Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Gronings toerisme moet online beter zichtbaar worden

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Gronings toerisme moet online beter zichtbaar worden
Hoe maak je het Groningse toeristische aanbod online beter vindbaar en zet je de provincie Groningen digitaal op de kaart? Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn donderdag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'. Dit meldt de provincie Groningen. 

Convenant 

Het convenant werd ondertekend door de provincie Groningen, Vereniging Groninger gemeenten, Marketing Groningen en de regionale marketingorganisaties. De betrokken partijen leggen hiermee de manier van samenwerken, rollen en verantwoordelijkheden vast.

Toeristisch aanbod

De beste bezienswaardigheden, uitjes, restaurants en overnachtingen uit de provincie zijn nu gebundeld op visitgroningen.nl. De provincie is hier opgedeeld in acht toeristische regio's: Waddenland, Westerkwartier, Westerwolde, Eemsdelta, Oldambt, Midden-Groningen, Veenkoloniën en Stad. Het uitgesproken karakter en eigen gevoel dat leeft in elke regio, komt terug in het toeristische aanbod op de webpagina. Ook heeft iedere regio in samenwerking met Marketing Groningen een magazine ontwikkeld in de huisstijl van Merk Groningen. De magazines nemen je mee op ontdekkingstocht door de regio. De magazines zijn online te bekijken op de regio pagina’s van visitgroningen.nl en verkrijgbaar bij toeristische informatiepunten, VVV’s en veel ondernemers in de regio’s. 

Samenwerking

De samenwerking tussen Marketing Groningen en regionale marketingorganisaties moet toeristisch Groningen beter zichtbaar en herkenbaar maken. Daarbij is het samen uitdragen en vermarkten van het DNA van Groningen bijzonder. Bijna nergens worden zo de handen ineengeslagen om samen het verhaal en het DNA van een bestemming uit te dragen met een gedeeld verhaal van Groningen met één stem en één gezicht met behulp van de nieuwe huisstijl van Merk Groningen en het online platform visitgroningen.nl. Deze samenwerking zorgt voor een grotere bekendheid van het Groninger vrijetijdsaanbod en bereidheid van bezoekers om hier langer te blijven. En het versterkt de trots van de Groningers op hun eigen gebied. Daarnaast is het ook mogelijk om personeel en financiën efficiënter in te zetten. 

Rolverdeling 

Marketing Groningen richt zich op het beheer van de website, het merk Groningen en campagnes. Organisaties uit de regio leveren actuele informatie aan en zijn de verbindende schakel tussen ondernemers in het gebied. De provincie en gemeenten gaan de samenwerking monitoren en voeren periodiek overleg met de betrokken partijen.

Door: Nationale Recreatiegids

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.

05 april '24 (12:57)

Winfried Baijens nieuwe presentator Met het Oog op Morgen

Winfried Baijens gaat het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen presenteren. Dat maakt de NOS vrijdag bekend. De 46-jarige presentator gaat afwisselend met Rob Trip de woensdagse editie presenteren.

05 april '24 (11:20)

Lenny Kuhr beperkt publieke optredens voorlopig tot concerten vanwege 'online bagger'

Lenny Kuhr doet de komende tijd geen optredens in de media meer. De 74-jarige songfestivalwinnares heeft hiertoe volgens haar echtgenoot en manager besloten nadat zij de afgelopen twee weken veel doodsbedreigingen, haatmails en "online bagger" over zich heen had gekregen. Dit gebeurde nadat pro-Palestijnse activisten haar optreden in Waalwijk hadden verstoord.