Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederlandse vakantieganger gaat nog altijd voor goedkoop boven duurzaam

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Nederlandse vakantieganger gaat nog altijd voor goedkoop boven duurzaam
Nederlandse vakantiegangers zeggen wel dat zij duurzame keuzes willen maken op het gebied van reizen, maar wil hier niet voor betalen. Driekwart van de ondervraagden in het onderzoek van Booking.com gaf aan dat zij wel duurzame keuzes willen maken, maar de helft van de mensen wil daar ook extra voor betalen. Tenminste, als het gaat om Nederlandse reizigers. In het onderzoek zijn 35.000 reiziger uit 35 landen gevraagd. Wereldwijd vindt meer dan de helft van de ondervraagden dat zij vanwege de klimaatcrisis duurzamere keuzes maken. Dat geldt voor slechts 30 procent van de Nederlanders. En waar driekwart van de internationale reizigers zegt duurzame keuzes te maken, geldt hetzelfde voor nog niet eens de helft van de Nederlanders. Daarnaast voorziet meer dan 60 procent van de Nederlanders verdere verslechtering van het klimaat het komende jaar tegenover een kleine helft wereldwijd. Dat meldt Hospitality Management.

Elk jaar voert Booking.com een onderzoek uit onder reizigers. Het onderzoek van 2023 laat het dilemma tussen prijs en duurzaamheid zien. Mensen hebben hier moeite mee tijdens het boeken van reizen. Daarnaast is het economische klimaat door de oplopende inflatie en stijgende kosten erg verschillend in vergelijking met vorig jaar. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt duurzame reisopties te duur, vorig jaar was dat nog 40 procent. Mensen hebben zorgen over het betalen van hun rekeningen en daardoor krijgt duurzaamheid een lagere prioriteit. Wanneer Nederlanders daadwerkelijk op reis zijn, lijkt het erop alsof zij wel bewuster worden van hun gedrag. 62 procent zegt dat zij de airconditioning uitzetten als zij niet in de accommodatie zijn (vorig jaar 35 procent) en bijna 70 procent geeft aan handdoeken te hergebruiken. Vorig jaar was dit nog 40 procent.

Duurzamer reizen belangrijk

Wereldwijd zijn de ondervraagden toch duurzamer ingesteld. 80 procent geeft aan dat zij meer duurzaam reizen belangrijk vinden. Dit gevoel heerst minder sterk in Nederland. Zo geeft een ruime 60 procent aan dat zij dit belangrijk vinden. Daarnaast zegt 66 procent van de ondervraagden wereldwijd aan dat zij de vakantiebestemming beter achter willen laten dan toen zij er aankwamen. Dit sentiment heerst bij slechts 40 procent van de Nederlandse reizigers. Daarnaast geeft 40 procent, zowel Nederlanders als wereldwijd, aan dat zij niet vertrouwen dat de duurzame reisopties ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Booking.com zegt ook dat zij vinden dat de reisindustrie op dit gebied nog zeker stappen kan zetten.

Niet alleen prijs

Er zijn meerdere redenen voor het niet kiezen voor een duurzame vakantie. 35 procent geeft aan dat er onvoldoende opties zijn voor duurzaam reizen. Met 60 procent vindt een veel grotere groep dat reisorganisaties te weinig duurzame opties aanbieden. In 2022 was dit met 50 procent ook al een flink aandeel. Het blijkt wel dat Nederlanders goed zijn in zoeken: waar wereldwijd 44 procent aangeeft niet te weten waar de meer duurzame reizen te vinden zijn, geldt dit voor iets meer dan 30 procent voor Nederlanders.

Werk aan de winkel

Global Head of Travel Sustainable Program bij Booking.com, Kees Jan Boonen, geeft aan dat hij de resultaten van Nederlandse reizigers teleurstellend vindt. Hij geeft aan dat het jammer is om te zien dat de duurzame opties ten kosten lijken te gaan van de stijgende inflatie en prijzen. “Nederland scoort wereldwijd erg laag op het gebied van duurzaam reizen, wat laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is.”

Booking.com heeft als bedrijf al de keuze gemaakt om de eigen onderneming klimaatneutraal te maken. Deze keuze ligt, net als bij het bedrijf, bij de mensen zelf.

Door: Nationale Recreatiegids

05 december '24 ( 9:20)

Aantal pakket- en maaltijdbezorgers met 75% gestegen

Het aantal pakket- en maaltijdbezorgers is in vier jaar tijd met 75 procent gestegen. Vorig jaar werkten er naar schatting zo'n 124.000 bezorgers, vier jaar eerder waren dit er nog 71.000. Dat blijkt uit cijfers van het UWV.

