Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Toeristische drukte na corona verdeelt Noord-Hollanders

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De coronapandemie heeft een flink beroep gedaan op de wereldwijde toerismesector. Dankzij de lockdowns hebben veel mensen hun eigen omgeving herontdekt. Nu het internationale reisverkeer weer op gang komt staan ondernemers te popelen om grote getalen bezoekers welkom te heten in de diverse toeristische centra in ons land. Ook de Noord-Hollandse sector hoopt weer mensen te kunnen ontvangen. Maar zit de lokale bevolking hier wel op te wachten? Dee vraag staat centraal in een artikel van Noord Holland Nieuws.   

De Nationale Recreatiegids meldde eerder al in diverse artikelen dat het toerisme voor 2022 groen licht heeft gekregen. Hoewel de branche niet verwacht dat de bezoekersaantallen van 2019 zullen worden geëvenaard zal er aanzienlijk meer druk komen op grote steden zoals Amsterdam. Ook de Formule 1 is uitgegroeid tot een fenomeen, waardoor het nabijgelegen Zandvoort ook een toerisme-impuls verwacht. Vooral lokale inwoners zitten niet per sé te wachten op de grote belangstelling voor hun woonplaats. Zij hebben hun thuis de afgelopen twee jaar ongestoord kunnen ontdekken zonder reusachtige toeristische groepen.

Botsende belangen

De belangen tussen ondernemers en bewoners botsen enigszins. Die eerste groep zet juist in op een grootschalige uitbreiding van de toeristische sector, mede om de verliezen van de pandemie goed te maken. Burgers pleiten daarentegen voor meer sociaalmaatschappelijk toerisme waarbij ondernemers ook iets teruggeven aan de directe omgeving. Concreet betekent dit wel een lagere winstmarge.

Inleveren? 

Gezien de prognose van de komende tien jaar, waarbij de toerismesector een verdubbeling van het aantal bezoekers ziet, lijken de zorgen die leven onder de bevolking direct in te druisen tegen de wensen van het bedrijfsleven. Dit kan spanning opleveren in de toekomst. De centrale vraag is vergelijkbaar met het milieuvraagstuk; moet het bedrijfsleven een deel van de winst inleveren om negatieve externe effecten te beperken?

Door: Nationale Recreatiegids 

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.