRO op basis van onderzoek, waaruit blijkt dat de voorkeur voor online winkelen blijft groeien. Desondanks zegt een op de vijf generatie Z'ers, geboren tussen 2001 en 2015, juist vaker naar een winkel te gaan. Zij zien een winkelbezoek als vorm van ontspanning, waarbij de 'experience' vooropstaat.

05 september '24 ( 8:30)

ABN AMRO: ‘Overheid raakt toerismesector met btw-verhoging en rekent zichzelf rijk’

De coalitie is van plan om het btw-tarief voor overnachtingen in hotel en logiesverstrekkers vanaf 2026 van 9 naar 21 procent te verhogen. Hiermee hoopt de overheid extra belastinginkomsten te genereren. Helaas lijkt deze maatregel niet goed doordacht. De gevolgen kunnen verstrekkend zijn voor ondernemers binnen én buiten de hotellerie. Dit leidt ertoe dat die extra belastinginkomsten weleens aardig kunnen tegenvallen, meldt ABN AMRO. 

04 september '24 (14:01)

Versterkte samenwerking tussen Recreatie Vakbeurs en HISWA-RECRON

Om koers te zetten naar een nog succesvollere editie van de Recreatie Vakbeurs gaan de organisator en brancheorganisatie HISWA-RECRON hun samenwerking versterken. De vakbeurs is van 12 tot en met 14 november 2024 te bezoeken in Evenementenhal Hardenberg. Dit jaar is HISWA-RECRON prominent aanwezig op het evenement, met een stand op de grootste editie van de vakbeurs tot nu toe, meldt HISWA-RECRON.