Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Noord-Holland komt met eerste hulp bij verduurzaming vakantieverblijven

Door Redactie Nationale recreatiegids
schedule 13 min
location_on [xx]km
Voor vakantieparken en campings komt verduurzamen soms lastig op gang. De provincie Noord-Holland probeert ondernemers daarom te helpen. “Elke stap is er een.” Dit meldt de provincie Noord-Holland.
Voor het zogeheten ‘toekomstklaar maken’ van de verblijfsrecreatie verleent de provincie subsidie. Met dit geld kunnen vakantieparken en campings onderzoek doen en plannen maken voor kwaliteitsverbetering en verduurzaming. De provinciale subsidieregeling verblijfsrecreatie staat nog tot eind december open.
 
Twee ondernemers die al eens eerder gebruikmaakten van subsidie zijn Gidus Hopmans en Sasja Wiegersma. vier jaar geleden begonnen zij camping Het Bos Roept in Slootdorp. “Een aanvraag doen is heel simpel”, zegt Hopmans. “Subsidieregelingen zijn prima georganiseerd door de overheid.”
 

Onder de windmolen

 
‘Ssst, niet verder vertellen’, kopte een Belgische krant over de schilderachtige camping in de Kop van Noord-Holland. Groen is er de kleur. Ten eerste omdat het terrein middenin de natuur ligt. En ten tweede omdat de eigenaren de camping stapsgewijs verduurzamen. Bijna al het materiaal voor de gebouwen is herbruikbaar, afval wordt gescheiden, de sanitaire voorzieningen maken gebruik van een circulair systeem en 80 procent van de energie komt van de zon. 
 
Duurzaamheid zit in Hopmans’ DNA. Als puber groeide hij op onder de windmolen van zijn vaders akkerbouwbedrijf. “Mijn pa was niet enorm met duurzaamheid bezig, maar vond wel dat er iets moest veranderen. Zo kwam er een windmolen op ons erf.”
 

Vakantiehuis van de toekomst

 
Hopmans voelt ook dat het anders moet. Het motiveert hem om concrete stappen te zetten. Zijn dadendrang reikt van “het vakantiehuis van de toekomst bouwen” tot een afvalzakkenprobleem tackelen. Hopmans ziet het als een overwinning als kampeerders die alles in 1 vuilniszak gooien nog tijdens hun vakantie afval gaan scheiden. En dus komt er nu een automaat op het terrein met verschillende kleuren zakken voor verschillende soorten afval. 
 
“Het mooie van deze plek is dat we hier van alles kunnen proberen”, zegt hij. “En als je wat probeert, kom je dingen te weten. Mensen roepen van alles over duurzaamheid, maar eigenlijk weten maar weinigen wat er gebeurt. Ik verdiep me er écht in. Vanuit een intrinsieke motivatie en omdat ik het leuk vind. Ik erger me aan mensen die schermen met duurzaamheid, maar er niks mee doen.”
 

Kleine aanpassingen

 
Het Bos Roept haalde dit jaar het hoogste duurzaamheidskenmerk (goud) van Green Key binnen. Het traject liep via De Kop Werkt. Hopmans wilde weleens weten hoe groen de camping al is. “Zo’n keuring geeft een goede indicatie. We hoefden maar een paar kleine aanpassingen te doen, zoals andere schoonmaakmiddelen aanschaffen.” 
 
Hoewel het kampeerterrein “nog lang niet 100% duurzaam is”, is de mede-eigenaar tevreden over de vorderingen. “Je kan niet alles in één keer doen. Financieel is het ook een ding natuurlijk. Dat duurzaam zo snel kostbaar wordt, blijft jammer. Dan is het prettig als je in aanmerking komt voor subsidie.” 
 

Laadpalen en zonnepanelen

 
Hopmans wil graag twee laadpalen bij het kampeerterrein. “Eigenlijk hadden we nog niet genoeg bezoek en doorloop om in zoiets te investeren, maar dit jaar wel. Ook ga ik dan meteen verder denken. Zo bekijk ik of we de parkeerplaats kunnen overkappen met zonnepanelen.”
 
Campings en vakantieparken in Noord-Holland ontvangen jaarlijks miljoenen gasten. Gunstig voor de toeristische sector en voor de hele Noord-Hollandse economie. Maar volgens gedeputeerde Ilse Zaal hebben veel verblijfsrecreatie hulp nodig bij het verbeteren van de kwaliteit. “Het aanpakken van plannen om te vernieuwen en te verduurzamen komt niet altijd goed van de grond. Soms ontbreekt het aan voldoende kennis of heeft het ondernemerschap een duwtje in de rug nodig. De provincie ondersteunt bedrijven die actief werk willen maken van een (re)vitaliseringsslag.”
 

Adviesrol provincie

 
“Veel ondernemers weten niet goed waar ze moeten beginnen”, vult Hopmans aan. “Het is ook lastig, want er zijn zoveel facetten. Waarop moet je letten en wat heeft écht impact? De provincie kan ondernemers – naast subsidie – ondersteunen met advisering. Bijvoorbeeld met antwoord op de vraag: wat kan ik als onderneming doen? Gerichte tips per type onderneming zouden enorm helpen, want die zijn lastig te vinden.”
 
Hij onderstreept het belang van een groot netwerk van goede en betrouwbare partners. De provincie organiseert en faciliteert dit bijvoorbeeld via het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. Hierin wordt advisering nog verder uitgebouwd.
 
Hopmans hanteert zelf ook vooral het credo ‘begin gewoon en kijk wat je kunt doen’. “Elke stap is er een.” Maar ondanks alle inspanningen en initiatieven zou hij nooit een bord met ‘grootste eco-camping van Noord-Holland’ voor de camping plaatsen. “Dan maak je van duurzaamheid iets heel bijzonders terwijl ik het volstrekt normaal vind om bewust met het milieu om te gaan.” Gasten waarderen die aanpak. Hopmans: “Laatst zei er een dat hij nooit met duurzaamheid bezig was, maar dat onze camping hem aan het denken had gezet’. Dat vond ik een heel mooi compliment.”

Door: Nationale Recreatiegids

25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.