Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Moederbedrijf Albert Heijn profiteert weer van corona

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Supermarktconcern Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, heeft in het tweede coronajaar fors meer winst gemaakt. Dat kwam deels door de hogere omzetten mede doordat bepaalde sectoren zoals de horeca een tijdlang gesloten bleven of maar beperkt open mochten. Daardoor sloegen consumenten meer in bij supermarkten.

Ahold Delhaize zette een jaaromzet van 75,6 miljard euro in de boeken. Dat was 3,3 procent meer dan in 2020. In het eerste coronajaar 2020 nam de omzet in de supermarkten van de onderneming ook al fors toe. De winst van het bedrijf kwam uit op 2,2 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 1,4 miljard euro.

De resultaten in het slotkwartaal van 2021 waren volgens topman Frans Muller beter dan voorzien ondanks uitdagingen in de toeleveringsketen en inflatiedruk. Daarbij heeft het bedrijf zijn investeringen in de onlineverkopen volgens Muller snel opgevoerd. De onlineverkopen groeiden op jaarbasis met ruim een derde. In twee jaar tijd zijn deze meer dan verdubbeld.

DEEN  

Verder wijst Muller erop dat in Nederland 38 filialen van supermarktketen DEEN zijn overgenomen en met succes zijn omgebouwd tot Albert Heijn-winkels. Door de toevoeging van de winkels heeft Albert Heijn in Nederland zijn leidende marktpositie verstevigd.

Net als andere sectoren zijn ook supermarkten niet immuun voor de aanhoudend hoge inflatie. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) moet voor eten in doorsnee 4,3 procent meer worden betaald dan een jaar eerder. Muller legt uit dat het bedrijf er alles aan doet om de prijzen in de supermarkt niet te hard te laten oplopen. Daarvoor worden ook stevige discussies gevoerd met producenten. Dat heeft er al voor gezorgd dat er producten niet in de supermarkten verkrijgbaar waren.

Ziekteverzuim 

Muller legt verder uit dat bij Albert Heijn bijvoorbeeld 50 procent van de omzet komt van producten van het eigen AH-merk. Daardoor heeft het bedrijf goed zicht op wat een "gerechtvaardigde" prijsverhoging is voor klanten. Dat er half februari nog altijd over prijzen wordt onderhandeld, maakt volgens de topman ook wel duidelijk dat de situatie uitzonderlijk is.

Verder ligt de aanstaande beursgang van webwinkel bol.com op schema. De onderneming had eind vorig jaar aangekondigd een deel van bol.com in de tweede helft van dit jaar naar de beurs te willen brengen. Ahold Delhaize zegt de komende tijd "significant" in bol.com te willen investeren.

Tot slot geeft Muller aan dat de ziekteverzuimpiek over zijn hoogtepunt heen lijkt te zijn. De omikronvariant van het coronavirus verstoorde ook de roosters bij de supermarktketen. "Het ziekteverzuim nu is redelijk terug naar normaal", verzekert de topman. 

Door: ANP

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.