Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nieuw platform Top Gig biedt artiesten betaalde optredens in coronatijd

Door Redactie Nationale Recreatiegids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Het nieuwe platform Top Gig, dat vandaag wordt gelanceerd, biedt Nederlandse artiesten en bands de kans om in coronatijd live op te treden tegen betaling. De eerste elf livevideo’s worden vanaf vandaag dagelijks geüpload op het YouTube-kanaal van Top Gig, waarbij The Voice of Holland-ster M’lissa als eerste optreedt. Dit meldt Mpire Studio.
Top Gig is een initiatief van Mpire Studio in Eindhoven. Nu alle optredens en festivals tot 1 september zijn afgelast vanwege het Covid-19 virus, zitten alle bands en artiesten thuis en worden er ook in de studio geen geluids- of video-opnames gemaakt.
 
BN’ers en bekende bands hebben wel een buffer om de coronatijd door te komen, maar de professionele artiesten net daar onder moeten hun inkomen met optreden bij elkaar verdienen. “Die groep is wel twintig keer zo groot en die artiesten hebben na een paar maanden niets meer”, weet Cathy Zandvliet van Mpire Studio.
 

Top Gig

 
Daarom bedacht ze samen met de studio-eigenaren het format van Top Gig. Artiesten en bands treden in de studio op een groot podium met professionele apparatuur live op. Dat wordt gefilmd met op afstand bedienbare camera’s en uitgezonden via YouTube. Het optreden wordt gesponsord, bijvoorbeeld door bedrijven als Jumbo of Bol.com, die in deze tijd juist extra omzet draaien. De helft van dat bedrag gaat naar de artiest en de andere helft naar de studio. Zo kunnen goedlopende bedrijven solidair zijn met Nederlandse artiesten en kan de infrastructuur van studio’s en facilitaire bedrijven intact blijven.
 

Win-winsituatie

 
“Je ziet nu veel artiesten die gratis optreden voor goede doelen, tehuizen of eenzame mensen. Met Top Gig kunnen ze er ook nog aan verdienen en krijgt de studio ook wat. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Zo creëren we een win-winsituatie”, aldus Zandvliet.
 

M’lissa

 
De eerste elf gesponsorde liveoptredens zijn opgenomen en komen een voor een op YouTube. Een van de eerste artiesten die meedoen aan Top Gig is M’lissa uit The Voice van 2018. Maar liefst vier coaches draaiden tijdens haar blind audition voor de Nederlandse singer-songwriter, die al diverse singles heeft uitgebracht. Haar optreden is al te zien via YouTube. De komende tijd hoopt Zandvliet dat meer artiesten en sponsoren zich melden via de website van Top Gig. Elke band of artiest die een goed live optreden kan wegzetten is welkom.
 

Nieuw verdienmodel

 
Zij is bang dat ook na het opheffen van de coronamaatregelen de muziekbranche nog flinke klappen te wachten staat. Zo is het nog maar de vraag in hoeverre de horeca en zaaleigenaren opkrabbelen en of festivals doorgaan als ze geen verzekering meer kunnen afsluiten. Zandvliet: “Ook na de coronatijd zal optreden moeilijker worden voor bands en artiesten. Daarom zou Top Gig wel eens het nieuwe verdienmodel kunnen worden.”
 
Door: Nationale Recreatiegids
 
25 april '24 ( 8:32)

Marechaussee Schiphol vol aan de bak: drukke meivakantie op de planning

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

25 april '24 ( 8:30)

Meivakantie in eigen land voor veel Nederlanders

Deze meivakantie kiest 42 procent van de vakantiegangers voor een vakantie in eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder die op vakantie gaan tussen 27 april en 12 mei. "Nederland past goed bij een kortere vakantie: de kust, bos en heide, maar ook historische steden en dorpen worden graag bezocht", aldus de organisatie.

