Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederlandse vakantieganger gaat nog altijd voor goedkoop boven duurzaam

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Nederlandse vakantieganger gaat nog altijd voor goedkoop boven duurzaam
Nederlandse vakantiegangers zeggen wel dat zij duurzame keuzes willen maken op het gebied van reizen, maar wil hier niet voor betalen. Driekwart van de ondervraagden in het onderzoek van Booking.com gaf aan dat zij wel duurzame keuzes willen maken, maar de helft van de mensen wil daar ook extra voor betalen. Tenminste, als het gaat om Nederlandse reizigers. In het onderzoek zijn 35.000 reiziger uit 35 landen gevraagd. Wereldwijd vindt meer dan de helft van de ondervraagden dat zij vanwege de klimaatcrisis duurzamere keuzes maken. Dat geldt voor slechts 30 procent van de Nederlanders. En waar driekwart van de internationale reizigers zegt duurzame keuzes te maken, geldt hetzelfde voor nog niet eens de helft van de Nederlanders. Daarnaast voorziet meer dan 60 procent van de Nederlanders verdere verslechtering van het klimaat het komende jaar tegenover een kleine helft wereldwijd. Dat meldt Hospitality Management.

Elk jaar voert Booking.com een onderzoek uit onder reizigers. Het onderzoek van 2023 laat het dilemma tussen prijs en duurzaamheid zien. Mensen hebben hier moeite mee tijdens het boeken van reizen. Daarnaast is het economische klimaat door de oplopende inflatie en stijgende kosten erg verschillend in vergelijking met vorig jaar. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt duurzame reisopties te duur, vorig jaar was dat nog 40 procent. Mensen hebben zorgen over het betalen van hun rekeningen en daardoor krijgt duurzaamheid een lagere prioriteit. Wanneer Nederlanders daadwerkelijk op reis zijn, lijkt het erop alsof zij wel bewuster worden van hun gedrag. 62 procent zegt dat zij de airconditioning uitzetten als zij niet in de accommodatie zijn (vorig jaar 35 procent) en bijna 70 procent geeft aan handdoeken te hergebruiken. Vorig jaar was dit nog 40 procent.

Duurzamer reizen belangrijk

Wereldwijd zijn de ondervraagden toch duurzamer ingesteld. 80 procent geeft aan dat zij meer duurzaam reizen belangrijk vinden. Dit gevoel heerst minder sterk in Nederland. Zo geeft een ruime 60 procent aan dat zij dit belangrijk vinden. Daarnaast zegt 66 procent van de ondervraagden wereldwijd aan dat zij de vakantiebestemming beter achter willen laten dan toen zij er aankwamen. Dit sentiment heerst bij slechts 40 procent van de Nederlandse reizigers. Daarnaast geeft 40 procent, zowel Nederlanders als wereldwijd, aan dat zij niet vertrouwen dat de duurzame reisopties ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Booking.com zegt ook dat zij vinden dat de reisindustrie op dit gebied nog zeker stappen kan zetten.

Niet alleen prijs

Er zijn meerdere redenen voor het niet kiezen voor een duurzame vakantie. 35 procent geeft aan dat er onvoldoende opties zijn voor duurzaam reizen. Met 60 procent vindt een veel grotere groep dat reisorganisaties te weinig duurzame opties aanbieden. In 2022 was dit met 50 procent ook al een flink aandeel. Het blijkt wel dat Nederlanders goed zijn in zoeken: waar wereldwijd 44 procent aangeeft niet te weten waar de meer duurzame reizen te vinden zijn, geldt dit voor iets meer dan 30 procent voor Nederlanders.

Werk aan de winkel

Global Head of Travel Sustainable Program bij Booking.com, Kees Jan Boonen, geeft aan dat hij de resultaten van Nederlandse reizigers teleurstellend vindt. Hij geeft aan dat het jammer is om te zien dat de duurzame opties ten kosten lijken te gaan van de stijgende inflatie en prijzen. “Nederland scoort wereldwijd erg laag op het gebied van duurzaam reizen, wat laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is.”

Booking.com heeft als bedrijf al de keuze gemaakt om de eigen onderneming klimaatneutraal te maken. Deze keuze ligt, net als bij het bedrijf, bij de mensen zelf.

Door: Nationale Recreatiegids

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.