Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederlandse reissector ondertekent en verplicht zich tot klimaatverdrag Glasgow

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Op dit moment vindt in Glasgow voor de 26e keer de VN Klimaattop plaats (COP26) waar wereldleiders en beleidsmakers bespreken wat de wereld kan doen om de klimaatcrisis op te lossen. Reisbrancheorganisatie ANVR vindt het belangrijk haar verantwoordelijkheid te nemen in de duurzame toekomst van het toerisme en heeft hiervoor de 'Glasgow declaration on climate action in tourism' getekend als een van de eerste Europese reisbrancheorganisaties. Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen.
"Deze ondertekening is voor de ANVR een logische stap, omdat wij ons -samen met de bij ons aangesloten reisorganisaties- al jaren inzetten voor meer verantwoord reizen onder de noemer 'Better holidays'. Wij vinden het namelijk  belangrijk om bij te dragen aan duurzaam toerisme en dit structureel te verankeren in het ondernemen", aldus Frank Oostdam, voorzitter ANVR. "In 2025 moet duurzaam toeristisch ondernemen centraal staan in het beleid van alle ANVR-reisondernemingen. Dat betekent dat we de positieve effecten van reizen maximaliseren en de negatieve minimaliseren om een goede balans te krijgen."
 

ECTAA

 
Binnen de Europese reissector is de ANVR voorloper op dit gebied. Volgende week staat dit onderwerp ook uitgebreid op de agenda van de Europese reisbrancheorganisatie ECTAA.  
 
Met het ondertekenen van deze COP26-verklaring op het gebied van toerisme verplichten de ANVR en andere toerisme-ondertekenaars zich om binnen een jaar een concreet klimaatplan op te stellen met onder andere aandacht voor meetbare vermindering van CO2, financiering vrijmaken hiervoor en samenwerking te zoeken met andere partijen, zodat toerisme zich sneller kan aanpassen.
 

Verantwoord reizen

 
Verantwoord reizen gaat verder dan 'alleen' deze 'klimaatverplichting', vindt de ANVR. Veel landen zijn economisch/financieel afhankelijk van toerisme, maar zowel de lokale bevolking als de reiziger hecht waarde aan een aantrekkelijke bestemming. ANVR-reisondernemingen werken daarom aan tal van andere zaken binnen de toeristische keten. Zo werken zij met Travelife aan het verduurzamen van accommodaties, waarbij het (onnodig) gebruik van water, elektriciteit en afval aandacht krijgt. Ook wordt op de bestemming samengewerkt met de lokale bevolking. Daarnaast nemen ANVR-reisondernemingen maatregelen als het gaat om het bestrijden van kindermisbruik binnen toerisme, hanteren zij regels om dierenwelzijn te bevorderen en gaan zij de strijd aan met plastic dat het milieu schaadt.
 
Oostdam: "Op alle terreinen, binnen en buiten de reissector, moeten we actie ondernemen om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Reizen is niet meer weg te denken uit onze samenleving, of het nu gaat om een business trip, familiebezoek of vakantie; daarom willen wij als ANVR op weg naar een duurzame toekomst in toerisme onze verantwoordelijkheid nemen. 
 
Door: Nationale Recreatiegids
22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.

11 april '24 (16:04)

Fietsenfabrikant VanMoof verkoopt weer fietsen

De Nederlandse fabrikant van elektrische fietsen VanMoof verkoopt weer fietsen via zijn eigen website. Klanten kunnen kiezen uit de modellen S5 en A5, de nieuwste generatie fietsen van het bedrijf. Topman Eliott Wertheimer spreekt van "een enorme mijlpaal". VanMoof ging vorig jaar failliet, maar kon uiteindelijk een doorstart maken dankzij een overname door LaVoie, een e-stepfabrikant die valt onder het Britse McLaren.

11 april '24 (11:49)

Nederlandse Oostappen-vakantieparken straks niet meer in handen van Peter Gillis

Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen-vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. Gillis gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

08 april '24 (13:25)

Webinar ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ over natuurinclusief ondernemen

Op dinsdag 9 april organiseren IVN Natuureducatie Gelderland en Stichting Landschapsbeheer Gelderland een webinar voor recreatieondernemers. Deze heeft de titel ‘Bloeiende natuur, tevreden gasten’ en biedt een reeks praktische tips en inspiratie voor ondernemers om hun camping-, terras of hotelterrein duurzaam in te richten. Niet alleen fijn voor de gasten, maar ook nog eens voor de natuur. Dat meldt HISWA-RECRON.