Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Autovakantie naar Toscane meest populair onder Italië-vakantiegangers

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Ruim 53 procent van de bezoekers van Dit is Italië gaat dit jaar op vakantie naar Italië, 31 procent heeft al geboekt, 23 procent moet dat nog doen. Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine Dit is Italië deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld. Dit meldt Dit Is Italie.
Op de vraag 'Ga je deze zomer naar Italië?' antwoordde 31 procent dat ze al geboekt hebben. 23 procent is het wel van plan, maar heeft nog niet geboekt. Een kleine 20 procent antwoordt dat ze deze zomer niet naar Italië gaan en bijna 27 procent weet het nog niet.

Onderweg met de auto

Op de vraag 'Hoe reis je deze zomer naar Italië?' gaf ruim 66 procent de reactie 'met de eigen auto'. Het vliegtuig staat met ruim 18 procent van de stemmen op de tweede plek. De bus wist met 4 procent van de stemmen een derde plek onder de vervoermiddelen in te nemen. Eén respondent noemde de fiets.

Meivakantie

In het onderzoek vroegen we ook naar de meivakantie. Bezoekers van Dit is Italië gaven met ruim 37 procent aan naar Italië te gaan in de meivakantie. Bijna 37 procent gaf aan dit jaar niet op meivakantie te gaan. Een minderheid van 8 procent ging wel met vakantie in mei, maar niet naar Italië. 18 procent liet weten nooit met meivakantie te gaan.
 
In april was in het nieuws dat veel Nederlanders graag een langere meivakantie zouden willen. Vanzelfsprekend vroegen we hier ook naar. 14 procent ziet wel wat in de optie voor een langere meivakantie in combinatie met een kortere zomervakantie. 13 procent wil ook wel een langere meivakantie, maar niet ten koste van de zomervakantie, terwijl bijna 12 procent juist een langere zomervakantie wil en de meivakantie niet belangrijk vindt.
 
Verreweg de meerderheid van 61 procent geeft aan het niet belangrijk te vinden of niet afhankelijk te zijn van schoolvakanties.

Toscane meest populair

We maakten bij Dit is Italië ook maar even van de gelegenheid gebruik om te vragen naar de precieze bestemming van degenen die aangaven naar Italië te gaan. 314 respondenten gaven antwoord op deze vraag. Toscane is onverminderd populair. Opvallend is wel de grote stijging in populariteit van de zuidelijke regio Apulië (Puglia).
 
De volgende regio's en plaatsen werden het vaakst genoemd:
 
Toscane: 45 keer genoemd
 
De Marken: 25 keer genoemd
 
Gardameer: 22 keer genoemd
 
Apulië: 21 keer genoemd
 
Umbrië: 20 keer genoemd
23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.