Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Groningen komt met lokale tegenhanger van Black Friday

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Ondernemersinitiatief Lutje Lokaal komt met sympathieke en lokale tegenhanger Lutje Lokaal op zaterdag 27 november. Niet de focus op grote merken en hoge kortingen, maar aandacht voor lokale ondernemers, klanten en extra aandacht voor elkaar. Lutje Lokaal is het ondernemersinitiatief dat in Groningen het tegengeluid vormt op Black Friday. Geen uitverkoop, maar extra waarde in de vorm van persoonlijke aandacht, kleine attenties of een verrassend gebaar. Op zaterdag 27 november heten meer dan 40 aangesloten winkels de bezoekers van harte welkom tussen 10.00 uur en 18.00 uur.
 
 

Lutje Route

 
Op zaterdag 27 november bieden de Lutje ondernemers (Lutje betekent klein in het Gronings) bezoekers en (vaste) klanten een extra warm welkom tijdens Lutje Lokaal. De dag na het grootste commerciële kortingenfestijn Black Friday, staan juist de kleine ondernemers en hun klanten in de spotlights. Deelnemende winkels organiseren deze dag iets extra’s voor klanten of bezoekers zoals een workshop, demonstratie, give-aways, live-muziek of een proeverij. Zo worden er op de P+R locaties kopjes thee uitgedeeld, met een prachtig kaartje met gedichten van stadsdichter Myron Hamming. Ook zijn er kaas- en theeproeverijen en voor kinderen een poppenkastvoorstelling en knutselactiviteiten. Het is een aaneenschakeling van verassingen en vrolijke momenten. “De dag is geslaagd wanneer we veel lachende gezichten hebben gezien.” aldus één van de initiatiefneemsters Amber van KOKOTOKO.
 
Lutje Lokaal vindt twee keer per jaar plaats en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de binnenstad. “We richten ons specifiek op waar we als Lutje ondernemers groots in zijn: samen een mooie binnenstad maken en elkaar steviger in het zadel helpen. Voor onze kleine, bijzondere winkels komen klanten immers naar Groningen” licht Amber toe. “Het doel van de route is de klanten extra in het zonnetje zetten en aandacht schenken, zodat we elkaar nog beter leren kennen. Dat ze het gevoel hebben op bezoek te komen bij bekenden, dat is Groningse gastvrijheid.”
 
Shop, eet, geef een lokaal verhaal
 

Deelnemende winkels

 
Ruim 40 winkeliers openen hun deuren op zaterdag 27 november tijdens Lutje Lokaal. Allemaal met een gastvrij gebaar en persoonlijke aandacht. Er is een veelzijdige route ontstaan van vintage- tot theewinkel en van restaurant tot kledingboetiek. Van tim tom, Your Daily Tea Cup, Laif & Nuver, De Groene Stoel, Happy Walker tot ZICH ZACH, DAD Design, Wirwar, Bonbon Atelier Luca en Hartendief doen mee. Een rijk en divers aanbod van de meest bijzondere hotspots van Groningen. Via de website lutjelokaal.nl kunnen bezoekers in één oogopslag welke ondernemers meedoen. Daarnaast is er een gemakkelijke routekaart te verkrijgen die je de weg wijst langs de fijnste plekjes van Groningen.
 

Deelnemen kan nog

 
Ondernemers die mee willen doen, kunnen 27 november gratis deelnemen. De voorwaarden zijn dat ze die dag tot minstens 18.00 uur geopend zijn en iets organiseren dat waarde toevoegt voor de klanten en bezoekers. En dat het wenselijk is dat de eigenaren zelf ook aanwezig zijn, zodat de klanten de drijvende kracht achter zijn of haar zaak leren kennen. Aanmelden kan of vragen kunnen gemaild worden naar info@diezijner.eu. 
 

Organisatoren

 
Lutje Lokaal is een initiatief van, en wordt georganiseerd door lokale ondernemers Amber van KOKOTOKO, Lieve en Nardia van Mary Jane, Nynke van Diezijner, Hilde van LiAtelier en Marina van Musjes.
 
Door: Nationale Recreatiegids
25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.