HEMA'S 32ste ontwerpwedstrijd in teken van herontwerpen en speciale kids-editie

Door Redactie Nationale recreatiegids
9 min
HEMA doopt haar ontwerpwedstrijd om naar een wedstrijd die in het teken staat van herontwerpen. De opdracht is het herontwerpen van een (HEMA) product of een duurzame oplossing vinden voor een alledaagse uitdaging die praktischer, beter en mooier is. Een oplossing die langer meegaat en zo bijdraagt aan HEMA’s missie om een beter leven in een mooiere wereld te creëren. Naast designacademie-studenten, ontwerptalent en overige geïnteresseerden worden nu ook kinderen uitgenodigd mee te doen. Het is de eerste keer dat er een kindereditie van deze wedstrijd wordt georganiseerd om te ontdekken wat kinderen belangrijk vinden, hoe ze over onderwerpen nadenken en ze te stimuleren in het nadenken over hoe dagelijkse gebruiksvoorwerpen langer mee kunnen gaan. Dat meldt HEMA.

Sinds 1983 organiseert HEMA de ontwerpwedstrijd om ontwerptalent een podium te geven. Eerdere edities leverden inmiddels iconische producten op, zoals le lapin fluitketel, het tuit servies en de ketelbinkie waterkoker die nog steeds onderdeel is van het assortiment. 

Levensduur van producten 

Loe Limpens, creatief directeur HEMA: “HEMA staat garant voor de levensduur van haar producten. Wij willen producten en oplossingen herontwerpen die gegarandeerd langer meegaan, zoals een kaasschaaf met tien jaar garantie of een speelgoedtrein die drie generaties overleeft. Daarvoor gaan we onze klanten helpen voor, tijdens en na gebruik van producten. Dat doen we door goede materialen te gebruiken en adviezen te geven over onderhoud en wat je na gebruik met een product kunt doen.”

Herpakpapier 

Vorig jaar heeft Susanna Osinga de publieksprijs gewonnen met haar idee voor herpakpapier. Een goed voorbeeld van het herontwerpen van een iconisch HEMA product met het oog op een duurzamere toekomst. Dit past bij de strategische koers van HEMA waarin de nadruk ligt op producten die langer mee gaan. Het herpakpapier zal begin september terug te vinden zijn in de HEMA winkels. 

Dutch Design Week 

Naast een juryprijs wordt er ook een publieksprijs voor de reguliere editie uitgereikt. De finale voor beide prijzen vindt dit jaar plaats tijdens de Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven. De finalisten krijgen tijdens de finale de kans om hun design te presenteren aan de jury. De publieksprijs wordt via stemmen online en tijdens de DDW bepaald. In het HEMA filiaal Eindhoven-Centrum kan op de genomineerde ontwerpen gestemd worden. Alle winnende ontwerpen krijgen een plek in het HEMA-assortiment. 

Kids-editie 

De kids-editie van de herontwerpwedstrijd organiseert HEMA in samenwerking met Designathon Works. Kinderen kijken vanuit hun creatieve en open blik op geheel eigen wijze naar de voorwerpen in hun omgeving. Volwassenen zijn meer geneigd om duurzamer te leven als er vanuit hun kinderen een impuls of vraag komt. Daarom roept HEMA alle kinderen tussen 6-12 jaar op ideeën aan te dragen over hoe hun eigen spullen langer mee kunnen gaan. Zoals speelgoed, kleding of spullen in huis. Een voorbeeld is om van een oude knuffel een toffe etui te maken. 

Uit de inzendingen worden 40 kinderen uitgenodigd om deel te nemen aan Designathon workshops. Daaruit kiest de jury 4 winnaars. Hun ideeën worden tentoongesteld tijdens de Dutch Design Week en ze winnen een duurzaam HEMA schoolpakket en een instax camera. 

Creativiteit 

Designathon Works past een methode toe waarbij de creativiteit van kinderen in kan worden gezet om grote uitdagingen aan te gaan. Zo leren kinderen tijdens de workshops het fysiek bouwen van echte prototypen in een relatief korte tijd. 

Volgende generatie changemakers 

Co-founder en managing director van Designathon Works, Anne Sallaert vertelt: “Vaak wordt er onderschat hoe betrokken kinderen zijn bij grote complexe problemen en hoe belangrijk het voor hen is om te ervaren dat ze op deze leeftijd al een bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld. Door deelname aan de ‘HEMA herontwerpwedstrijd kids’ bouwen we gezamenlijk aan de volgende generatie changemakers. Kinderen ontwikkelen met deze wedstrijd kennis over duurzaamheid én doen 21e-eeuwse vaardigheden op zoals creatief denken, communiceren en samenwerken.”

Vanaf vandaag kan iedereen zich inschrijven via https://www.hema.nl/design.

Door; Nationale Recreatiegids