Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onderzoek Randstad: Efteling meest aantrekkelijke werkgever

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Onderzoek Randstad: Efteling meest aantrekkelijke werkgever
Efteling en Maastricht UMC+ zijn de meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research dat onderzoeksbureau Kantar uitvoerde onder ruim 11.000 Nederlanders van 18 tot 67 jaar. De bedrijven winnen daarmee de Randstad Award. In het onderzoek kiezen respondenten uit de 150 grootste Nederlandse organisaties de aantrekkelijkste werkgevers. Nog altijd zijn salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden de belangrijkste factoren bij het vinden van nieuwe werknemers. Een prettige werksfeer en een goede balans tussen werk en privéleven worden hoog gewaardeerd door zowel nieuwe als bestaande werknemers. De hightech en IT sector zijn nog altijd de meest aantrekkelijke sectoren. Dat meldt Randstad. 

Randstad onderzoekt ieder jaar de aantrekkelijkheid van de 150 grootste profit en non-profit werkgevers van ons land. Het onderzoek laat zien waar werknemers naar kijken in hun beoordeling van een werkgever. Ook de aantrekkelijkheid van sectoren wordt onderzocht. De hightech en IT sectoren worden het meest aantrekkelijk gevonden. In de top 10 van beste werkgevers in 2023 staan drie hightech bedrijven, namelijk ASML, Philips en Thales. Deze sector was de afgelopen drie jaar de meest aantrekkelijke sector. 

Gelijkheid, diversiteit en inclusie 

Het aanbieden van arbeidsvoorwaarden op het gebied van mentale gezondheid en welzijn en het actief ondersteunen van inclusie en diversiteit zijn essentieel voor Nederlandse werkgevers. 37 procent van de respondenten vindt het belangrijk om te werken voor een bedrijf dat gelijkheid, diversiteit en inclusie actief ondersteunt.

Goed werkgeverschap 

Hans Huzen, Directeur Randstad Inhouse Services: “Werkgevers kunnen zich onderscheiden met goed werkgeverschap in de krappe arbeidsmarkt. Naast de traditionele top drie van belangrijke aspecten die van belang zijn voor een werkgever, zie ik in de praktijk dat steeds meer werknemers kijken naar de rol die bedrijven en werkgevers spelen in de samenleving. Goed voor mensen zorgen, oog hebben voor de samenleving en een inclusieve en veilige werkomgeving bieden zijn van steeds essentiëler belang. En dat geldt zeker voor de jongere generatie.” 

Ruimte voor ontwikkeling en vrijheid 

De Efteling scoort vooral op de zeer goede reputatie, prettige werksfeer en financiële gezondheid. Fons Jurgens, Algemeen Directeur Efteling: “Het is ontzettend mooi om bekroond te worden met de Randstad Award, beste werkgever. We hebben al jaren enorm veel aandacht voor alle medewerkers die bij de Efteling werken. Door hun goede inzet zorgen zij voor de betovering van onze gasten en maken zij iedere dag weer het verschil. Daarom vinden we het ook erg belangrijk om hen ruimte te bieden voor ontwikkeling en vrijheid te geven om het werk op de beste manier in te delen. Een goede samenwerking en wederzijds vertrouwen is dan noodzakelijk. Na een vervelende periode met veel extra maatregelen vanwege de pandemie, is het fantastisch om te zien dat iedereen weer doet waar diegene echt goed in is: het betoveren van onze gast. Deze prachtige prijs is voor ons een kers de op taart!”

Door: Nationale Recreatiegids 

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.