Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Limburg pakt winkelleegstand aan met nieuwe generatie ondernemers

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De provincie Limburg heeft vanuit het kader Kwaliteit Limburgse Centra (KLC) een subsidie van €68.050 verleend aan Stichting Streetwise NXT om aan de slag te gaan met ondernemers in Limburgse winkelgebieden. Dit is een belangrijke impuls voor de aanpak van winkelleegstand als onderdeel van het kader KLC, dat zich richt op het verbeteren van de woon- en leefomgeving in centra in Limburg. Binnen de aanpak van Streetwise hebben sinds 2014 ruim 450 nieuwe ondernemers de weg gevonden naar de winkelgebieden in Limburg, waardoor circa 55.000 m2 leegstaande winkelvloeroppervlakte uit de markt is gehaald door de vestiging van nieuwe ondernemers. Dit meldt de provincie Limburg. 

Gedeputeerde Roefs: “Deze subsidie stelt Stichting Streetwise NXT in staat om een extra impuls te geven aan haar aanpak, onder andere door aan de slag te gaan om minimaal 7.500 m2 leegstaande winkelvloeroppervlakte uit de markt te halen. Hiermee wordt er een concrete impuls gegeven aan de leegstandsreductie in Limburgse centra. Dit is hard nodig, zeker gezien de uitdagingen waarmee de Limburgse retailsector door de coronacrisis wordt geconfronteerd.”

Streetwise

Streetwise begeleidt startende én ervaren ondernemers bij alle stappen die nodig zijn voor een succesvolle vestiging in kernwinkelgebieden. Hierbij wordt nadrukkelijk ingezet op kwalitatieve en vernieuwende concepten die zich structureel in een winkelgebied vestigen. Door deze aanpak functioneert Streetwise, voor de gemeenten waarin zij actief zijn, als buitenboordmotor om winkelgebieden toekomstbestendig te maken.

Post-lockdown: innovatief ondernemerschap stimuleren in Limburgse winkelgebieden

Het project “Post-lockdown: innovatief ondernemerschap stimuleren in Limburgse winkelgebieden” is gemeente(grens) overstijgend. Met Stichting Streetwise NXT wordt de volgende stap gezet om Limburg breed de voedingsbodem te verbeteren voor nieuw innovatief ondernemerschap, als gevolg waarvan vierkante meters winkelvloeroppervlakte uit de markt zullen worden gehaald. Ondernemers in dezelfde fase van ontwikkeling worden gestimuleerd de volgende stap te zetten door te innoveren of uit te breiden. Het project is zowel gericht op het creëren van ruimte voor nieuw ondernemerschap als op het verbinden van een nieuwe generatie ondernemers in alle Limburgse winkelgebieden.
 

Integrale aanpak

 
Leonie Kuepers en Sjaak Vinken, oprichters van Stichting Streetwise (NXT), vervolgen: “We kunnen ervan uitgaan dat de trends die voor en tijdens corona zijn ingezet, zoals veranderend consumentengedrag en de toename van winkelleegstand, niet meer aan relevantie gaan inboeten de komende jaren. Door deze subsidie kunnen wij onze integrale aanpak nog verder brengen en ons inzetten om Limburg breed winkelgebieden toekomstbestendig te maken”.
 
Door: Nationale Recreatiegids
22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.