23 april '24 (13:56)

Nederlanders willen wel verduurzamen, maar dat moet ook goed zijn voor de portemonnee

In Nederland spreekt driekwart van de mensen hun zorgen uit over het klimaat en vindt dat er wat aan moet gebeuren om klimaatverandering te remmen. Toch is er bij slechts de helft van de Nederlanders een gevoel van persoonlijke verantwoordelijkheid. Ook leiden klimaatzorgen nauwelijks tot gedragsverandering. Dat laatste gaat voornamelijk over mensen met een hoog inkomen en een hbo- of wo-opleiding. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). In meer dan de helft van de onderzochte situaties zijn Nederlanders niet bereid om hun leefstijl te veranderen ten gunste van het klimaat. Als mensen al bereid zijn tot verandering dan is dat met name vanuit een financieel oogpunt: als niet-duurzaam gedrag meer geld kost dan duurzaam gedrag, meldt SCP.

22 april '24 (10:56)

Hogere prijzen en extreem weer weerhouden Nederlanders niet van boeken vakantie

Er zijn meer mensen die er dit jaar op uit gaan voor een vakantie. Waar vorig jaar acht op de tien Nederlanders aangaf dat zij vakantieplannen hebben, is dat dit jaar negen op de tien mensen. Daarbij valt op dat duurzaamheid, stijgende kosten en extreem weer een belangrijke rol spelen bij het maken van een vakantiekeuze. Ook heeft iets meer dan de helft van de Nederlanders een vakantie geboekt en heeft 39 procent de intentie om dat nog te doen. Hierbij blijkt vooral mei een populaire vakantiemaand te zijn; 1 op de 5 Nederlanders gaat deze maand op vakantie, meldt NBTC.

19 april '24 (10:41)

Vanaf nu is de natuur ook een artiest (die daar geld aan kan verdienen)

De zingende vogeltjes of kabbelende watertjes die je in veel muzieknummers hoort kunnen vanaf nu aangemerkt worden als ‘muzikant’. Het staat artiesten vrij om de natuur mee te nemen in de artiestenlijst, waardoor het ook voor deze ‘artiest’ mogelijk wordt om royalty’s te ontvangen, meldt NOS.

18 april '24 (11:32)

Minimumloon toch niet met 1,2 procent extra omhoog: Eerste Kamer stemt tegen spoedwet

Het leek er even op dat het minimumloon met 1,2 procent extra verhoogd zou worden, maar dit gaat niet door. De Eerste Kamer stemde woensdag tegen. Dit betekent dat er per 1 juli dus geen extra verhoging van het minimumloon plaatsvindt, meldt Rijksoverheid.

16 april '24 (11:54)

Reisbranche wil 'flexdagen' rondom schoolvakanties

Reiskoepel ANVR wil meer flexibiliteit rondom de schoolvakanties en roept de formerende partijen op 'flexdagen' mogelijk te maken, om de vakantiedrukte beter te spreiden. Zonder spreiding lopen prijzen in het hoogseizoen verder op, om te compenseren voor de onderbezetting buiten het piekseizoen, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.

15 april '24 (16:54)

‘Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd’

Nederlanders besteden graag hun vrije tijd actief en gevarieerd. Daarbij besteden ze ook tijdens een dagje uit, blijkt uit een recent onderzoek naar uithuizige vrijetijdsmarkt van I&O Research, in opdracht voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) wordt inzicht gegeven in de vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst ingevuld, over de periode van november 2022 tot november 2023, meldt NBTC. 

15 april '24 (15:26)

Utrechtse Jaarbeurs voor het eerst sinds coronapandemie weer winstgevend

De Jaarbeurs in Utrecht heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds de coronacrisis weer winst gemaakt. De evenementenlocatie organiseerde vooral meer beurzen in het buitenland, onder meer in Thailand, Vietnam en de Verenigde Arabische Emiraten. In de Jaarbeurs zelf waren vorig jaar minder grote evenementen.

12 april '24 ( 9:37)

Touroperators bereiken de meeste mensen via TV

Touroperators maken het meest gebruik van reclame op televisie. Dat neemt bijna 40 procent van de totale advertenties in beslag. De reclame van TUI Nederland bereikt de meeste Nederlanders (44 procent). Personen van 35 tot en met 49 jaar zien reclames aanzienlijk minder vaak, blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Voor het onderzoek zijn 7.000 Nederlanders ondervraagd, meldt Multiscope.