Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Zwakke reclamemarkt stemt RTL Group somberder

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Zwakke reclamemarkt stemt RTL Group somberder
LUXEMBURG (ANP) - Het Luxemburgse mediaconcern RTL Group is somberder gestemd over de jaarprestaties vanwege de aanhoudende malaise op de reclamemarkt. Door de onzekere macro-economische omstandigheden geven bedrijven minder uit aan tv-reclames. Het aantal betalende abonnees van streamingdienst Videoland in Nederland groeide in de eerste jaarhelft van 2023 daarentegen tot bijna 1,3 miljoen. Dat zijn er 17,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In totaal tellen de streamingdiensten RTL+ en Videoland nu meer dan 6 miljoen betalende abonnees. Een stijging van 34 procent ten opzichte van een jaar geleden. In Duitsland en Hongarije telt RTL+ al bijna 4,5 miljoen abonnees. Dat is een toename van 31 procent. Die forse groei is voornamelijk te danken aan een partnerschap met Deutsche Telekom dat RTL+ Premium heeft opgenomen in zijn bundel voor Magenta TV.

Het bedrijf heeft als doelstelling om zijn streamingdiensten te laten groeien tot 10 miljoen abonnees. De inkomsten uit streaming moeten uiteindelijk uitkomen op 1 miljard euro en het onderdeel moet in 2026 winstgevend zijn.

Banen schrappen

RTL zag de opbrengsten in de eerste zes maanden van het jaar met ruim 5 procent dalen tot 3,1 miljard euro. De aangepaste winst voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen halveerde tot 250 miljoen euro. Ook de nettowinst halveerde ruimschoots tot 132 miljoen euro.

Ondanks dat RTL de eerste tekenen van stabilisatie ziet op de Duitse advertentiemarkt stelde het bedrijf zijn verwachtingen voor het hele jaar bij. RTL rekent nu op een jaaromzet van ongeveer 7 miljard euro. Eerder werd nog uitgegaan van een omzet tussen de 7,3 miljard en 7,4 miljard euro. De aangepaste winst voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen zal dit jaar uitkomen op 950 miljoen euro, tegen een eerdere prognose van maximaal 1,1 miljard euro.

RTL kondigde eerder dit jaar al aan banen te gaan schrappen bij zijn tijdschriftentak. Daar gaan zo'n zevenhonderd banen verloren. Bij andere onderdelen van RTL Deutschland verdwijnen ongeveer 300 banen tegen 2025.

21 juni '24 ( 8:55)

'Swift-effect' ook te merken door busbedrijf FlixBus: toename boekingen

Busbedrijf FlixBus ziet in aanloop naar het concert van Taylor Swift in de Amsterdamse Johan Cruijff ArenA een klein "Taylor Swift-effect", met een toename van 8 tot 13 procent in het aantal boekingen rond de concertdagen vergeleken met een normale periode. Ook de Twentse busvervoerder Brookhuis merkt dat er veel vraag is naar vervoer van en naar Amsterdam. Het busbedrijf brengt van 4 tot en met 6 juli ruim tweehonderd Taylor Swift-fans van en naar het concert van de popster. Er zijn nog maar enkele plaatsen vrij, laat het bedrijf donderdag weten.

20 juni '24 ( 9:10)

Koopjedeal.nl stopt week na boete van ACM

Aanbiedingenwebsite koopjedeal.nl kondigt aan ermee te stoppen. Dat schrijft de site, ruim een week nadat bekend is geworden dat het bedrijf achter koopjedeal.nl een boete moet betalen vanwege nepkortingen.

20 juni '24 ( 8:30)

Komst van Taylor Swift zorgt voor 'Swiftonomics' en geeft lokale ondernemers een boost

De komst van popster Taylor Swift naar een drie keer uitverkochte Amsterdamse Johan Cruijff ArenA begin volgende maand kan de lokale economie een korte, maar merkbare boost geven. Maar economen zeggen dat de impact op de omvangrijke Nederlandse economie beperkt is, omdat mensen op andere uitgaven zullen besparen en doordat bijvoorbeeld de opbrengsten uit de ticketverkoop naar de Amerikaanse onderneming van Swift wegvloeien.

18 juni '24 (11:02)

Gemeente Veere spekt kas met toeristenbelasting

Het blijkt dat de toeristenbelasting die gemeentes ontvangen voor verblijfsgasten in hun gemeente erg lucratief kan zijn. PZC meldt dat de gemeente Veere in 2023 meer dan 10 miljoen euro aan toeristenbelasting heeft kunnen incasseren. Dat is bijna een miljoen meer dan in het jaar ervoor.

17 juni '24 (10:35)

Subsidieregeling recreatie Zuid-Holland opengesteld

De subsidieregeling voor recreatie in de provincie Zuid-Holland is sinds vorige week opengesteld. Deze is bedoeld voor projecten die bijdragen aan het uitbreiden en verbeteren van recreatiemogelijkheden in de provincie, het beter bereikbaar maken van recreatiegebieden en het stimuleren van aantrekkelijke, beleefbare, veilige en duurzame waterrecreatie. In totaal is er 2.250.000 euro beschikbaar voor de Kwaliteitsimpuls, meldt provincie Zuid-Holland.

17 juni '24 ( 8:55)

Radio Drenthe laat in zomermaanden AI-stem nieuwsbulletins lezen

Radio Drenthe laat in de zomer de nieuwsbulletins op zaterdag en zondag voorlezen door een kunstmatige stem. Dat meldt RTV Drenthe. Na de zomer wordt besloten of de omroep verder gaat met de AI-stem.

14 juni '24 (13:26)

Gelderland verwacht meer toeristen deze zomer

De provincie Gelderland is positief gesteld over de het toerisme deze zomer. Vooral campings en vakantiehuisjes lijken populair te zijn, meldt Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

14 juni '24 (10:05)

ANWB verzelfstandigt touroperating activiteiten

Fox gaat zelfstanding verder. Gert-Jan Bressers (algemeen directeur) en Richard Broekhoven (financieel directeur) nemen het bedrijfsonderdeel Touroperating middels een management buy-out over van de ANWB. De nieuwe organisatie gaat verder onder de naam Fox Reizen en blijft voor de ANWB de ledenreizen ontwikkelen en uitvoeren, meldt ANWB.

13 juni '24 (15:04)

Dineren in de wolken op 190 meter: dat kan bijna in Nederland

Dit najaar opent in Rotterdam het hoogste restaurant van de Benelux. Op een hoogte van 190 meter komt een restaurant en cocktailbar in de Zalmhaventoren. Met zijn 215 meter is deze toren de hoogste in Nederland en de hele Benelux. Vanaf hier heb je een adembenemend uitzicht op niet alleen Rotterdam, maar ook op een groot deel van de Randstad.

13 juni '24 (10:55)

Slecht weer zorgt voor veel lastminute vakantieboekingen

Meer Nederlanders zoeken lastminute elders de zon op door het matige zomerweer in ons land. Reisorganisaties TUI, Sunweb en Corendon zagen de lastminuteboekingen de afgelopen week flink stijgen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vooral Turkije, Spanje en Griekenland zijn populair, signaleren de organisaties.