Nieuw NMO Luisteronderzoek: 8,1 miljoen radioluisteraars per dag in januari

Door Redactie Nationale recreatiegids
5 min
De 87 radiozenders die zijn meegenomen in het nieuwe NMO Luisteronderzoek hebben samen in de eerste drie weken van het jaar gemiddeld 8,1 miljoen luisteraars per dag bereikt. Dit blijkt uit resultaten die woensdag voor het eerst gepubliceerd zijn door de initiatiefnemers achter deze nieuwe meetmethode.

Met de oude methode werd radio luisterend Nederland geregistreerd via dagboekjes, die door een representatieve groep mensen werden ingevuld. Veelgehoorde bezwaren hierover waren dat de resultaten gebaseerd waren op de eerlijkheid en het geheugen van de luisteraar. Met de nieuwe methode wordt met name via een app op bijna 3000 telefoons geregistreerd naar welke zender wordt geluisterd.

Pioniers 

"We zijn wereldwijd de pioniers op dit gebied", zegt voorzitter van het Nationaal Luister Onderzoek Medy van der Laan hierover. "Tien jaar geleden hebben we al de intentie uitgesproken om deze revolutie in gang te zetten. Omdat de dagboekjes een beetje ouderwets waren, zeiden ze toen al."

Door de nieuwe methode zijn de metingen veel nauwkeuriger, omdat zenders achteraf per minuut kunnen zien wanneer luisteraars in- of uitschakelden. Deze ontwikkeling is door de partijen achter de grote zenders positief ontvangen.

Detail- en campagneniveau 

"Het NMO is een mooie nieuwe stap op het gebied van het meten van luistergedrag", zegt Robert Bernink, algemeen directeur van Qmusic. "Er is nu per week en meer op detail- en campagneniveau te zien waar de wensen van de luisteraar liggen."

"Dankzij de nieuwe meetmethode kunnen we nog preciezer meten waar en wanneer de consument naar een van onze zenders luistert", aldus een woordvoerder van Talpa Network, waar Radio 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10 onder vallen. "Hierdoor creëren we een reëlere afspiegeling van het daadwerkelijke luistergedrag, waardoor we consumenten en adverteerders nog beter kunnen bedienen."

"Met ons brede audioaanbod willen we vanuit onze taakopdracht het Nederlandse publiek zo goed mogelijk bereiken", zei directeur audio bij de NPO Jurre Bosman eerder. "Het nieuwe Nationaal Luisteronderzoek geeft op eigentijdse en gedetailleerde wijze nog beter inzicht in hoe de NPO en de omroepen daarin slagen."

Door: ANP