Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ABN AMRO: Oorlog Oekraïne drukt op herstel vrijetijdssector

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 9 min
location_on [xx]km
De Leisure-sector is nog niet terug op oude niveau, ondanks de inhaalgroei in 2022. Volledig herstel in de reisbranche laat mede door hoge brandstofprijzen tot 2024 op zich wachten. Bedrijven in de vrijetijdsector moeten niet alleen overleven, maar óók herinvesteren. Dit meldt ABN AMRO. 

Herstel in vrijetijdssector treedt in, maar verloopt moeizamer dan verwacht 

Hoewel de leisuresector na een aantal zware jaren weer groei in het vooruitzicht heeft, is de sector nog niet terug op het niveau van vóór de pandemie. Ook zal een volledig herstel, mede door de oorlog in Oekraïne, later plaatsvinden dan verwacht, blijkt uit de Sectorprognose Leisure 2022-2023 van ABN AMRO. Wel is er sprake van sterke inhaalgroei. Zo groeien de reisbranche (+100 procent), restaurants (+20 procent), hotels (+25 procent), bioscopen (+80 procent) en musea (+100 procent) dit jaar naar verwachting aanzienlijk ten opzichte van vorig jaar, maar blijven zij nog altijd achter op het niveau van voor corona.

Een optelsom van factoren zet de groeivooruitzichten in vrijwel alle subsectoren onder dru k en komt bovenop de naweeën van de pandemie, zoals de flinke belastingschulden waarmee veel ondernemers kampen. Ook drukken de hoge energie- en grondstofprijzen zwaar op de marges en hebben bedrijven ook te maken met de indirecte gevolgen hiervan, zoals gestegen prijzen van voedingsmiddelen. Lang niet alle bedrijven kunnen deze hoge prijzen doorberekenen, terwijl de consumentenbestedingen - door het aflopen van vaste energiecontracten - naar verwachting vanaf eind 2022 ook onder druk komen te staan. 


Fastfood, campings en vakantieparken scoren beter dan in 2019 

De gevolgen van de oorlog verschillen per branche. Nu vliegtickets door stijgende brandstofprijzen duurder worden en reizigers terughoudend zijn met het boeken van verre reizen, zal het herstel in de al zwaar getroffen reisbranche waarschijnlijk tot 2024 op zich laten wachten. Toch zijn er ook branches die wel zijn hersteld of zelfs beter presteren dan voor de pandemie. Zo laten fastfood (+8 procent) en het aantal overnachtingen bij campings (+19 procent) en vakantieparken (+ 4 procent) dit jaar positieve groei zien ten opzichte van 2019. 

Hoewel het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in hotels in 2021 flink daalde (-12 procent) ten opzichte van het jaar ervoor, steeg het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten (+20 procent) wel aanzienlijk. Ook attractieparken en dierentuinen profiteerden in 2021 van Nederlandse toeristen. Hierdoor verwacht ABN AMRO dat de bezoekersaantallen dit jaar op bijna 85 procent van het niveau van vóór corona zullen liggen.

Creativiteit ondernemers cruciaal om winstgevendheid te verhogen 

Hoewel 2022 perspectief biedt op herstel, wordt de herstelperiode verlengd door tal van onzekerheden. “De hoge energieprijzen drukken op de winstmarges. Consumenten voelen de prijsstijgingen steeds meer in hun portemonnee. Dat is een hard gelag voor de sector, die van alle economische sectoren het zwaarst is getroffen door de coronacrisis”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Voor ondernemers is het juist nu van belang om creatief te zijn en manieren te vinden om de winstgevendheid te verhogen. 

Nu personeelstekorten de capaciteit bij veel bedrijven - zoals in de horecabranche - bemoeilijken, is het bijvoorbeeld mogelijk een deel van de krapte aan te pakken door te stoppen met verlieslatende omzet. Denk bijvoorbeeld aan omzet die op maandagochtend wordt gerealiseerd, aangezien in dit dagdeel de variabele kosten bij veel horecaondernemingen hoger zijn dan de opbrengsten. Door de winstgevendheid per uur of activiteit in beeld te brengen, kunnen beslissingen over het op- en afschalen hiervan worden genomen. Ook het vereenvoudigen van menukaarten en de inzet van digitale hulpmiddelen kunnen hieraan bijdragen.”

Door: Nationale Recreatiegids 

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.