05 december '24 ( 8:50)

Webwinkel bol legt verkoop zwaarden uit Harry Potter-franchise stil

Webwinkel bol heeft de verkoop van replica's van een zwaard uit de Harry Potter-franchise voorlopig stilgelegd, omdat ze in Japan zijn teruggeroepen. Dat bevestigt een woordvoerster van het bedrijf na berichtgeving door het AD. Het zwaard werd niet door de webwinkel zelf verkocht, maar door een partner die het product op bol aanbood.

04 december '24 ( 8:45)

Vakbond CNV maakt zich zorgen over doorstart Stella Fietsen

Vakbond CNV maakt zich grote zorgen over de positie van medewerkers van failliete e-bikefabrikant Stella, na de aangekondigde doorstart in afgeslankte vorm. Volgens CNV-bestuurder Kaj Gründemann is er nog steeds geen duidelijkheid over wat de heropening van Stella op 1 maart 2025 betekent voor het personeel.

03 december '24 (15:30)

Poppodium Paradiso gaat samenwerken met Ticketswap: dooverkoop kaartjes met winst niet meer mogelijk

Mensen die een kaartje hebben gekocht voor een concert in Paradiso in Amsterdam kunnen hun kaartje voortaan niet meer met winst doorverkopen. Het poppodium is een samenwerking aangegaan met Ticketswap, waardoor kaartjes alleen nog voor de originele prijs verkocht mogen worden.

03 december '24 ( 9:00)

DPG Media test weigeren persoonlijke data tegen betaling

De Belgische uitgeverij DPG Media, het bedrijf dat in Nederland achter onder meer het AD, de Volkskrant en NU.nl zit, test in Nederland en België of onlinebezoekers van de nieuwswebsites van het bedrijf willen betalen om geen persoonlijke data te hoeven delen. Dit bevestigt een woordvoerster van DPG Media na berichtgeving door de Belgische krant De Tijd.

03 december '24 ( 8:55)

Campers vliegen de deur uit: 2024 op een na beste jaar voor de sector

De verkoop van nieuwe campers in Nederland is tot en met november met 11 procent gestegen tot 2413 stuks. Daarmee stevent 2024 af op het op een na beste jaar ooit voor de sector, zo meldt brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Naar verwachting worden er in december nog ongeveer zestig campers geregistreerd. Alleen in het coronajaar 2021 werden er met ruim 3000 exemplaren meer nieuwe campers verkocht.

03 december '24 ( 8:35)

Vestigingen van e-bikemerk Stella Fietsen gaan pas 1 maart weer open

De vestigingen van e-bikemerk Stella Fietsen gaan pas op 1 maart weer open, omdat de onderneming "aanzienlijk zal worden afgeschaald", maakte het bedrijf maandag bekend. Tot die tijd zal er geen verkoop en service plaatsvinden. Ook werd bekend dat de noodlijdende onderneming wordt overgenomen door investeringsmaatschappij Scheybeeck.

03 december '24 ( 8:30)

Deel van filialen The Body Shop maakt doorstart

Een deel van de filialen van cosmeticawinkelketen The Body Shop maakt een doorstart. Dat meldt curator Cedric de Breet. De Duitse ondernemer Stefan Herzberg neemt met zijn bedrijf SHG Retail ten minste vijf vestigingen over. Ook zelfstandige ondernemers, die buiten het faillissement vielen, kunnen verder met hun zaak.

02 december '24 (12:05)

E-bikemerk Stella Fietsen maakt doorstart

E-bikemerk Stella Fietsen maakt een doorstart in "afgeslankte vorm". Dat heeft curator Frans van Oss maandag bekendgemaakt. Welk bedrijf Stella Fietsen overneemt en hoe deze vorm er precies uitziet, is nog niet bekend. "De overnemende partij zal nadere informatie verstrekken op de website van Stella zelf", aldus de curator.

02 december '24 ( 9:00)

Consumenten hebben minder met pin betaald tijdens Black Friday

Consumenten hebben op Black Friday minder vaak gepind aan de winkelkassa dan vorig jaar. Dat meldt de Betaalvereniging Nederland. Het aantal pintransacties bedroeg bijna 19 miljoen, een daling van 5 procent in vergelijking met Black Friday een jaar terug. Dat cijfer ligt ook 5 procent lager dan het aantal pinbetalingen op een gewone vrijdag in oktober, aldus de Betaalvereniging.