Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nationaal Park Nieuw Land in Flevoland zoekt gedreven recreatieondernemers

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Natte graslanden, eilanden, ontelbare vogelsoorten en natuurlijk de zeearend: Nationaal Park Nieuw Land is een aantrekkelijke bestemming voor recreanten. In het voorjaar start de tweede editie van het programma Gastheer van het Landschap Nationaal Park Nieuw Land. De ondernemers leren en ontdekken alles over natuur, landschap en cultuurhistorie in hun omgeving en hoe deze beleving over te brengen naar hun gasten. Dit meldt de provincie Flevoland.
Nationaal Park Nieuw Land bestaat nu ruim drie jaar en is volop in ontwikkeling. Naast de ontwikkeling van natuur en beleving in het gebied, bouwt het nationaal park aan een netwerk van ambassadeurs die het jongste nationaal park van Nederland een warm hart toedraagt. Gedeputeerde Michiel Rijsberman: ‘Samen met de gastheren en gastvrouwen worden er nieuwe producten en arrangementen ontwikkeld die naadloos aansluiten bij de identiteit van Nationaal Park Nieuw Land. Deze arrangementen worden vervolgens gepromoot via de kanalen van het nationaal park. Zo willen we meer bezoekers verleiden om naar dit fantastische natuurgebied te komen.’
 
Onderscheidend ondernemen
 
Tijdens het programma IVN Gastheer van het Landschap verdiepen recreatie- en horecaondernemers zich gedurende drie dagdelen in het landschapsverhaal van het Nationaal Park, de flora en fauna, cultuurhistorische waarden, recreatieve mogelijkheden en de bijzondere natuurparels. Daarnaast is een veldexcursie waarin de ondernemers met eigen ogen ervaren wat het gebied allemaal te bieden heeft onderdeel van het programma.
 
Eerste editie een succes
 
De eerste editie is inmiddels bijna afgerond. Recreatieondernemers uit Lelystad en Almere hebben een intensief programma gevolgd en het gebied nóg beter leren kennen. Nieuwe samenwerkingen ontstaan en eerste ideeën voor nieuwe arrangementen komen van de grond. De ondernemers kijken terug op een geslaagd programma: ‘Heel fijn om de omgeving en andere partners beter te leren kennen, zeker van toegevoegde waarde’, aldus een van de cursisten.
 
Nationaal Park Nieuw Land
 
Na het afronden van het programma mogen ondernemers zich profileren als Gastheer/Gastvrouw van het Landschap met een bijbehorend certificaat en gevelbordje. Het IVN-programma Gastheer van het Landschap bestaat al meer dan tien jaar. De ondernemers sluiten zich aan bij een netwerk van ruim 2.400 recreatieondernemers in Nederland. Gastheer/Gastvrouw van het Landschap Nationaal Park Nieuw Land wordt georganiseerd door IVN Flevoland in samenwerking met Visit Flevoland en Nationaal Park Nieuw Land. Hiervoor werken zij samen met de gebiedsbeheerders Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Het Flevo-landschap. De data voor de cursus in het voorjaar van 2022 zijn vastgesteld op 1, 15 en 29 maart, 12 april en een terugkomdag op 23 mei. Alle recreatieorganisaties in en rondom Nationaal Park Nieuw Land kunnen zich aanmelden. Denk aan verblijfsaccommodaties, jachthavens, dagrecreatiebedrijven, agro-ondernemers, musea en VVV’s. Deelname kost 50 euro per persoon. Aanmelden kan via de website van IVN Flevoland.
 
Voor meer informatie over Nationaal Park Nieuw Land, graag contact opnemen met Iris Halevi (Iris.Halevi@flevoland.nl). Voor informatie over de aankomende gastherencursus, kan contact opgenomen worden met Inge Beukema van IVN Flevoland, via 06 - 83 87 80 53 of i.beukema@ivn.nl
 
Door: Nationale Recreatiegids
25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.